Foto: Teknikens Världs arkiv

Provkörning av Wartburg 1,3

Vi lämnar östtyskarnas folkbil Trabant för att köra ”lyxbilen” Wartburg 1,3 som numera stoltserar med 58 Volkswagen-hästkrafter. Men någon glädjefylld bil handlar det ändå inte om, snarare en sorglustig historia.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Det låter som om en näve grus kastats in i cylinderloppen. Uppförsbacken suger sista musten ur den dåliga östtyska bensinen och motorn spikar som besatt. Ändå knattrar den betydligt mindre än tidigare.

Sedan ett år tillbaka har Wartburgs trecylindriga tvåtaktare blivit petad av en licenstillverkad Volkswagen-motor. Fyra fyrtaktande cylindrar på tillsammans 1 272 cm3 och 58 hästkrafter kan väl betecknas som ett lyft för en bil som tidigare hyste en rova besläktad med DKW:s förkrigsmotorer.

Med lite hjälp av den degiga växelspaken är kullen snart besegrad. Bakom en molntapp skymtar slottet Wartburg, som har givit bilen dess namn.

I kurvorna ormar sig den framhjulsdrivna bilen som en pilsk haremsdam. Det drar i ratten och understyr något alldeles gräsligt. En del av förklaringen kommer så fort jag stiger ur bilen.

Herr Ihling, presstalesmannen, är dålig på det här med lufttryck. Att pumpa däcken på sin privata Wartburg hör tydligen inte till hans starkare sidor, trots att han har en bästsäljare i gör-det-själv-handboken ”Wie helfe ich mir selbst – Wartburg”.

Foto: Teknikens Världs arkiv

Ni läste rätt, bilen är hans privata. På Wartburg-fabriken i Eisenach står ingen testflotta och väntar på besökande journalister. Av den enkla anledningen att ingen har kommit på besök – förrän nu.

Wartburg har under åren varit det finare av de båda östtyska märkena, med ett pris på nästan det dubbla Trabant-priset, men kön är lika lång – upp till 15 år! Möjligheten att få en bil omgående har alltid funnits. Men till dubbla priset, på den svarta marknaden!

Foto: Teknikens Världs arkiv

Sin stålkaross till trots är Wartburg inte många snäpp modernare än lillebror Trabant. Under karossen finns vad Västeuropas bilfabrikanter övergav efter kriget – en separat ram. Wartburg, som även finns i kombiutförande, kom aldrig ifrån det tvålkoppsmode som grasserade på 1960-talet. Bakom ett par solglasögon kan en fantasifull betraktare skönja bakdelen av en 1970-tals BMW 02-serien. I övrigt liknar den inget annat. Möjligen en fisk, sedd framifrån.

Installationen av nya motorn ser prydligare ut än i Trabant (det gäller att hitta rätt jämförelsematerial för en bil av det här slaget). Kabelhärvorna är bättre uppbenade och utrymmet större. Handtag, knappar och vred saknar precision, men allt är av typen lätt reparerbart. Elektroniken lyser med sin frånvaro. Stående pedaler har bytts mot normalt hängande. Känsligheten är som i ett par orgelpedaler, i samspel med ratt och växelspak uppnås inga crescendon.

Bromsarna är en märklig historia. Pedalen tar i etapper och det krävs ett litet extra tryck för att komma ner i det nedre läget och inte ens då känns bromsarna bra. Ratten för tankarna till en stoppad knottrig kondom ihopknuten i ändarna. Hal är den också. Temperatur- och bensinmätaren är av samma typ som i Trabant – lysdioder.

Foto: Teknikens Världs arkiv

Så där skulle det gå att hålla på. Kasta skadeglada smädelser på denna sorglustiga bil. I de flesta avseenden är Wartburg sämre än en västbil. Den är avlad, född och uppvuxen under kvästa livsbetingelser, och i dag när portarna öppnas saknar den konkurrenskraft. Wartburg är ett tredimensionellt avtryck av det politiska klimat som härskat. Volkswagens bidrag (som ska få katalysator) under den platta motorhuven skapar inga nya förutsättningar för konkurrenskraft, möjligen förlängs lidandet för denna tynande åldring.

Foto: Teknikens Världs arkiv
Foto: Teknikens Världs arkiv

Missa inte att läsa våra reportage från Wartburg-fabriken i Eisenach och Trabant-fabriken i Zwickau samt vår provkörning av Trabant.

Wartburg 1,3

Pris

Standard 30 200 mark (108 720 kronor), Luxus (soltak i plåt, armstöd fram och bak, dimbakljus, bagagerumsmatta) 30 700 mark (110 520 kronor). Turist S (kombi): 35 000 mark (126 000 kronor). Beräknat med officiell kurs maj 1990: 1 östmark = ca 3,60 kronor.

 

Motor

4-cyl tvärställd radmotor med 1 överliggande kamaxel och 2 ventiler per cylinder. 1 förgasare. Kompression 9,5:1. Borrning/slag 75/72 mm, volym 1 272 cm3. Max effekt 58 hk (43 kW) vid 5 400 r/min. Max vridmoment 94 Nm (9,6 kpm) vid 3 300 r/min.

 

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 4-växlad låda. Hastighet på 4:an, 1 000 r/min: 28,6 km/h.

 

Fjädring/hjulställ

Individuell upphängning med spiral- och gummifjädring fram och bak. Fram dubbla tvärlänkar, bak snett bakåtriktade triangelbärarmar och krängningshämmare.

 

Styrning

Kuggstång. 3,5 rattvarv, vändcirkel 10,8 m.

 

Elsystem

Generator 540 W, batteri 44 Ah.

 

Bromsar

Skivor fram, trummor bak, p-broms på bakhjulen.

 

Hjul

Fälgbredd 4,5 tum, däck 175/70 SR 13.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 145, längd 422, bredd 164, höjd 150, spårvidd fram/bak 138/136. Tjänstevikt 975, maxlast 420 varav 60 på taket. Släpvagnsvikt 650. Bränsletank 42 liter.

 

Prestanda (fabriksuppgifter)

Acceleration 0-100 km/h 20 sek, toppfart 140 km/h.

 

Bränsleförbrukning

I 90 km/h 0,64 1/mil, stadskörning 0,86 1/mil.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr