Volkswagen Golf V6 4Motion

Volkswagen Golf V6 4Motion

Med svensk fyrhjulsdrift och urstark V6-motor blir Golf något helt annat än en snusförnuftig bruksbil.

Vi är på Svampabanan i skånska Tomelilla, en rallycrossbana där framkomligheten i Volkswagen Golf och Bora V6 4Motion ska testas. Den senaste generationens fyrhjulsdrivna folkor.

I den djupa sanden ligger utspridda, losslitna bildelar. Innerskärmar, spoilers och andra plastbitar. Bilen jag kör plöjer sig fram genom sanden, stretar och gräver sig fram. Men fastnar? Icke.

Tala om plågsamma bilförsök.

På andra snabbare avsnitt av banan smiskas det så mycket det går.

Golf/Bora är mycket lättkörd och ställer villigt upp på bredsladdar genom kurvorna. En kepsförsedd provförare tar i mer än nödvändigt i ett gupp och landar klockrent på oljetråget. Färdigkört.

Det som gör Golf/Bora extra intressant är förstås det nya systemet för fyrhjulsdrift - Haldexkopplingen. Extra kul för att det är svenskt.

I mitten av 80-talet satte Sigvard "Sigge" Johansson på sig tänkarmössan. Sigge var tävlingsförare, mekaniker och konstruktör och det var när hans son började tävla i rally som Sigge ansåg att de befintliga systemen för fyrhjulsdrift var undermåliga.

1988 fick Sigge patent på sitt system som då var helt mekaniskt. Han gick till Saab, han gick till Volvo. Nej tack, sa de.

Men Haldex i Landskrona nappade. Haldex huvudsakliga affärsområde är tryckluftsbaserade broms- och fjädringssystem för lastbilar, hydrauliska kraftsystem för industriella fordon och ventilfjädrar till förbränningsmotorer.

1992 köpte Haldex Sigge Johanssons patent, förbättrade systemet med elektronik, hårdtestade det i Kenneth Hansens rallycrossbil och tog kontakt med Volkswagen.

VW hade visserligen redan ett fyrhjulsdriftsystem kallat Syncro. En viscokoppling med ett lamellpaket i silikonolja. När varvtalsskillnader mellan fram- och bakaxel uppstår blir oljan trögflytande av friktionen och låser lamellerna - bakhjulen börjar driva.

Den avgörande skillnaden mellan viscokopplingen och Haldex-kopplingen är snabbheten. Exempelvis gräver Syncro ner framhjulen i sanden innan bakhjulen börjar driva. Då sitter man redan fast.

Haldex har nästan ingen fördröjning alls. Mindre än ett tjugondels varv på framhjulen och bakhjulen börjar driva.

Haldex har också lameller i oljebad men med hjälp av en oljepump och en tryckkolv som reagerar blixtsnabbt på varvtalsskillnader mellan axlarna, så låses lamellerna steglöst allt efter behov.

Till detta en elektronikenhet som finjusterar funktionen och som gör det möjligt att använda systemet ihop med antisladdsystemet (ESP) och ABS-bromsarna. Elektroniken ger också möjligheter för fabriken att "chipsa" om och skräddarsy hur mycket kraft som ska gå till bakhjulen.

Volkswagens kompakta V6-motor, som tidigare kallades VR6, har genomgått stora förändringar. Liksom förut har den ett gemensamt topplock till alla cylindrar. Det gör motorn marginellt större än en vanlig fyrcylindrig motor. Topplocket har nu fyra ventiler per förbränningsrum och effekten höjd från 174 till 204 hästkrafter. Vridmomentet har ökat från 235 Newtonmeter vid 4 200 r/min till 270 Nm vid 3 200 r/min. Tidigare fanns också en VR6 på 2,9 liter,190 hästkrafter och 245 Nm.

Tillsammans med sexväxlad manuell låda skvallrar detta om att nya V6 är en potent vagn.

Det är den också.

