Provkörning Mercedes X 250 d

Pickup-marknaden växer så det knakar och nu kan Mercedes inte stå utanför och titta på längre. Nya Mercedes X-klass, baserad på Nissan Navara, ska erbjuda pickup-köparna lite mer lyx och komfort.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Inflygningen mot Santiago är bland de vackraste jag har varit med om. Sista 20 minuterna är fyllda av vyer som jag nog bara får uppleva en gång i livet och hur jag än letar så lyckas jag inte komma underfund med vilken av Andernas alla toppar som är Aconcagua. Sydamerikas högsta berg som sträcker sig 6 962 meter över havet ligger nämligen inte långt från den chilenska huvudstaden. När väl bergsveckningen ebbar ut gör flygplanet en kraftig vänstergir och går ned för landning. Att Anderna vaktar staden är på både gott och ont. Det betyder både en sanslöst vacker fond men även stora problem med inversion.

Att Mercedes har valt att förlägga provkörningen här beror på att Sydamerika är en av de viktigaste marknaderna för pickuper. Men det har kostat på. Provkörningsbilarna har flugits in med fraktversionen av Boeing 747 som mer eller mindre fick åka skytteltrafik för att det hela skulle bli görbart. En logistikansvarig avslöjar att flygmotorerna knappt hann kallna efter landning innan det var dags att lyfta igen för att frakta ned nya bilar från Europa. Cirka trettio bilar har fraktats ned på detta sätt och snart ska de hem igen.

Mercedes intåg i det allt snabbare växande pickupsegmentet har blivit möjligt tack vare samarbetet med Nissan-Renault. X-klass är nämligen baserad på Nissan Navara, som kom i sin senaste generation 2014, men tyskarna har gjort sitt allra yttersta för att dölja eventuella spår av den japanska släktingen. Hur vi än försöker lyckas vi inte hitta några Nissan-dekaler efter kusinen. De har helt enkelt gjort jobbet väl. Men under presskonferensen i Santiago så blir stämningen något obekväm så fort Navara nämns och känslan är att Stuttgart-folket inte riktigt verkar vilja kännas vid släktskapet. Vid frågan hur många delar som är direkt gemensamma så blir svaret i stället att de kvalitetssäkrat allt och att slut­produkten är helt igenom Mercedes. Nåja, låt det vara så, men det ska inte stickas under stol att X-klass har ett starkt släktskap med Nissan Navara och Renault Alaskan, och det är absolut inget som de ska skämmas över. Nog om det.

Provkörningen tar sin början i centrala Santiago, men det är inte riktigt hemmaplan för en fyrhjulsdriven pickup. Nog för att pickisar i många fall börjar bli mer av en livsstil än en arbetshäst, men det är ute på den närliggande landsbygden som den får visa sina kvaliteter på allvar. Vi kör X 250 d, vilket betyder en 2,3-liters diesel på 190 hästkrafter och ett vridmoment på 450 newtonmeter. Motorn, YS23DDT, kommer från Nissan och utvecklades till nya generationen av Navara. Dubbelturbo hjälper till och gör att den känns riktigt pigg.

Efter ett par mil har vi lämnat storstadshetsen bakom oss och då formligen kryllar det av pickuper och chilenska cowboys – huasos – på vägarna. Med typiska hattar (chupalla) och ponchos (manta) ger de vägvyerna en exotisk krydda men för chilenarna själva är det vardag. De huasos vi ser har en vanlig arbetsdag som alla andra men de har det från en hästrygg. Sist jag såg någon som arbetade från en hästrygg i Sverige var på ett Stockholmsderby i fotboll.

Det som är riktigt tydligt är att Mercedes har jobbat hårt med ljudisoleringen, X-klass går väldigt tyst på såväl de chilenska grusvägarna som i högre hastigheter på motorvägen. Det som hörs mest är vindbruset vilket inte är konstigt med tanke på karossformen. CW-värde har inte haft högsta prioritet vid utvecklingsarbetet.

