Foto: Glenn Lindberg

Provkörning av Volvo V90 D5 AWD

Nu rullar en av Volvos viktigaste modeller av bandet i Torslanda. Ersättaren till V70 byter namn till V90 och i en handvändning startar Volvo resan mot premiumeliten.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Det gäller att sluta när man är på topp, något som rikskändisen Volvo V70 i sin tredje generation anammade. När produktionen upphörde i maj toppade modellen fortfarande försäljningsstatistiken, snudd på rekord. Nu är det vaktavlösning i Göteborg, 90-serien byter av V70 och S80 i ett nafs, men lappkastet innebär även att man öppnar upp för konkurrenter – läs Volkswagen – att sno åt sig förstaplatsen. Åtminstone i en månad eller två, innan V90 rullat ut ordentligt och modellfloran hunnit blomma ut.

V90-projektet drogs igång rejält inför utförsäljningen från Ford, intressenter som den blivande ägaren Geely ville se framtidspaketet i produktportföljen och givetvis var en ordentlig herrgårdsvagn, avlösaren till V70, en viktig del i säljinformationen. Dåvarande vd Stefan Jacoby var extremt produktfokuserad och modellmatrisen med S-, V- samt XC-modeller i tre storleksklasser mejslades fram. Att V90 matchades mot den tyska premiumeliten var ett självklart mål. Audi A6 Avant, BMW 5-serie Touring och Mercedes E-klass Kombi skulle utmanas.

Foto: gllin@bt.bonnier.se

Teknikmässigt kördes olika chassi-setups men när konceptet med lågbyggd bakvagn med tvärgående bladfjäder och framvagn med dubbla triangellänkar redovisades var utvecklingsteamet nöjda. Designarbetet var långt gånget när den då nytillträdde designchefen Thomas Ingenlath presenterade sitt ”dark horse”-förslag som tagits fram i smyg. Volvo-ledningen gillade vad de såg, beslut togs i princip på stående fot att det var modellen man skulle gå på.

V90 delar teknik med suven XC90 till cirka tre fjärdedelar, fördelen med den skalbara byggarkitekturen SPA. Mjukvaror, detaljlösningar som inte syns och drivlinor är detsamma medan ytterskal, instrumentbräda och kaross skiljer. V90 bygger vidare på designchef Ingenlaths svala skandinaviska stil som nu utmärker den kompletta 90-serien. Välbalanserade linjer med avvägda proportioner och stor omsorg i detaljer är kärnorden i utförandet. V90 är klart snitsig, ställd bredvid Audi A6 och BMW 5-serie upplevs Volvon som mest spänstig. I Sverige, men även globalt, kommer V90 bli en huvudvridare.

Foto: Glenn Lindberg

Framstolarna känns igen från XC90 och finns i komfort- och sportutförande. Provbilen är utrustad med det förstnämnda och är fullt eljusterbar inklusive uppfriskande kylfläkt, som blåser väl ljudligt i högsta – tredje – läget. Stoppningen är mjuk och fast på samma gång, här visar ergonomerna att man läst på ordentligt. Konstruktionen är jämfört med utgående V70 slimmad och smal vilket kommer baksätespassagerarna till gagn, här märks en smärre revolution. Där V70 hade trångt knäutrymme och knappt plats för fullvuxnas skor under framstolarna erbjuder V90 gott om plats även om själva sittställningen är i lägsta laget.

Att man skippat fällning av baksätets ryggstöd i spliten 40/20/40 och ersatt med 60/40 plus genomlastningslucka försvaras med att tre sittande får bättre komfort. Tillåt mig tvivla, det luktar i stället projektledningssnålhet och omprioritering. Bagageutrymmet är tillräckligt stort, skam vore annars, men för den som är van att lasta högt, ovanför fönsterlinjen, stjäl förstås den skarpt framåtlutade bakluckan viktig lastvolym.

Bakom ratten är kör- och åkkänsla mycket harmonisk. Det som stör är dålig ­justermån på ratten (och varför ingen elektriskt justerbar inställningsfunktion?), mixen av fullblodiga material- samt stillösningar i kontrast mot undermåliga, tunna plastkvaliteter i paneler, lock och filtmattor. Kan man blunda för detta så är V90 i det provade D5 AWD Inscription-utförandet mer än lagom lyx, här råder första klass. Vilsam styrning, kraftfullt drivlinepaket och tyst kupé på de salssläta vägarna i skuggan av Rondabergen. Provbilen har Four-C luftfjädring som ersätter den tvärliggande bladfjädern i den kompakta bakvagnen, i inställt Comfort-läge är V90 avslappnande soft för att skärpa till sig i Dynamic-läge men utan att kittla nämnvärt. Komfortläget är mycket bekvämt. Volvo hårdsatsar på självkörande bilar, under nästa år sjösätts ett pilotprojekt där privatkunder kommer att köra 90-seriebilar i Göteborgsområdet.

