Oskar drömmer sig bort till i höst när han själv kan mäta förbrukningen för den nya motorn. Foto: David Smith

Teknikens Värld kör Mazdas nya motor Skyactiv-X

I samband med provkörningen av Mazda CX-30 fick vi möjligheten att för första gången prova Mazdas helt nya bensinmotor – Skyactiv-X.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Motorn är unik då det är den första serietillverkade motorn som använder sig av SPCCI, Spark Controlled Compression Ignition, som på svenska blir tändningskontrollerad kompressionständning. Tanken är att ta den höga effekten och den effektiva avgasreningen från bensinmotorn och kombinera det med dieselns höga vridmoment och låga förbrukning.

Motorn är en komplicerad historia men kraftigt förenklat påstår Mazda ha uppnått detta genom två huvudsakliga skillnader mot en vanlig bensinmotor. Det första är ett extremt högt kompressionsförhållande på 16,3:1 som komprimerar bensin- och luftblandningen tills den nästan självantänder. Det ger en näst intill simultan antändning när tändstiftet väl ger ifrån sin gnista, och förbränningen blir betydligt mer effektiv.

Den andra skillnaden är att blandningen innehåller en större andel luft vilket möjliggör att större del av bensinen förbränns, samtidigt som temperaturen i förbränningskammaren hålls lägre.

LÄS MER: Mazdas Skyactiv-bensinmotorer ska bli lika rena som elbilar

På plats bakom ratten i en manuellt växlad Mazda 3

 känns den nya motorn som en pigg bensinmotor. Vridmomentet är förvisso bara 11 enheter högre, 224 Nm, än i 122-hästaren vilket är lite jämfört med effektskillnaden upp till 180 hästkrafter i Skyactiv-X. Men vridet kommer vid mycket lägre varv och körbarheten är avsevärt mycket bättre.Man ska inte köpa Skyactiv-X för att det är en rolig motor, vid högre varv dånar det inte speciellt välljudande och den upplevs inte särskilt snabb. Om den är så snål som Mazda säger får vi återkomma till när motorn kommer till Sverige i höst. Men det finns ett problem med den. Nästan varje gång jag går på gas hör jag ett oskönt ljud från motorn. Det är ett metalliskt skrapande som uppträder i olika ljudnivåer. Tydligast märks det med automatlådan då de framträder vid nästan varje växling. Det är förseriebilar på plats men Mazda påstår att motorerna är produktionsklara.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!