Lite drygt nollgradigt i vattnet får ju inte hindra oss från att ha roligt, hur skulle det se ut!?! Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Provkörning av Yamaha Superjet

Chefredaktör'n, havet och 100 knappt inkörda hästkrafter – asocial distansering när den är som roligast. Och nu är det dessutom lagligt att köra jetski. Men bara om du kör nya Yamaha Superjet modellår 2021.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Vi skruvar tillbaka tiden drygt tio år, faktiskt till och med mer än tio år. Chefredaktören var inte chefredaktör, hade inga barn och en yngre men nästan lika snygg fru som nu. Men han hade en jättegammal Ford Transit, den var röd, hade vit fartrand och startade bara iband. Den var inte så rolig. Det var däremot de tre Kawasaki SXR 800:orna som låg travade på varandra på ett finurligt sätt baktill i skåpet. De tre jetskiarna var typiska såna saker som man bara måste ha när tiden inte gick åt till att lämna och hämta på förskolan, skjutsa till och från gymnastikträning och att vara ledare i mellangossens fotbollslag. Tre kompisar, nåt slags vatten att köra på, några bojar att lägga ut för att bygga en bana – och så mycket bensin som möjligt. Det var vad som behövdes för fullständig lycka. Det fanns bara ett problem. De var olagliga. Under tiden som har gått sedan den tiden har inte bara miljömedvetandet i riket nått nya höjder, både jag och mina kompisar har också blivit ansvarstagande herrar som förstår att tvåtaktsmotorer på maxvarv kanske inte är drömmen för folk i närheten av vatten. 

Vilken jädrans tur då att nya Yamaha Superjet är både miljögodkänd, laglig och tyst! Eder utsände skulle nämligen inte ha klätt sig i gummi med endast kronans långkalsonger under och åkt upp jämsides med Sjöpolisens nya Marell-båt strax utanför miljardärsvillorna i Djursholm om det inte var lagligt. Så feg har han blivit på äldre dar…
Hur sunt det är att köra jetski i december, i kanske inte riktigt men nästan nollgradigt vatten tvistar både lärde och olärde om, men nån måste ju sköta konsumentjournalistiken också.

– Ett av huvudmålen för teamet bakom nya Superjet var att få till en fyrtaktsmotoriserad maskin som uppfyller alla miljökrav samtidigt som man har kvar körkänsla och körglädje från föregående Superjet, säger Yamahas representant Daniel Dellgar.

Det är rent ljug. Förra Superjet, alla före årsmodell 2021 alltså, var vingliga som barkbåtar och attraherade endast trickåkare som kan göra volter och sånt. Målet var såklart att bli bättre än tidigare nämnda Kawasaki SXR 800. Precis just därför är den nya Yamahan i princip identisk måttmässigt, förutom på några viktiga punkter. Nya Superjet är 60 kg lättare och drygt 20 centimeter kortare än Kawasakin, men bredden och balansen gör den väldigt stabil även när den knappt planar. Rejält med utrymme på ståplattan gör att man kan flytta runt fötterna och därmed vikten till där den gör mest nytta.

1 av 5: Det här är en verksamhet som gör sig bättre i solsken och aningen varmare vatten. Men det är kul på vintern också! Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
2 av 5 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
3 av 5: ”Man har inte ramlat förrän man släpper styret”… Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
4 av 5 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
5 av 5: Coronasäkert eftermiddagsnöje på valfritt vatten. Viss risk för nedkylning finnes. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Nogsamt instruerad att varmköra länge av Niklas Olsén (ägare till Rib Extreme Racing som bland annat arrangerar Superjet Endurance den 3 juli 2021 för både sittmaskiner för svagare idrottare och såna här ståmaskiner – start på Strandbryggan Seaclub) och Daniel Dellgar puttrar jag runt säkert men stabilt utanför hamnen medan de förbereder fotografbåten. Det finns ett ”learning-mode” också, som tar ner maxvarven med 20 procent ungefär. Men tydligen är jag betrodd, för när jag får tummen upp på varmkörningen så svarar den trecylindriga motorn rappt på minsta petning på gasreglaget. 5-knopssträckan ut på fritt vatten är inte så behaglig för fingrarna i decembervädret, men jag får i alla fall tid att komma ihåg hur det var man gjorde när man leker med vattenleksaker för vuxna…

Nu när det alldeles strax står 2021 i kalendern så känns det uppriktigt skönt att jetskin är godkänd miljömässigt. Faktiskt inte bara för miljöns skull. Man hetsar upp tillräckligt många bara genom att färdas i sakta mak på en sån här, och när det börjas busköras så ökar summan uppretade personer exponentiellt. Då är det bra att åtminstone vara laglig.
Ljudnivån bakom styret är om inte ­behaglig så åtminstone något helt annat än tvåtakts­knattret från förr. Den trecylindriga fyrtaktaren har ett dovare morr, och när jag lite senare behöver vila mig i båten så konstaterar jag att den knappt hörs alls på 50-75 meters håll. Föredömligt. Där ­minskar antalet uppretade personer med femtio procent. Efter den kylslagna femknopspromenaden ut till fritt vatten drar fotografbåten iväg och jag hänger på. 100 hästkrafter pumpar vatten och jetstrålen skjuter iväg mig över det krusande vattnet. Och jag kommer ihåg: Det här är världens jobbigaste sport. Allt rör sig. Underlaget rör sig, bommen som styret sitter på rör sig och svallvågorna slår mot det gjutna skrovet och gör sitt bästa för att man ska vurpa. Men det är ju så roligt!

– Den ska passa både den tävlingsinriktade personen som fritidsåkaren som vill ha lite mer fysisk utmaning och körning än en sittmaskin, säger Daniel Dellgar.

Mm. Fysisk utmaning är det, och eftersom det är så roligt så vill jag förstås mer än fysiken klarar. Efter första vurpan så är det dock klart. Nu är det kallt på riktigt och det är lika bra att köra hårdare. Nu har vi ingen Kawa SXR 800 på plats, men körupplevelsen är väldigt lik, förutom att Superjeten har mycket bättre bottendrag tack vare fyrtaktsmotorn, men den motorbromsar lite mer abrupt. Jag saknar dock ingen rapphet i motorn, och instyrningen är väldigt precis. Superjeten är dessutom lättare att köra sakta med än samtliga föregångare. Man kan säga att skillnaderna mellan tvåtaktare och fyrtaktare på jetskis är exakt samma som när det handlar om cross- och enduromotorcyklar, mer botten och mer kraft i fyrtaktaren mot det högvarviga och hetsiga i en tvåtaktare. Några blandade småhopp över svallvågorna senare ligger jag i vattnet igen och får simma ikapp maskinen. Dags att byta handskar till ett par torra, även om de bara är torra i några minuter…

1 av 8: Dagens outfit: Torrdräkten Ursuit 4-tec med tätning i halsen och ”fötter” –håller värmen med stöd av kronans långkallingar, smidiga flytvästen Baltic Stinger, gamla jaktstövlar som vattenfylldes samt gammal crosshjälm som blev blöt och kall. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
2 av 8: Cirka en liter kallvatten i stövlarna är bra för att fötterna ska få rätt arbetstemperatur. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
3 av 8: Styret är rakt och bra från fabrik. Gasar gör man med reglaget vid höger pekfinger. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
4 av 8: Utförliga mätar… nä, men det finns i alla fall bränslemätare. När soppan är slut får man simma. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
5 av 8: Trecylindrig fyrtaktsmotor på 1049 cc och 100 hästkrafter. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
6 av 8: Utblåset för vattenjeten är det som styrs med styret, vilket kräver lite tillvänjning för den oinvigde. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
7 av 8: De tre hålen på styrbommen möjliggör justering av styrets placering för att passa fler förare. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
8 av 8: Det vita är en urgröpning som man ta tag i för att dra sig upp efter vurporna. Tveksam funktion. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

För dig som precis som jag behöver en sån här ska du veta två saker: 1. Den kostar 129 900 kronor, och 2. Från och med kommande sommar kommer det att bli krav på förarbevis för att få köra den på allmänt vatten. Det är bra för att få lite ordning på sjön tycker jag. 7:e december remitterades ett förslag som föreslås träda ikraft den 15 juli 2021. För att den som vill köra en vattenskoter ska kunna ha ett förarbevis på plats till dess föreslås att bestämmelserna som rör utbildningsanordnarna ska träda ikraft den 15 maj 2021. Förslaget innebär att man ska ha genomgått en godkänd utbildning för att erhålla ett förarbevis för vattenskoter. Förarbeviset ska medföras vid vattenskoterkörning och ska kunna återkallas om innehavaren har gjort sig skyldig till bland annat sjöfylleri och vårdslöshet i sjötrafik. Det är bra.

– Jag vill se ordning och reda på sjön. Därför föreslår regeringen att krav på obligatoriskt förarbevis införs redan till nästa sommar. Nu är det slutlekt, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth i ett pressmeddelande.

Här avslöjar jag en grej: Det är inte slutlekt. Det har precis börjat!

Foto: Teknikens Värld

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Endast 99 kr/månaden. Ingen bindningstid

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!