Provkörning av VW Scirocco 2,0 TSI

Provkörning av VW Scirocco 2,0 TSI

Tvådörrars sportcoupéer är inne igen så det är fullt logiskt att presentera tredje generationen VW Scirocco. Och vilken comeback den gör!

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Tvådörrars sportcoupéer är inne igen så det är fullt logiskt att presentera tredje generationen VW Scirocco. Och vilken comeback den gör!

Motorcykelföraren med t-shirt och oknäppt hjälm gör inga försök att köra om mig trots att han lätt skulle kunna göra det i den täta Lissabontrafiken. I stället ligger han kvar bakom, går ut på sidan och studerar bilen noggrant. När han slutligen passerar gör han det långsamt och lägger sig snett framför för att spana in fronten.

 Det är ungefär det bemötandet man får när man sitter i en ny VW Scirocco. ”Alla” är intresserade, vill titta och det är många tummar upp. Även från mig.

 Nya Scirocco är baserad på sjätte generationen Golf som inte är presenterad ännu, men det bådar gott även för den modellen.

 Det här chassit är nämligen i toppform. Jämfört med nuvarande Golf är Scirocco något längre, mycket lägre men framför allt bredare. Fem centimeter fetare kaross har givit utrymme för drygt tre centimeter bredare spårvidd både bak och fram. Det märks. Scirocco ligger platt på vägen och det finns inte minsta tendens till karossrull. Då kör vi ändå standardchassit. Som extra utrustning går det att få ett ”aktivt” chassi, Dynamic Chassis Control (DCC). 

 Det ställs in efter körhumöret och ändrar stötdämparkaraktär och styrrespons vartefter man rattar, gasar och bromsar. Systemet är standard på nyligen presenterade Passat CC och allt sköts på elektronisk väg.

 På motorsidan kommer Scirocco till att börja med i två olika versioner till Sverige.

 Vi körde den motorstarkaste 2,0 TSI som levererar 200 hästkrafter. Det gör Scirocco kapabel att accelerera från 0–100 på 7,2 sekunder och nå en toppfart på 235 km/h.

 Som standard kommer motorn i kombination med en sexväxlad manuell låda. För ett beräknat påslag på 14 600 kronor får du sexväxlad DSG (Direct Shift Gear). Det är alltså Volkswagens uppskattade dubbelkopplingslåda som vid växling redan har greppat tag om nästa drev och skickar i en ny växel med förbluffande hastighet.

 Hur kul som helst att köra. Inte minst uppskattar man den läckra ljudkulissen när motorn per automatik ger mellangas för att hålla varvtalet på rätt nivå.

 Det låter ”racigt” så det förslår.

 Kolla för övrigt in motorkaratären. Fullt vridmoment, 280 Nm, mellan 1 700 och 5 000 r/min!

 Den andra motorn som anländer till Sverige i oktober är 1,4 TSI med 160 hästkrafter. Med 8,8 sekunder till 100 km/h och toppfart på 218 km/h tillfredställer den de flesta.

 Denna lilla guldklimp till motor kommer även den sammanväxt med sexväxlad manuell låda men kommer något senare, runt årsskiftet, att kunna paras med sjuväxlad DSG.

 Det svagaste motoralternativet, 122 hästkrafter, lämnar VW Sverige åt andra marknader liksom 140 hästar starka TDI. När en 170-hästars TDI presenteras lär den dock importeras även till oss.

 Scirocco är fyrsitsig och fram sitter man kungligt i de två skålade racersätena med kraftigt lårstöd. Dessa är standardutrustning.

 Det gäller tyvärr också övriga delar av interiören som är direkt hämtad från överskottslagret, VW Eos, vilket i stort sett betyder Golf.

 Trist. Scirocco kunde i mitt tycke ha fått en helt unik interiör som extra krydda till den skarpa karossen.

 Karossen, främst fronten, är det första tecknet på Volkswagens nya designspråk. Borta är den Audi-inspirerade jättegrillen. Nu handlar det om två smala ribbor, VW-emb­lem på motorhuven men framför allt svarta strålkastarinsater med kromade lamphållare. Så läckert att man blir lyrisk!

 VW framhåller gärna det stora bagageutrymmet. Det är okej för biltypen, men man får inte in en golfbag utan att fälla baksätesryggen. 292 respektive 755 liter last ryms beroende på hur man gör med baksätesryggen. 

 Lucköppningen är inte mycket att skryta med. Bakstammen är hög för att säkerställa karossens vridstyvhet. Det gör luckan liten och lasthöjden är den högsta vi sett på mycket länge.

 Vare sig lasthöjden eller interiören får mig att tappa det goda humör som infinner sig bakom ratten på nya Scirocco.

 Ökenvinden har blåst åt rätt håll för Scirocco och det är inte sandkorn i ögonen som gör att de tåras när jag tvingas lämna tillbaka min provbil.

VW Scirocco 2,0 TSI

Pris

Från 224 500 kronor (1,4 TSI).

Motor

Bensin. 4-cyl tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo, laddluftkylare. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 82,5/92,8 mm, cylindervolym 1 984 cm3. Max effekt 200 hk (147 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 280 Nm mellan 1 700 och 5 000 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell, som tillval 6- alt. 7-växlad (bara 1,4) DSG-låda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädrar och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben (McPherson) med undre triangellänkar, bak fyrlänkad axel.

Styrning

Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel ingen uppgift.

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälg 8 tum, däck 225/45 WR 17.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 258, längd 426, bredd 181, höjd 140, spårvidd f/b 157/158. Tjänstevikt ca 1 370, maxlast ca 330, max släpvikt 0 kg. Tank 55 liter.

Fartresurser*

Toppfart 235 km/h. Acceleration 0–100 km/h 7,2 s.

Bränsleförbrukning/miljö*

Stad ej uppgift, landsväg ej uppgift, blandad körning 0,76 l/mil. CO2 179 g/km

Skatt

1 575 kronor.

* Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr