Foto: Glenn Lindberg / Klassiska Bilar

Småsyskon – vi kör Porsche 912, Fiat Dino och Alfa Romeo 1300 Junior

Porsche 912 , Alfa Romeo GT 1300 Junior och Fiat Dino har en sak gemensam – de har alltid hamnat i skuggan av sina storasyskon. Det är dags för Klassiska Bilar att ge dem den uppmärksamhet de förtjänar.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Det är svårt att tänka sig någon modell som är mer lillebror än 912. Släktdragen sitter där. Han inte bara liknar storebror 911, han är på pricken likadan. Ändå kommer han alltid att vara lillebror, den okända brorsan som lämnade familjen i ung ålder.
Mycket ung ålder om man ska vara korrekt, 912 sparkades ut från hemmanet redan som femåring.
Men någon okänd spelare på bänken var 912 inte när det begav sig, han var med på plan från första stund.

Orsaken till tillkomsten var att den nya 911-modellen – på marknaden i september 1964 – var dyr i förhållande till gamla 356. Porsche 911 med sin boxersexa kostade i Sverige drygt 40 000 kronor, medan 356 kostade från 23 000 kronor. En prischock, som Expressen skulle ha uttryckt saken i dag.
När så produktionen av gamla 356 upphörde 1965 saknade Porsche en modell i den prisklass som deras gamla kunder kände sig hemma i.
Motdraget blev att korsbefrukta 911:an med den gamla 1,6 liters motorn från 356. Priset sattes lågt, 912 kostade 28 500 kronor 1965.
Med en prisskillnad på 13 000 kronor upp till 911 var succén ett faktum. Inte bara i Sverige, 912 producerades i större upplagor än 911 fram till att 912 lades ned 1969.
Ryktet var då långt bättre än dagens. När polisen köpte extra snabba polisbilar 1965, för motorvägspatrullering, var det just 912 man först köpte. Med hela tolv mil motorväg att patrullera tyckte man att det räckte med 90 hästkrafter. Buset kunde för övrigt inte se skillnad på 911 och 912. 

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy. Vänligen notera att fr.o.m. 26 juli 2021 är det Bonnier Magazines & Brands koncernbolag Bonnier News AB som ansvarar för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter, varvid prenumerationsvillkor och personuppgiftspolicy uppdateras.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!