Chassisättningen är hämtad från Golf GTI. Det ger ett lagom fast uppträdande men som inte alls känns stötigt. På de vindlande vägarna runt Knutstorp bekänner Golf/Bora 4Motion färg.

Det känns som en helt annan bil jämfört med tvåhjulsdrivna och även gamla Syncro-varianter. I jämn landsvägsfart driver bakhjulen med cirka 15 procent. I kurvor och vid behov ökar drivkraften bak.

Den gamla klyschan "går som på räls" passar perfekt.

Den lilla Golfen känns som en stor, komfortabel bil och motorn har alltid kraft till hands. Den tillåter 50 km/h på sjätte växeln om man vill men helst växlar man ner några pinnhål och slungas iväg. Fabriken uppger 7,1 sekunder från 0-100 km/h och 235 i toppfart.

Viker in på en grusväg och kopplar bort antisladdsystemet.

Vid normal körning känns Golf 4-motion mest som en framhjulsdriven bil. Ökar farten och känner hur bakhjulen stöttar när jag gasar genom kurvorna. Full gas ut ur kurvan och bakvagnen ställer upp. Bilen är snäll och lättkörd. Får man ha så här roligt?

Nej, antagligen inte, för där står en bonde med bister uppsyn, ut på asfalten igen.

Arrangörens tanke var att vi skulle hinna flänga omkring några varv på Sturup Raceway också. Jag struntade i det efter att ha kört duktigt på allmänna krokiga vägar och fått klart för mig hur bilen beter sig. Lätt understyrning i tvära kurvor ungefär som den tvåhjulsdrivna men med stadigare gång i högfartskurvor. Dessutom provade jag på halkkörning på Ring Knutstorp. Fyrhjulsdriften medger högre fart i de hala kurvorna och på det hela taget går bilen säkrare. Antisladdsystemet är värdefullt och klarar besvärliga situationer genom att bromsa enstaka hjul och/eller strypa motoreffekten.

V6 går tyst, vid pådrag mullrar det lite lagom från de dubbla avgaspiporna, men i motorvägstempo besvärar vänster backspegel med en del vindbrus och på grov asfalt gör sig de breda 205-däcken påminda.

Golf/Bora V6 4Motion är smaskigt utrustade i standardutförande. Elektroniskt stabiliseringsprogram (ESP), 16-tums lättmetallfälgar, sportchassi, kraftigare bromsar, elhissar, elspeglar, klimatanläggning, träpaneler med mera.

Inredningskvaliteten känns om möjligt ännu högre. Golf och Bora är i det här utförandet klassens juveler och kostar förstås där efter. En kvarts miljon.

Nåja, Saab 9-3 Aero eller Volvo S40 T4 med motsvarande utrustning kostar faktiskt mer. Utan fyrhjulsdrift.

Haldex-kopplingen är exklusiv för VW fram till november i år.

Sedan är det fritt fram för alla att köpa det. Bra va, Saab?

Volkswagen Golf V6 4Motion

Motor

6-cyl tvärställd V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Borrning/slag 81/90,3 mm, volym 2 792 cm3. Max effekt 204 hk (150 kW) vid 6 200 r/min. Max vridmoment 270 Nm vid 3 200 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, fyrhjulsdrift, 6-växlad låda.

Fjädring och hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben (McPherson) och undre triangellänkar. Bak torsionsaxel. Krängningshämmare fram och bak.

Styrning

Kuggstång, servo. Vändcirkel 10,9 meter.

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system och ESP.

Hjul och däck

Fälgbredd 6,5 tum, däck 205/55 R16.

Mått och vikt (cm/kg)

Axelavstånd 251, längd 415, bredd 173, höjd 144, spårvidd fram/bak 151/149. Tjänstevikt 1 410, maxlast 420, släpvagnsvikt 1 300.

Prestanda (fabriksuppgifter)

Acceleration 0-100 km/h 7,1 s, toppfart 235 km/h. Bränsleförbrukning blandad körning 1,08 l/mil.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!