Provkörning av XJ 2,7D Executive

Provkörning av XJ 2,7D Executive

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Första intrycket

För första gången i Jaguars historia finns XJ med dieselmotor, och det känns inte som något helgerån. Kommer bli en udda figur i Sverige på grund av vårt skatteläge. Tillräckligt stark och snabb, bara tomgångsknattret skämmer.

Basfakta

Pris

 609000 kr (augusti 2005) 

 Motor

 V6, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler/cylinder. Kompression 17,3 Borrning/slag 81/88 mm, 2722 cm3. Max effekt 204 hk (152 kW) vid 4000 r/min, max vridmoment 435 Nm vid 1900 r/min.

 Kraftöverföring

 Motor fram, bakhjulsdrift. 6-växlad automatlåda. Aktivt anti­sladdsystem. 

 Fjädring/hjulställ Luftfjädring. Dubbla triangellänkar fram och bak. Krängningshämmare fram och bak.

 Styrning

 Kuggstångstyrning, servo. 2,8 rattvarv. Vändcirkel 11,7.

 Bromsar

 Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system. 

 Hjul/däck

 Fälg 7,5 tum, däck 235/55 VR17.

Mått/vikt(cm/kg)

 Axelavstånd 303, längd 509, bredd 186, höjd 145, spårvidd fram/bak 156/155. Tjänstevikt ca 1660, maxlast ca 600, taklast 75 max släpvikt 

 1900. Tank 85 liter. 

 Fartresurser*

 Toppfart 225 km/h. Acceleration 0-100 km/h 8,2 s. 

 Förbrukning*

 Stad 1,08, landsväg 0,65, blandad körning 0,81 l/mil.

 * Enligt tillverkaren

 

Första dieseln till XJ

Jaguar XJ 2,7D, smaka på den beteckningen. För första gången en dieselmotor i Jaguars största modell XJ. Kan det vara något?

V6-dieseln är utvecklad av Jaguar/Ford och franska PSA (Peugeot/Citroën). Till skillnad från koncernsyskonet Land Rover Discovery 3 TdV6 (som har enkelturbo och 190 hk) har 2,7-litersmotorn här dubbla turbos och ger 204 hästkrafter. Samma maskin återfinns i Jaguar S-type 2,7D, se provkörning nr 14/2004.

 Svenska Sintercast har utvecklat en teknik (kallad CGI) som möjliggör att blocket är av grafitgjutjärn. Lättare, men samtidigt starkare, konstruktion är de främsta fördelarna med denna nya metod.

 De två mindre turboaggregaten - ett per cylinderbank - ger fördelar som snabbare och mjukare gasrespons. Kraften levereras sofistikerat, snudd på kamouflerad till bensinmotor. Ingen turbohets vid något speciellt varvtal, mer som ett turbinliknande sug ända nerifrån varvtalsbotten. Vridmomentet toppar 435 Nm vid låga 1900 r/min, men redan från 1000 r/min finns 90 procent av kraften tillgänglig. Karaktären passar XJ som handsken, en stor-Jagga ska inte flängas fram på vägen.

 Tillsammans med den mjukt växlande standardmonterade sexväxlade automatlådan räcker kraften till mer än väl. Både Mercedes och BMW har dieselmaskiner med betydligt mer toppeffekt, något som mest kommer till nytta i "200 plus"-körning på Autobahn. Vid en förfrågan om XJ kommer med större dieselalternativ svarar Jaguars tekniker att de har potential på uppemot 300 hästkrafter med denna motorserie. Räkna alltså med att starkare dieslar kommer från Jaguar i framtiden.

 En viktig nyhet är att partikelfilter är standard i XJ 2,7D. Man uppfyller Euro 4 (miljöklass 2005), bränsleförbrukningen ska enligt Jaguar vara låga 0,81 l/mil vid blandad körning. Under provkörningstillfället landade bilens färddator på 0,9 l/mil, klart konkurrenskraftigt och energiekonomiskt. 

 Viktmässigt skiljer det till dieselns nackdel 120 kg mellan XJ 2,7D och minsta bensinversionen XJ6 3,0 (238 hk). Extratyngden gör dieseln något mindre lättsvängd, men XJ-chassit tillhör alltjämt ett av de ystraste i klassen. Flitigt användande av aluminium gör att tjänstevikten landar en bit under 1,7 ton och jag kommer på mig själv kasta in XJ i kurvor på ett minst sagt lustartat vis.

 De positiva intrycken från bensinversionerna XJ6 och XJ8 kvarstår således även i dieselvarianten. Förutom körglädjen är det själva personligheten hos XJ-serien som framstår främst, på gott och ont. 

 I samband med årsmodell 2006 genomförs en mild facelift av XJ-serien. Endast konnässören kommer upptäcka att skyddslisten på dörrarna försvunnit för en slankare look. Tjockare och ljudisolerade glasrutor, bidrar till att en redan låg ljudnivå sänkts.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!