Basfakta
Motor
4-cyl tvärställd radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 11,0. Borrning/slag 85/88 mm, cylindervolym 1997 cm3. Max effekt 177 hk (130 kW) vid 7000 r/min, max vridmoment 202 Nm vid 4750 r/min.
Kraftöverföring
Framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda.
Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring fram med fjäderben (McPerhson) och undre triangellänk, bak torsionsfjädring med halvstel axel och två bärarmar. Krängningshämmare fram och bak.
Styrning
Kuggstång med servo. Vändcirkel 9,9 meter.
Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.
Hjul/däck
Fälg 7 tum, däck 205/40 WR17.
Mått & vikt (cm/kg)
Axelavstånd 244, längd 383, bredd 165, höjd 143, spårvidd f/b 144/143. Tjänstevikt ca 1170, maxlast 380, max släpvikt 1100. Tank 50 liter.
Fartresurser
Toppfart 220 km/h. Acceleration 0-100 km/h 7,4 s.
Bränsleförbrukning
Stad 1,18, landsväg 0,67, blandad körning 0,86 l/mil.
Styv kuling
Ättlingen till 1980-talets 205 GTI är en av de effektivaste smilbandstänjarna på marknaden.
Säg GTI och det är mycket troligt att din diskussionspartner fyller i med "Peugeot 205", en legendarisk modell som vid 1980-talets mitt tog över efter bilen som gett klassen sitt namn: VW Golf GTI.
Säg WRC, eller rally-VM, så associerar i alla fall de som följt cirkusen i modern tid till Peugeot 206 WRC. Trefaldig världsmästarbil, oftast med en lång, gänglig finländare vid namn Marcus Grönholm vid ratten.
Och nu, entré för Peugeot 206 RC. En modern 205 GTI, med klara släktband till rallybilen. Även om bokstäverna RC inte officiellt står för Rally Car, inte ens Road Car, utan betyder skvatt ingenting!
Peugeot 206 RC har stora chanser att bli marknadsledande i ett tufft segment där motståndet år 2003 består av bilar som Ford Focus ST 170, Honda Civic Type R och Renault Clio Sport.
Fransosens starka kort består av busig och varvglad motor, suveränt fäste för de drivande framhjulen, kvick styrning och inte minst en mycket väl fungerande fjädring. Lägg därtill bra standardutrustning och ett hyfsat pris, ca 190000 kronor när den lanseras vid årskiftet.
206 RC är en bil som formligen tigger om att bli piskad. Om och om igen. Fullt löd in i kurvorna, gärna runt 7000 r/min, hårt på bromsen, ner en eller två växlar, och så på gasen igen.
De 177 hästkrafterna (fast Peugeot säger 180) trivs allra bäst på höga varvtal.
Vare sig bilen eller dess bromsar förefaller mattas. Den som ligger risigast till är nog föraren.
Han sitter i och för sig rejält inbäddad i en sportstol med, och det är inget understatement, rejäla sidostöd. Så rejäla att jag är rädd att många, låt oss säga mer korpulenta förare än jag, har svårt att få plats.
Men det måste erkännas, det är länge sedan jag hade så kul i en standardbil. Visst, Porsche 911 GT2, GT3, Lambo Diablo och alla tävlingsbilar. Men här är det ju faktiskt frågan om en ren liten standardvagn som morsan och frugan kan köra ner till ICA i utan problem.
Om man tar en titt på utrustningsnivån blir man också glad till sinnes: klimatanläggning, sportstolar, ratt i magnesium, pedaler i aluminium, cd-stereo, aktivt antisladdsystem (känns inte som om det behövs!), 17-tums lättmetall fälgar med tillhörande Pirelli P7000 i dimensionen 205/40, regnsensor för vindrutetorkare, elektriskt infällbara ytterbackspeglar, elfönsterhissar fram, centrallås - allt är standard.
Det enda jag egentligen saknar är en yngre kropp som klarar av den nästan stenhårda fjädringen och en sexväxlad låda för att sänka ljudnivån på motorväg. Fyra tusen varv i minuten vid 130 km/h är för mycket.
Den femväxlade lådan fungerar dock bra även om det är lätt att missa en nedväxling i stridens hetta. Med nuvarande utväxling klarar (enligt Peugeot) 206 RC av 0-100 km/h på 7,4 sekunder och uppnår en toppfart av 220 km/h. På ettans växel, som är förlängd jämfört med 206 GTI-lådan, uppnås 66 km/h.
Utvändigt "tar" du 206 RC på de dubbla avgaspiporna bak, på kolfiberinläggen på ytterbackspeglarna och på de modifierade spoilerpaketen. Jättevingar som den Grönholms 206 WRC har är inte aktuella, enligt tillverkaren. Inte heller fyrhjulsdrift eller vässad turbomaskin är på gång, sägs det. 206 RC räcker långt ändå. Mycket långt.
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.