Sett i konkurrenternas ljus är Volvo långt framme med autonoma bilar, där både myndigheter och universitet samarbetar – unikt i världen. Delsyftet med detta är att nå målet att förhindra allvarligt skadade och döda i en ny Volvo år 2020. Pilot Assist heter en nyhetsfunktion som bygger ut den aktiva farthållaren till en körhjälp som fixar både styrning, bromsning och kolonnkörning upp till 130 km/h. Systemet fungerar bra där infrastrukturen tillåter, filmarkeringarna på den spanska autopistan som löper längs Medelhavskusten är omsorgsfullt vita och V90 leds fint mellan fälten. Feedbacken i ratten är väl tung, helt klart att systemet kräver tillvänjning och ska definitivt inte ses som någon autopilot utan som en förhöjd säkerhetsnivå.

Foto: gllin@bt.bonnier.se

Drivlinemässigt rullar V90 först ut med två dieslar och två bensinare, samtliga bygger på nya generationen Drive-E. D4 med 190 hästkrafter och D5 med 235 hk respektive T5 på 254 hästkrafter samt T6 på 320 hk. Längre fram i höst väntar laddhybriden T8 Twin Engine (407 hk) och instegsdieseln D3 (150 hk), med förenklad turboteknik (enkelsnurra och saknar balansaxlar). I Sverige kommer fokus försäljningsmässigt ligga på D4-modellen med listpris på 343 000 kronor men den svagare D3 lockar med prislappen 319 000 kronor i utrustningsnivå Kinetic, med så kallat ”högt kundvärde”. 70-80 procent kommer dock att gå till tjänstebilssektorn och där kommer D4 Momentum prispressas ytterligare. Med rabatt och tjänstebilspaketen Business respektive Business Advanced kommer D3 AWD (automatlåda är standard med fyrhjulsdrift) respektive D4 automat båda hamna under den viktiga gränsen 7,5 basbelopp. Helt klart konkurrenskraftigt på den starkt rabatterade tjänstebilssidan.

På årsbasis, sett över V90-modellens fulla produktionstid på cirka fyra-fem år, beräknar Volvo Cars Sverige sälja 15 000 bilar. Med Volvos nya 90-serie och med V90 i spetsen positionerar sig Volvo i finrummet sett ur ett globalt perspektiv – bilen kommer att kriga kraftfullt i det hårda premiumsegmentet. På den betydligt mer spretiga hemmamarknaden i Sverige kommer V90 fortsatt att spela på många strängar, konkurrenterna här är betydligt fler. I nuläget verkar ingen annan än Volvo-kunden tjäna mest på denna klassresa.

Priser

V90 med tillvalspaket ”Business”, ­förväntade storsäljare

Motor/Effekt/Pris

D3 6-vxl man/150 hk/319 900 kronor

D3 AWD 8-vxl aut/150 hk/349 800 kronor

D4 6-vxl man/190 hk/343 900 kronor

D4 AWD 8-vxl aut/190 hk/373 800 kronor

Business Advanced +29 000 kronor

 Automat Geartronic +17 900 kronor

Tjänstebil, basbeloppsgränser (avser 10 procent rabatt)

Motor/Effekt/Basbelopp

D3 6-vxl man/150 hk/6,50

D3 AWD 8-vxl aut/150 hk/7,11

D4 6-vxl man/190 hk/6,99

D4 8-vxl aut/190 hk/7,39

D4 AWD 8-vxl aut/190 hk/7,59

Basbeloppet är beräknat på utrustningsnivå ”Business”.

MISSA INTE: Vårt test av nya Volvo V90

Volvo V90 D5 AWD

Pris

427 900 kronor, säljs nu, leverans juli.

 

Motor

Diesel. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Kompression 15,8:1. Borrning/slag 82,0/93,2 mm, cylindervolym 1 969 cm3. Max effekt 235 hk (173 kW) vid 4 000 r/­min, max vridmoment 480 Nm mellan 1 750-2 250 r/­min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.

 

Fjädring/hjulställ

Fram skruvfjädring, bak luftfjädring. Krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.

 

Styrning

Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,8 meter.

 

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 8 tum, däck 245/45 R18.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 294, längd 494, bredd 189, höjd 148, spårvidd f/b 163/162. Markfrigång 15. Tjänstevikt 1 817, maxlast 583, taklast 100, max släpvagnsvikt 2 200. Tank 60 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 560-1 526 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 7,2 s, toppfart 240 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 0,57 l/mil, landsväg 0,45 l/mil, blandad körning 0,49 l/mil. CO2 129 g/km.

 

Garantier

Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år.

 

Skatt

1 648 kronor per år. riv

Rivaler

Audi A6 Avant 3,0 TDI q S tronic

Foto: Andreas Libell

Treliters V6-diesel på 218 hk och 134 g/km gör Avant fullvuxen och dyr men TDI 190 q för 70 000 kronor mindre är nästan lika bra.

Pris: 481 700 kronor.

Volkswagen Passat Sportcombi

TDI 240 4Motion DSG7

Tvåliters trimmade TDI-dieseln är smart förpackad till verkligt lågpris jämfört med A6 och V90, en tuff och kompetent utmanare i Sverige.

Pris: 342 200 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!