TVR Sagaris

TVR Sagaris

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Pris 

Cirka 500 000 kronor.

Motor 

Rak 6-cylindrig motor med fyra ventiler per cylinder. Volym 3 996 cm3. Borrning/slag 96/92 mm.  Max effekt 400 hk (294 kW) vid 7 000 r/min, max vridmoment 475 Nm vid 5 000 r/min.

Kraftöverföring 

Motorn fram, bakhjulsdrift,  femväxlad manuell växellåda.

Fjädring/hjulställ 

Dubbla triangellänkar, fjäderben och krängningshämmare fram och bak.

Styrning 

 Elassisterad kuggstångsstyrning.

Bromsar 

 Ventilerade och borrade skivor fram och bak (304 mm fram och 282 mm bak).

Hjul 

Fälg 8,5-tum, däck 255/35R18 (fram) och 255/35ZR18 (bak).

Mått/vikt (cm/kg)

 Längd 405, bredd 177, höjd 118. Tjänstevikt 1 078.

Fartresurser*

 Toppfart ca 300 km/h. Acceleration 0-100 km/h 3,7 s.

Bränsleförbrukning*

 Blandad körning 0,54 l/mil.

* Tillverkarens uppgifter.

 

Rubrik

Den lilla TVR-fabriken är känd för sin kompromisslösa stil, men med Sagaris överträffar engelsmännen sig själva. Sagaris är lika mild som en rabiessmittad pitbull.

Sagaris är bilarnas svar på en punkrockare med röd tuppkam, militärkängor och ”Antikrist” skrivet över hela pannan. Den är förbjuden för barn och tar du någonsin ut en dejt i en Sagaris så ska du aldrig någonsin visa dig i närheten av svärmor igen. Diskretion är en hederssak, säger man. Bullshit, säger TVR. Titta en gång på den violetta Sagaris. Visst liknar den något från en Alienfilm, med de smala strålkastarna. De stora intagen för kylluften ser ut som hungriga käftar och kan med säkerhet i alla fall sluka en mindre hund. Motorhuven är så perforerad av skåror och luftintag att man skulle kunna tro att ”Jack the Ripper” har gått lös på bilen.

 När du har skrämt upp folk genom att dyka upp i deras backspeglar och passerar dem får de syn på din bak. Den är på inget sätt mindre dramatisk. De två avgaspipor sticker ut i sidorna som två kanoner. På bakluckan tornar en stor genomskinlig spoiler upp på boomerangformade aluminiumfästen.

TVR Sagaris är baserad på den något mera diskreta T350 C, men de två delar inte några karossdetaljer. Sagaris har fått rollen som TVR:s gatracer och flera detaljer leder tankarna till en racerbil, till exempel den delade fronspoilern under de främre luftintagen, motorhuvens luftintag och inte minst urgröpningen i taket – så att föraren ska kunna ha hjälm på sig i kupén.

 TVR har använt sig av sin aerodynamiska erfarenhet från Le Mans, där de i år har haft ett par Typhoon-racers tävlande. Skårorna ovanpå framskärmarna skulle egentligen ha lett ut varmluften från bromsarna, men i sista stund blev det för dyrt att lösa. Nu finns de bara där som en extra visuell effekt.

 Karossen är som alltid när det gäller TVR byggd i glasfiber och står på ett chassi i stål. Det ger vagnen en vikt på strax över ett ton.

 Under motorhuven finns TVR:s egen raka sexcylindriga motor på 4,0 liter, den skickar vid 4 000 r/min 400 hk ut genom bakhjulen via en femväxlad manuell växellåda. Motorn, som har torrsumpssmörjning, ligger lågt placerad bakom framaxeln. Med en totalvikt på 1 078 kilo så ska var och en av de 400 hästarna klara av att flytta på 2,7 kg (Porsche 911 = 3,94 kg). Sagaris exploderar från 0–100 km/h på 3,7 sekunder och toppar lite över 300 km/h. Om du törs. Som vanligt när det gäller TVR saknar Sagaris både airbags, ABS-bromsar och antisladdsystem.

 Den violetta Sagarisen står i källaren på TVR:s nya showroom i utkanten av London. En lätt vridning på tändningsnyckeln och motorn vaknar med ett sånt vrål att larmen går på bilarna som står parkerade för nära.

 TVR:s presschef berättar att TVR nu satsar mer på kvaliteten än någonsin tidigare. Men hans trovärdighet får sig genast en knäck, när klimatanläggningen inte funkar utan blåser den varma luften från motorn rakt in i kupén. Ingen höjdare i ett 27 grader varmt London.

 I stan är Sagaris ganska lätt att umgås med. Kopplingen är lättarbetad och motorn har ett bra vridmoment också på låga varv. Efter en timmes körning kommer vi ut från stan och in i en skog.

 Gaspedalen har en överraskande lång väg, men trampar du den ändå ner i botten så sticker Sagaris iväg som en gepard som fått vittring på middagsmaten. Det går inte att ta miste på motorns racinggener, den drar fantastiskt fin ända upp till 7 000 r/min där den låter som en Le Mansracer. Växelspaken i aluminium ska hanteras med ett fast grepp, den är mycket precis, men dessvärre blir växelspaksknoppen brännhet på grund av värmen från växellådsoljan.

 Bilen stryker genom kurvorna som en laserstyrd  missil, och krängning verkar vara någon som TVR aldrig har hört talas om. Med händerna på ratten känner du precis hur framhjulen beter sig.

 En timme på öppna landsvägar med Sagaris är en fysisk upplevelse som lever upp till bilens bisarra design. Den bär sin personlighet utanpå huden och lämnar efter sig ett intryck som det tar tid att komma över.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!