I Sverige - efter 20 år

Provkörning av Wiesmann Roadster MF3

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Motor

6-cyl längsmonterad radmotor,2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 11,5. Borrning/slag 87/91 mm, cylindervolym 3246 cm3. Max effekt 343 hk (252 kW) vid 7900 r/min, max vridmoment 365 Nm vid 4900 r/min.

Kraftöverföring

Bakhjulsdrift. 5-eller 6-växlad manuell låda, alt . SMG 2.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med tvärgående stag, bak fyrkantsram med övre och undre triangellänkar.

Styrning

Kuggstång med servo. Vändcirkel 9,9 meter.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system finns att beställa.

Hjul/däck

Fälg 8 tum, däck 215/50 ZR 17.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 229, längd 386, bredd 175, höjd 116, spårvidd f/b 145/152. Tjänstevikt ca 1250, maxlast ca 150. Tank 60 liter.

Fartresurser

Toppfart 255 km/h. Acceleration 0-100 km/h 4,9 s.

Bränsleförbrukning

Blandad körning 1,15 l/mil

 

Äntligen på våra vägar

Den är engelsk i formen, men tillverkas i Tyskland och har efter snart tjugo år i produktion äntligen hittat till Sverige - Wiesmann!

Grillen vill få mig att tro detta är en Jaguar, men karossformen säger Austin-Healey, det ursinniga rytandet från sexan på maxvarv är helt klart BMW.

Men den blanka ödlan (Gecko) och logotypen där bak säger något helt annat.

Wiesmann.

En bil som under större delen av 2000-talet, ja 90-talet också för den delen, valsat runt på otaliga bilsalonger men aldrig funnit vägen till Sverige. Förrän nu.

Det är Von Braun Sports Cars som importerar den som de gör med bland andra Ferrari, Maserati och Pagani.. Han är ingen dussinhandlare precis, Torbjörn von Braun.

Wiesmann är som namnet antyder ett tyskt företag. Grundat av två bröder med just det efternamnet, Martin och Friedhelm

De två bröderna besökte under 80-talet regelbundet Essen Motor Show. Historien vill berätta att de förfasades över de italienska och brittiska sportbilarnas otillfredsställande kvalitet.

De bestämde sig sålunda för att bygga en egen bil, förmodligen lika mycket för att de ville som för att de hade möjligheterna. Familjen Wiesmann sålde i samma veva ett stort företag som gav de ekonomiska förutsättningarna. Inom familjen drivs också en av Tysklands största BMW-återförsäljare så valet av drivlina var enkelt.

Numera är det femtio anställda i tyska Dülmen. De har tillverkat närmare 400 bilar och fler blir det. En takförsedd modell, GT, står i stort sett klar för lansering. Frågan är bara om den ska få V8 eller V10. 

Under 2005 räknar Wiesmann med nytt produktionsrekord: 100 bilar.

Wiesmann Roadster ser onekligen liten och nätt ut, vilket den också är, både på väg och våg. Med BMW M3-motor på 343 hästkrafter väger bilen (tom) som då heter MF3 in på 1 180 kg. "Snällare" MF30 med treliterssexa på 231 hk väger 100 kg mindre.

Fartresurserna är, låt oss kalla dem tillräckliga. Med den starkare motorn (som vi provkört) slungas bilen från 0-100 km/h på 4,9 sekunder, toppfarten uppges till 255 km/h.

Men det är inte aktuellt på de slingrande landsvägarna i Skenetrakten där Wiesmanns svenske representant håller till. 

Färden är nog så underhållande ändå.

För det första är motorljudet enormt. Det låter bra redan i en takförsedd BMW M3, men med avsaknad av all ljudisolering, taket nedfällt och ett liberalare avgassystem än i M3 är det en sensation.

Upplevelsen av ljud och fart när jag accelererar i väg från stillastående är påtaglig. Bilen är försedd med BMW:s sexväxlade sekventiella låda SMG 2. Då får man per automatik en lägre utväxling i bakaxeln som ger bättre acceleration men lägre toppfart än vad som vore möjligt.

När kurvorna rusar emot mig känns det verkligen hur lätt bilen är. Styrningen går nästan för lätt. Wiesmann har servo vilket inte känns alldeles nödvändigt. Över ojämnheterna märks det att bilen har kort fjädringsväg. Det krävs inte mycket innan man lågflyger i en Wiesmann!

Greppet är det dock inget fel på, vare sig bak eller fram. Bakaxeln är försedd med differentialspärr. Det går också att få antisladdsystem (avstängningsbart) om man så önskar.

Jag sitter inbäddad i ett hav av läder. Stolar, instrumentpanel, mittkonsol, ratt, insidan av dörrarna. Allt är läderklätt, men behöver inte vara så. Hos Wiesmann är det kunden som bestämmer klädsel, till och med vilken färg han vill ha på sömmarna.

Wiesmann är inte en bil man köper för året runt bruk eller märkvärdig komfort. Färden är som du säkert förstår garanterat sportig och relativt stötig. Något annat var inte att vänta och skall heller inte ses som något klagomål.

Suffletten, öppningsbar i bakkant då plastrutan kan tas bort, är inte att se som annat än regn- eller solskydd. Däremot inkräktar det inte på bagageutrymmet i nedfällt läge, och det är ett överraskande stort hål där bak. Stort nog för två rejäla golfbagar.

Kvaliteten i en Wiesmann upplevs inte som dålig. Det är bra finish på plastarbetet även om öppning/stängning av dörrarna kunde varit mer 

exakt. Att kvaliteten skulle vara avsevärt bättre än de bilar bröderna Wiesmann en gång i tiden ratade är dock tveksamt.

Wiesmann kommer förstås inte att bli någon storsäljare i Sverige. Varje sålt exemplar är en framgång, framför allt när man inser att priset för en MF3 börjar på 897750 och att MF30 betingar 859375.

Fast å andra sidan, hos Von Braun Sports Cars är det ju rena reapriset jämfört med övriga modeller...

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!