Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Provkörning av Skoda Enyaq iV 80

Nya eldrivna Skoda Enyaq har det mesta som Volkswagen ID.4 har, förpackat i ett ännu rymligare skal. Största nyheten: Enyaq blir den första Skodan som är dyrare än syskonmodellen från Volkswagen.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Här är bilen Volkswagen borde ha byggt.
Volkswagen ID.4 och Skoda Enyaq iV är tekniskt sett tvillingar, men det finns också mycket som skiljer dem åt. Det blir så när tvillingar växer upp i olika familjer.
Men först tar vi de stora dragen. Skoda Enyaq iV är Skoda-versionen av Volkswagen ID.4, dock en smula längre. Enyaq mäter 4,65 meter i längd, sju centimeter mer än ID.4. Där ID.4-karossen böljar, är tjecken strikt formellt kantig. Designen bär tydliga drag från storebror Kodiaq, som faktiskt bara är fem centimeter längre än Enyaq.

Prislappen är hög, men konkurrensen minimal. Därför går det att lansera en Skoda för över halvmiljonen. Marknadspriserna är dopade av statliga subventioner och många konkurrenter är ännu dyrare. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Släktskapet med ID.4 betyder att drivlinorna är snarlika. Instegsmodellen Enyaq 60 har mellanbatteriet på 58 kWh netto och elmotor på 180 hästkrafter. Räckvidd 41 mil, pris 453 900 kronor. Men den absoluta merparten av kunderna kommer att välja bilen jag provkör, Enyaq iV 80, trots att den kostar 553 700 kronor, hela 100 000 kronor mer.
För pengarna får man det stora batteriet på 77 kWh, elmotor på 204 hästkrafter och en räckvidd på 53 mil. Men också betydligt mer utrustning, till exempel värmepump, kökörningsautomatik, backkamera och adaptiva LED-strålkastare.
Enyaq är därmed faktiskt dyrare än ID.4. Importören säger att man har velat att bilen skulle ha bra utrustning som standard. I övriga Europa är Skoda-modellen billigare än Volkswagen ID.4. Dessutom finns utomlands en ännu billigare instegsmodell, Enyaq iV 50, med en räckvidd på 34 mil.  
I september kommer en fyrhjulsdriven Enyaq med dubbla elmotorer, och till årsskiftet den sportiga RS-versionen.

1 av 2: Enyaq iV 80 är 3 800 kronor dyrare än ID.4 Business (1st Edition till vänster på bild). Å andra sidan är Enyaq rymligare och har tre års garanti, något som Volkswagen tar 7 200 kronor extra för. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
2 av 2: Förmånsvärdet stannar på 46 526 kronor per år. Räkna med en höjning i sommar. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Invändigt präglas Skoda Enyaq av en detaljerad elegans. Mycket lull-lull och konstläderytor med sömmar. Hade inte Audi haft ensamrätt på att kallas ”premium” i koncernen så skulle faktiskt Enyaq kunna beskrivas just så.
Skillnaden kunde inte vara större jämfört med sparsmakade Volkswagen ID.4, som framstår som en elbil för den moderna Amish-familjen.
Det handlar i grunden om att Volkswagen ska vara modern, och Skoda mer traditionell. Frågan är vad ”folk” gillar mest. Jag tror – som brukligt är i journalistiska alster – att folket tycker precis som skribenten. Skoda har fått till det bättre.
Men jag kan ha fel.

Privatleasingpriserna startar på 4 790 kronor per månad för Enyaq iV 60 och 4 940 kronor för Enyaq iV 80. 1 000 mil om året. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Stolarna är breda och inbjudande, fjädringen inte så ”knickig” som den ibland blir i tunga elsuvar. Med stora batteriet väger Enyaq modiga 2 150 kg. Tystnaden är påtaglig, både ID.4 och Enyaq är bättre isolerade från vägljud än lillebror Volkswagen ID.3. Men så har också Enyaq 80-versionen laminerade sidorutor fram.
Skoda brukar bjuda på bra benutrymme i baksätet, och Enyaq är inget undantag. Dynan är högt placerad och ger bra lårstöd. Kardantunnel saknas, golvet är platt. Bästa baksätestillvalet är ”sovpaketet” där nackskyddens sidor kan vikas fram så att huvudet får stöd om man slumrar till.
Bagageutrymmet är ett av de största på elbilsmarknaden. Med bakre ryggstödet fällt ryms 1 710 liter, lika mycket som i Audi e-tron.
Körupplevelsen präglas av komfort. Inte ens om jag väljer körläget ”sport ” blir Enyaq obekväm. Faktum är att det inte märks någon skillnad alls, så komfortabel är den.

Till skillnad mot Audi Q4 e-tron tillverkas Skoda Enyaq inte i Zwickau, på Volkswagens elbilsfabrik, utan på Skodas huvudfabrik i Mladá Boleslav, Tjeckien. Batterierna görs av LG Chem i Polen. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Att Enyaq är en ny konstruktion märks på den digitala uppkopplingen. Bildskärmen är rejäla 13 tum stor, som hjulen på Mercedes från 1965. Ljusstark och lättstyrd är den också. Är du rädd för att slita ut pekfingret finns röststyrning – hos Skoda är det Laura du talar till. Om du varken känner för att tala eller peka kan skärmen även styras med gester. Känner du kanske inte ens för att köra bil? Inga problem. Nya assistenttjänsterna gör det åt dig. Omkörningsassistenten fixar omkörningen, det enda du behöver göra är att blinka vänster.
Den nya parkeringshjälpen kommer i produktion om några månader. Då kommer Enyaq att kunna parkera sig själv medan du står bredvid och mottar publikens jubel. Antingen styr du bilen med hjälp av Skoda-appen i din telefon, eller så parkerar bilen sig själv på en förprogrammerad parkering.
Det finns de som tror att vi fördummas av alla smarta hjälpmedel. Jag tror inte det. Bruksanvisningarna har blivit så tjocka att de inte längre ryms i handskfacken. Att bemästra bilens alla automatiska funktioner kommer att kräva heltidsstudier. När man tror att man kan allt kommer det uppdateringar ”over-the-air” och vips har man nya saker att plugga in.

1 av 5: Mikael Stjerna trivs i Skoda Enyaq, det är en ombonad mer traditionell förarmiljö än det sparsmakade uttryck som ID.4 bjuder på. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
2 av 5 Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
3 av 5 Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
4 av 5 Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
5 av 5 Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Till sist det viktigaste. Räckvidd och laddning. Räckvidden är officiellt 53 mil, fyra mil längre än Volkswagen ID.4 med samma batteri. Det är riktigt bra, även om den i verkligheten inte klarar hela distansen.
WLTP-förbrukningen är 1,69 kWh/mil och det brukar elbilar klara av i stadstrafik. I högre fart är Enyaq törstigare, men eftersom den har en osedvanligt hal kaross är elförbrukningen trots allt anständig. I 110 km/h drar Enyaq 2,2 kWh per mil enligt färddatorn. Det är inte snålt, men det är betydligt snålare än elmissbrukaren Volvo XC40.
Med 80 procent laddning i Enyaq torde man kunna köra drygt 20 mil innan man måste sikta in sig på nästa snabbladdare. 

Mikael Stjerna med Stefan Nygren (till höger), Skoda Sveriges försäljnings- och marknadschef. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Det är nu det blir jobbigt. Tyvärr har Skoda nöjt sig med snabbladdning på 50 kilowatt. Det ger föraren gott om tid att hitta sitt inre jag under långresans många laddstopp. Man kör två timmar, och sedan får man ladda en timme. Gång på gång. Som tillval för 5 500 kronor får man en snabbladdare på 100 kW i Enyaq 60 och 125 kW i Enyaq 80. Ett måste, både för långresan och för andrahandsvärdet. Men det borde vara standard när man betalar 553 700 kronor för bilen. En uppdatering kommer redan i slutet av maj, då blir båda snabbladdarnas effekt 130 kW. Först då kan vi tala vi om normala ladd-prestanda.
Laddmissen hindrar inte att jag gillar Skodas första egna elbil. Den känns påkostad och lyxig, och bjuder på stora utrymmen och hög komfort. Snålare, billigare och oceaner rymligare än elektriska Volvo XC40. Skoda får hit 3 600 bilar i år och de kommer förmodligen att gå åt snabbt, trots prislappen. 

Rivaler

Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Volkswagen ID.4 Business
ID.4 Life med 77 kWh-batteri startar på 509 900 kronor men man måste gå upp till ID.4 Business för att utrustningen ska närma sig den Sverige-importerade Skoda Enyaq. Ändå är ID.4 3 800 kronor billigare.
Pris: 549 900 kronor.

Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Volvo XC40 Recharge P8 AWD
Jämfört med Skoda Enyaq känns den lilla, betydligt trängre, Volvo XC40 ordentligt överprisad. Till råga på allt är den betydligt törstigare. Det enda som talar för Volvo XC40 är fyrhjulsdriften.
Pris: 699 000 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!