Automatlådans växlingar sker med lite fördröjning vid kraftiga gaspådrag och därför kan det vara på sin plats att sköta växlingen manuellt vid accelerationer, vilket görs genom att växelväljaren förs till vänster. Förarhytten är utvecklad av Mercedes och är sju centimeter bredare än hos kusinen Navara. Inredningen är så gott som helt igenom Mercedes egen. De karakteristiska ventilationsutblåsen känns igen från övriga Mercedes-modeller. Vreden som styr fyrhjulsdriften är mer av Nissan-snitt, likaså nyckeln som kryddats med en stjärna. Baksätet är ingen höjdare för långa personer, men fullt tillräckligt för personer kring medellängd. Då måste dock de i den främre raden bjussa på lite komfortutrymme. Förarstolen som är Mercedes egen är bekväm, ger ett bra stöd och är lätt att konfigurera till en bekväm körställning.

När vi pressar bilen i tvära kurvor så känns den väldigt stabil och det är något som tyskarna har lagt mycket krut på. Komfort och praktikalitet ska gå hand i hand. Detta får vi speciellt känna extra prov på när vi bjuds på en medåkning med V6-versionen av X-klass som kommer nästa år. Den klarar tvära kurvor och gupp i farter som pickuper vanligtvis inte färdas i och man kan tycka att Mercedes ska plocka fram en AMG- version för att slå ett Nürburgring-rekord för pickisar.

Vid terrängkörningen får vi utmana bilens kapacitet och eftersom det är Merca som lagt banan så är det föga förvånande att X-klass klarar det med bravur. Konstigt vore annars. 360-graderskameran (tillval) är en synnerligen god hjälp när stora stenar kantar de trånga passagerna och Hill Descent-inställningen gör även den sitt jobb väl. Säkerhetsmässigt är sju krockkuddar standard och det främre passagerarsätets kudde kopplas automatiskt av om sätet är tomt eller om en barnstol används. Lane-assist, vägmärkesavläsning och autobroms är också standard på de svenska bilarna. Mercedes gör också en stor sak av att X-klass är den första mellanklasspickupen med ”intelligent uppkoppling” och integrerat sim-kort. Det innebär bland annat att det går att använda Mercedes me connect-service och att mobiltelefonen kan kopplas ihop med infotainmentsystemet och att du kan skicka färdbeskrivningar direkt från mobiltelefonen till bilen.

Mercedes-Benz Sverige är tämligen övertygade att X-klass kommer att nå deras försäljningsmål med råge och det finns ingen anledning till att misstro detta. Frågan är dock hur köparna kommer att se ut. För vilken hantverkare vill komma med en stjärnprydd pickup när kunden ska förhandla om offerten? Men snickaren kan i varje fall åka väldigt komfortabelt, trots att kunden tyckte att altanen i lärkträ blev alldeles för dyr...

Mercedes x 250 d

Pris

Från 394 900 kronor. Säljs nu.

 

Motor

Diesel. Längsmonterad 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Dubbelturbo. Kompression 15,4:1. Borrning/slag 85/101,3 mm, cylinder­volym 2 298 cm3. Max effekt 190 hk (140 kW) vid 3 750 r/min, max vridmoment 450 Nm mellan 1 500-2 500 r/min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, bak/fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell alt. 7-växlad automatlåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla länkararmar. Bak stel multilänkaxel.

 

Styrning

Hydraulisk servo. Vändcirkel 13,4 m.

 

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 255/60 R18.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 315, längd 534, bredd 192, höjd 182, spårvidd f/b 163/162. Markfrigång 20,2. Tjänstevikt 2 234, maxlast 1 016, max släpvagnsvikt 3 500. Tank 80 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 10,8 s, toppfart 184 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 0,96, landsväg 0,69, blandad körning 0,79. CO2 207 g/km.

 

Garantier

Nybilsgaranti 2 år, rostgaranti 30 år, vagnskada 3 år/mil, vägassistans 30 år.

 

Skatt

6 109 kronor per år.

Rivaler

Ford Ranger 3,2 TDCI Limited

Den femcylindriga motorn på 3,2 liter är en trevlig bekantskap. Tung och relativt mjuk i fjädringen. Diger tillvalslista.

Pris: Cirka 397 150 kronor.



Volkswagen Amarok V6 3,0 TDI

Trevlig motor, automatlåda och förarmiljö. Saknar dock en hel del utrustning som ingår hos konkurrenten X-klass.

Pris: 372 500 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Cyber Monday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr