Foto: Claus Peter Dudek

Provkörning av Skoda Octavia Combi TSI 150

Skodas framgång ska till stor del tillskrivas mellanklassaren Octavia. Modellen står för halva Skodas vinst och nu är den här i helt ny generation. Vi drar till Italien för ett ett smakprov innan lanseringen!

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Visst ser den läcker ut? Den mystiska skepnaden, täckt av en iögonenfallande röd/grön maskering som tonas ut över framdörrarna. Varför man väljer att designa en maskering speciellt för en presskörning kan tyckas märkligt för när vi tidigare sett nya Skoda Octavia på vägen har den varit klassiskt maskerad i vitt och svart. Provkörningsmaskeringen får en att ana Volvo V60 sett till formen av baklamporna, men även Jaguar med det bågformade karossvecket som löper längs bagageluckan. Under skynket och plasten är det tyvärr inte lika spännande – nya Octavia har ett väntat utseende som bäst beskrivs som en förlängd Skoda Scala.

Fantisera Skoda Scalas baklampor så får du en bra bild av hur nya Octavia ser ut. Foto: Claus Peter Dudek

Den officiella lanseringen äger rum vecka 46, alltså nästa vecka om du läser denna artikel max fyra dagar efter publicering. Kanske har bilder hunnit läcka ut under tiden från det att texten lämnade redaktionen och hamnade på teknikensvarld.se, och visst har en bild läckt ut – på sedanmodellen. Se bild nedan.

I samband med provkörningen dök det på Internet upp en omaskerad bild på sedanversionen av nya Skoda Octavia.

Hur som haver kräver situationen att jag nämner den nya låga fronten med den tillhörande tydligt bredare grillen som omsluts av nya, smala strålkastare. Det är det första jag lägger märket till när vi i ett hemligt rum får se bilen helt avtäckt. Vidare utmärker nya 19-tumsfälgar och en brantare sluttning på bakrutan att Skoda vill göra som Volvo gjorde med V70 till V90 – att gå från praktisk folkkombi till det lyxigare slaget. Men Skoda har inte alls gått lika långt. Med uppfällt baksäte rymmer nya Octavia tio liter mer än tidigare generation, totalt 620 liter, men med fällda säten får vi ingen uppgift från tillverkaren. Att döma med ögonen har det här försvunnit en hel del utrymme på grund av den mer lutade bakrutan. Så om nya Octavias totala lastkapacitet överstiger de 1 740 VDA-liter som nuvarande modellen rymmer blir jag förvånad.

Lutningen på bakrutan har blivit klart brantare och rutan i sig mindre. Foto: Oskar Krüger

Karossens lyxigare stuk har nått interiören som har gått från rent praktisk till snygg och lyxig, utan att för den delen tumma på praktikaliteten. Centralt står, eller ligger, en högt placerad pekskärm med en storlek på tio tum ovanför ventilationsutblåsen. Längs skärmens underkant löper en utbuktning att vila fingrarna på för att få stöd för det pekande fingret. Smart! Flera knappar och vred har offrats och flera funktioner har tagit plats i infotainmentskärmen. Den mest uppseendeväckande funktionen är klimatanläggningen som nu styrs via fastplacerade knappar i bildskärmens nederkant.

Den nya, mer exklusiva framtoningen märks inte minst på den nya ratten och det genomarbetade digitala mätarklustret framför. Ratten har en helt nya design där den nedre ekern har trillat bort och hela utformningen är mer tredimensionell. Nya Octavia är också första Skoda att få head up-display, och det är av den bra sort som inte behöver någon uppskjuten glasskiva utan speglas direkt i vindrutan.

18-tumsfälgar på provkörningsbilen men en nyhet är att vanliga Octavia går att få med 19-tummare. Foto: Oskar Krüger

Största nyheten med nya Octavia är inte den lyfta helhetskänslan, utan att Octavia äntligen kommer som laddhybrid. Batteripaketet är en rejäl pjäs med en kapacitet på 13 kilowattimmar, alltså samma som i nyligen uppdaterade Volkswagen Passat GTE. Kapaciteten gör det möjligt att i verklig körning komma närmare fem mil per laddning. Något vi kan konstatera stämmer eftersom vi kom 48 kilometer på el med Volkswagen Passat GTE i testet nyligen, som du kan läsa i sin helhet via ett klick på länken. Likt i Passat kombineras elmotorn med en bensinmotor på 1,4 liter men i Octavia utlovas två olika effektnivåer: 204 och 245 hästkrafter. Det är samma effektsiffror som i nya Golf laddhybrid (eHybrid och GTE). 245 är en bekant siffra för den som har koll på Octavias sportigaste modell RS. Det betyder att RS nu kommer som laddhybrid. Men rent bensinalternativ kvarstår också. Effekten är densamma för bägge vilket betyder att det inte sker någon ökning gentemot modellen den ersätter.

Laddhybriderna och RS dröjer till nästa sommar/höst. På plats i Italien får vi nöja oss med fossildrift i form av bensin och diesel. Två bilar med vardera drivmedel med 150 hästkrafter där bensinaren (TSI 150) kopplas till en manuell låda och dieseln (TDI 150) till en 7-växlad dubbelkopplingsdito.

Ett gäng flerfärgade Skodor skådas längs Italiens småvägar. Foto: Claus Peter Dudek

Maskeradkörningar som denna innebär kolonnkörning och lite tid bakom ratten. Men det behövs inte lång tid innan jag känner mig hemma bakom ratten, nya Octavia känns mycket som bilen den ersätter. Ovant och oskönt är maskeringen som tränger sig in på fönsterytorna och försämrar sikten kraftigt snett framåt. Bakåt är det lika instängt vilket inte bara beror på maskeringen – bakrutan är liten.

Trots sämre sikt ger styrkänslan det förtroende jag behöver och det är lätt att placera bilen på vägen. Fjädringskomforten är skön, det gungar mjukt i de större ojämnheterna som direkt sätter nya Octavia på prov. När asfalten blir grov och de små håligheterna många tar sig nya Octavia fram bekvämt och bekymmersfritt.

Ett vägarbete sätter stopp för armadan av Skodor. Vägen lutar uppför och jag får krampaktigt sträcka vristen för att hålla nere kopplingspedalen trots att stolen är i sitt främsta läge. Jag klagade på samma sak när jag nyligen provkörde Skoda Kamiq. Varför snåla in på förarstolens justermån? För allt finns det några förare som är kortare än mina 166 centimeter...

Under provkörningen är nya Octavia kraftigt maskerad. Världspremiären äger rum vecka 46, det vill säga veckan efter denna artikels publicering. Foto: Claus Peter Dudek

Det slår om till grönt i det tillfälliga trafikljuset och spänningarna släpper. Den sexväxlade manuella lådan arbetar för det mesta bra men jag måste växla oväntat ofta för att hålla lagom snittfart längs de kurviga landsvägarna. Här passar dieselmotorn med dubbelkopplingslåda bättre, men även en bensinare med sistnämnda låda hade räckt.

Under den korta provkörningen i två prototyper av nya Skoda Octavia är känslan positiv. Det är en mycket modernare och roligare bil sett till design och teknik samtidigt som den fortfarande är praktisk och smart. Vad priset blir är helt ovisst under publiceringen. Blir den inte för dyr har nya Octavia goda förutsättningar för fortsatta framgångar i våra tester.

Skoda Octavia Combi TSI 150

Pris

Ingen uppgift, säljstart vecka 6, första kundleverans våren 2020.

 

Motor

Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression i.u. Borrning/slag i.u mm, cylindervolym i.u. Max effekt 150 hk (110 kW) vid i.u, max vridmoment i.u.

 

Kraftöverföring

Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda, alt. 7-växlad dubbelkopplingslåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak ingen uppgift.

 

Styrning

Elmotordriven servo. Vändcirkel i.u.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 269, längd 469, bredd 183, höjd i.u, spårvidd f/b i.u. Markfrigång i.u. Tjänstevikt i.u, maxlast i.u, max släpvagnsvikt i.u. Tank i.u liter. Bagagevolym (VDA-liter) 620-i.u liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h i.u, toppfart i.u.

 

Bränsleförbrukning (WLTP)

Ingen uppgift.

 

Garantier

Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistansgarantin förnyas vid varje intervallservice utförd av auktoriserad märkesverkstad.

 

Skatt

Ingen uppgift.

Rivaler

Volkswagen Golf

Bilen som Octavia baseras på. Även Golf är helt ny men som vanligt mindre och förmodligen dyrare än Octavia. Kommer även som kombi.

Pris: Ingen uppgift.

Kia Ceed SW 1,4 T-GDI DCT

Ceed är likt Octavia en praktisk och prisvärd mellanklasskombi. Därtill en testvinnare. Kommer även som laddhybrid.

Pris: 226 400 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr