Foto: Daniel Abrahamsson

Provkörning: V40 Cross Country D4

V40 ska överleva ett tag till och får därför facelift. Det innebär nya strålkastare och… egentligen inte så mycket mer. Men varför ändra något som redan är bra?

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Om två år finns ingen av Volvos ”gamla” modeller kvar. XC90 är redan utbytt och S80 och V70 har precis ersatts av S90 och V90. Näst på tur är XC60 och därefter S60 och V60. Detta innebär att V40 är sist ut att bli avbytt och att den nuvarande modellen därför måste hålla försäljningsmässigt i ungefär två år till. I princip alla biltillverkare ger sina modeller en facelift när slutet börjar närma sig. Hur omfattande ansiktslyftet är kan variera kraftigt mellan olika märken och modeller, men gemensamt för de flesta är att det är en naturlig åtgärd för att få fart på försäljningen ända till dess att en ersättare kommer. Övriga av Volvos ”gamla” modeller har redan fått sin facelift och nu är det dags även för Volvos minsting V40.

Bilen är skoj att köra, man sitter fantastiskt gott i framsätena och kvalitetskänslan är hög. Foto: Daniel Abrahamsson

V40 av generation två är en bra bil, det har vi alltid tyckt. Den är skoj att köra, man sitter fantastiskt gott i framsätena och kvalitetskänslan är hög. Det är egentligen inte så mycket som behöver bli bättre. Och det har Volvo tagit fasta på. Jag menar, baksätet är ju svårt att göra större utan att göra om hela bilen. För ett större baksäte med bättre i- och ursteg hade verkligen behövts. Så det hoppas vi att Volvo tar med sig till nästa V40. Volvo får ändå anses ha försökt komma undan så billigt som möjligt – det är inte mycket som är nytt med V40 i och med facelift. Med karossen har det egentligen inte hänt någonting alls. Det enda den något mindre bilintresserade kan tänkas lägga märke till är att varselljusen har flyttats upp från kofångaren och in i strålkastarna, på både vanliga V40 och Cross Country. Nu i form av Tors hammare, som introducerades på XC90. Men det är förstås bara om du har valt till LED-strålkastare, som nu ersätter xenonlamporna. Vanliga halogenstrålkastare är nämligen fortfarande standard och då är det i stället LED-lampor i kofångaren som gäller.

18-tumshjulen har begåvats med hela åtta nya fälgar. Foto: Daniel Abrahamsson

På utsidan har det tillkommit fem nya exteriörfärger, varav två är helt nya. Däribland den blå färg som bilen jag kör har. Den heter Denim Blue och är snyggt grå-blå. Utöver detta finns det totalt åtta nya fälgar att välja bland beroende på karossvariant och utrustningsnivå. På insidan hittar vi till exempel en ny klädsel och nya dekorlister. Bilen som jag kör har inte den nya klädseln, men väl beige helläder tillsammans med den tvåtons-färgade ratten. Interiören är väldigt mycket Volvo och har genomgående hög premiumkänsla. Även infotainmentsystemet har uppdaterats med nya Volvo On Call-funktioner. Lika mycket premium är det dock inte att det drar påtagligt från det stora, icke öppningsbara glastaket. Riktigt enerverande vid längre motorvägskörningar. Än mer enerverande är det höga däckljudet från 18-tumshjulen. Och då kör jag ändå en Cross Country, som man kan tycka borde ha mindre fälg och mer däck. Men 18-tumsfälgar är lyckligtvis tillval.

Infotainmentsystemet har uppdaterats och ett antal klädsel­alternativ har tillkommit. Foto: Daniel Abrahamsson

Motormässigt är det inga förändringar, men den åttastegade automatlådan lirar fantastiskt väl med D4-motorn som jag kör, vilket är den största dieseln i V40. Jag är dock inte helt bekväm med att åka i en bil som är tänkt att se ut som om den klarar lite terräng, men som inte gör det. Vill du ha fyrhjulsdrift i V40 är det nämligen fortfarande Cross Country och bensinmotor som gäller. Därför är det lite pinsamt att köra V40 Cross Country med dieselmotor (och därmed framhjulsdrift) ner på stranden där vi fotograferar och sen knappt kunna ta sig upp igen. Precis som ett större baksäte hoppas jag alltså även på kombinationen diesel och fyrhjulsdrift i nästa generation. Ska man sammanfatta V40:s facelift så tycker jag egentligen det räcker med: Den har fått nya framlampor. Om det däremot räcker för att behålla platsen som Volvos näst mest sålda modell världen över får vi se. Troligtvis lever V40 fortsatt gott på gamla meriter.

Volvo V40 D4 Cross Country

Pris

291 800 kronor, säljs nu.

 

Motor

Diesel. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. Kamrem. Turbo. Kompression 16,0:1. Borrning/slag 82,0/93,2 mm, cylindervolym 1 969 cm3. Max effekt 190 hk (140 kW) vid 4 250 r/­min, max vridmoment 400 Nm vid 1 750-2 500 r/­min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda, alt. 8-växlad automatlåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram. Fram: Fjäderben med undre triangellänk. Bak: Multilänkaxel med 1 längsgående länkarm och 3 tvärställda länkarmar.

 

Styrning

Kuggstång med elmotordriven servo. 2,6 rattvarv. Vändcirkel 10,9 meter.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 205/55 R16.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 265, längd 437, bredd 186, höjd 144, spårvidd f/b 156/155. Markfrigång 15. Tjänstevikt 1 475, maxlast 525, max släpvagnsvikt 1 500. Tank 62 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 324-1 030 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 7,2 s, toppfart 230 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 0,49, landsväg 0,35, blandad körning 0,40. CO2 106 g/km.

 

Garantier

Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år.

 

Skatt

Skattebefriad de fem första åren.

Rivaler

Audi Q2 TDI 190

Helt ny och med mer karaktär, men är aningen mindre. Framhjulsdrift eller fyrkrafs. Kommer till Sverige i november.

Pris: Från 210 000 kronor.



Mini Countryman SD

En praktisk Mini i galoscher, precis som V40 CC. Kul att köra trots lägre effekt. Är det lite mer hippa valet.

Pris: 256 000 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!