VW Touareg V10 TDI

Provkörning av VW Touareg V10 TDI

Basfakta

Motor 

10-cyl längsmonterad V-motor, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 2 ventiler/cylinder. Direkt-insprutning, diesel. Kompression 18,5. Borrning/slag 81/96 mm, 4921 cm3. Max effekt 313 hk (230 kW) vid 3750 r/min, max vridmoment 750 Nm vid 2000 r/min.

Kraftöverföring

Fyrhjulsdrift. 6-växlad automat. Aktivt antisladdsystem (ESP). 

Fjädring/hjulställ

Fram och bak dubbla triangellänkar med luftfjädring och krängningshämmare.

Styrning 

Kuggstång, servo. 

Bromsar 

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul/däck 

Fälg 8 tum, däck 255/55 R18.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 286, längd 475, bredd 193, höjd 170, spårvidd fram/bak 165/167. Tjänstevikt ca 2 520, maxlast ca 560, max släpvikt 3500 kg. Tank 100 liter.

Fartresurser

Toppfart 225 km/h. Acceleration 0-100 km/h 7,8 s.

Bränsleförbrukning

EU-norm blandad körning 1,22 l/mil.

Karriär- klättraren

Volkswagen Touareg skiljer sig från mängden i SUV-klassen genom att erbjuda fenomenala terrängegenskaper.

Det återstår inte mer än 3,1 kilometer till Casanova då polisen kliver ut i vägen. Jag befinner mig i bagageutrymmet på nya Volks-wagen Touareg V10 TDI.

Jag har då två valmöjligheter. Den ena innebär att jag blixtsnabbt kurar ihop mig som en igelkott och drar insynsskyddet över mig. Låter bli att andas.

Den andra möjligheten går ut på att jag med resvan min lämnar utrymmet samma väg som jag kom och chansar på att polisen inte tar notis. 

Vad jag gör här? Jag fotograferar en annan efterföljande VW Touareg V10 TDI, en så kallad medåkningsbild. 

Men blir då inte mitt leende en smula konstlat denna dag i de spanska bergen 20 mil väster om Barcelona då jag halvvägs ut genom den öppningsbara rutan i bakluckan fastnar med ena benet utanför och det andra fortfarande kvar i det förvisso rymliga bagageutrymmet?

Polisen godtar inte våra förklaringsmodeller. Först när ett lås skramlas fram för att fjättra vår provbil går vi med på bötesbeloppet 40 Euro.

Lärdomen dragen av detta utöver att bagageutrymmet är rymligt och att Touareg erbjuder separat öppningsbar bakruta är att den sot-ryker något alldeles förskräckligt. Kameran blir kladdig av illaluktande avgaser, förvånande med tanke på den högteknologiska motorn under huven.

V10:an är ett riktigt muskedunder. Vridmomentet har lastbilsdimensioner och den 2,5 ton tunga bilen accelererar kraftfullt oavsett var i fartregistret man befinner sig - till ett distinkt ljud som inte liknar något annat. I grunden handlar det om egentligen om två V5-motorer som gifts samman, vilket märks på att den har dubbla uppsättningar insugs- och avgasrör. Fast lyfter du på huven ser det mest ut som en filmkuliss modell superdesignad. Något partikelfilter finns inte.

I likhet med Phaeton är Volkswagens ambition med Touareg mycket hög. Här handlar det om att klättra uppåt på karriärstegen. Man vill tävla med de bästa redan från början och BMW X5 och Mercedes ML har all anledning att känna sig hotade i detta märkliga och ganska begränsade lyxterrängbilssegment, där VW hoppas kunna sälja 60000 bilar årligen.

Man gör det genom att erbjuda imponerande terrängegenskaper. Den permanenta fyrhjulsdriften kröns med lågväxel och automatiskt inkopplingsbar mellandifferential och om man betalar cirka 15000 kronor extra en bakaxeldiff. Den sistnämnda kan uppnå 100 procents låsning på lågväxel om terrängen så kräver. Detta i kombination med luftfjädring (plus ca 20000 kr i V6) och vettig placering av hjulen (korta överhäng) gör Touareg till en spänsig klättrare. 

De olika lägena för fjädring och fyrhjulsdrift ställs om med två mjukgående designer-dröm-vred på konsolen. De för tankarna till förfinad drinkhantering av något slag. Touareg tar sig an grovarbetet med en uttalad avspändhet, man slappnar snabbt av bakom ratten.

Med gatdäck och lågt lufttryck forcerar vi hinder som ter sig rent skräckinjagande. Halvmeterdjupa vattendrag klaras av med ett leende och helt täta dörrskarvar. En sober, tyst kupé med god plats för alla åkande, ett stilla sus från luftkonditioneringen, följsam styrning. Lite småprat. Och plötsligt är man hotande nära ett stup eller en omgång spretiga träd! 

Den sexstegade automaten sköter sig perfekt. Med "paddlar" vid ratten är det lätt att manuellt hitta en lämplig växel och ska man utnyttja den suveräna downhill- funktionen (över 20 graders lutning) gäller det att leta sig till ettan. Bromspedalen kan då släppas och bilen själv bromsa sig nerför med lagom dosering. Det går också att stanna mitt i en uppförsbacke och släppa bromsen utan att bilen rullar bakåt. Fördelen är en känsla av avslappnad kontroll även i svår terräng. Glöm det där med tummarna utåt och pansarvagnsstuds genom stenpartierna.

Karossen är ordentligt vridstyv vilket bidrar till komforten på väg och i terräng. Inte ens i de knivigaste av passager gnekar det från inredningen, det hela är exemplariskt ihopsatt - om än med en något tunn känsla (för att vara VW) i somliga plastytor.

Luftfjädringen ger ett tydligt mervärde. Upp till 30 cm markfrigång kan den bjuda på vid extremfallet (max 20 km/h), men också ett lastningsläge med 16 centimeters markfrigång.

Vid vägkörning anpassar sig systemet efter vägbanans beskaffenhet, fart, krängning etcetera. Vid farter över 125 km/h sänks bilen 1,5 cm och ytterligare en centimeter i farter över 180 km/h. Ett komfort- och sportläge finns, men som det brukar bli med valmöjligheter som dessa föredrar man till slut automatikläget. Likaså med växellådan - även den adaptiv - man gör omöjligen jobbet bättre själv och växlingarna är knappt förnimbara. 

Sensorer styr också fyrhjulsdriften helt automatiskt och skickar hela tiden kraften till det hjul där den för varje given millisekund gör mest nytta. Detta märks inte på något sätt mer än att Touareg är mycket behaglig att köra. Kanske inte lika vägglad i styrresponsen som Volvo XC90, en marginell anmärkning under en kort kördag. 

Svenska Volkswagen hoppas kunna sälja 500 bilar. Volymvarianten blir förstås V6 på 220 hk, vilken jag körde endast på terrängbanan och där den bjöd på ungefär lika stor kapacitet som sin morrande storebror. Vilken utrustning som ska ingå i de Sverige-paketerade bilarna är inte klart, sannolikt en manuellt sexväxlad låda, tygklädsel och en enklare klimatanläggning. Priset sägs hamna runt 400000 kronor, vilket gör den klart attraktiv i klassen. 

V10 blir desto mer välfylld men frågan är om motorn i sig inte borde räcka som attraktion, speciellt i kombination med bakaxeldiff och luftfjädring! Omkring 700000 ska den kosta. 

Med en dylik prislapp vill det till att ha nerverna under kontroll då man forcerar tuffare saker än lingonris. För är det något som Touareg inte kan bjuda på är det ett oömt yttre och inre. Flera provbilar var såriga och hade bucklor (på exakt samma ställe, kan det ha varit det elaka trädet strax före helvetesgapet?) och inredningarna draperade i elegant ljusa textilier hade redan visat sig ack så känsliga.

Snyggt men synd. 

Med Volkswagen Touaregs terrängkapacitet hade man gärna sett en kryssruta i tillvalslistan för mattfärgad lack, plåtfälgar och gummiartad inredning. Det vore den här bilen värd.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!