Accelerations- och bromstester
Det är sällan biltillverkarnas uppgifter om hur fort en bil accelererar från stillastående stämmer med verkligheten. Därför gör vi våra egna mätningar med hjälp av vår avancerade testutrustning. Vi använder Racelogics V-box en mätutrustning som bygger på GPS teknik.
Accelerations- och bromsförmåga mäts på plant underlag, ofta ett flygfält. Full tank och bara föraren i bilen.
Acceleration från stillastående
Accelerationsprovet sker från stillastående till minst till 130 km/h eller1000 meter beroende på testbilens kapacitet. De vassaste bilarna mäter vi ända upp till 250 km/h. Vi kan utläsa accelerations tiderna vid 50, 70, 100, 130,160 km/h och ibland ända upp till 250 km/h.
Vi mäter dessutom tiden för en kvarts engelsk mil (402 m) och 1000 meter med både tid och sluthastighet. Alla prov upprepas minst fyra gånger, två i varje riktning åt båda hållen för att kompensera för vind och eventuell lutning. Genomsnittet av snabbaste tiden i varje riktning är det som redovisas i tidningen.
Starten är viktig, det gäller att inte få för mycket hjulspinn. Eventuella antispinn- och antisladdsystem kopplas ur om det går. I manuella bensindrivna bilar drar vi motorn upp till omedelbart före varvtalsstoppet oberoende av rödmarkeringen på varvräknaren på varje växel. Dieseldrivna bilar växlar vi så att vi uppnår maximalt vridmoment på varje växel, det blir i allmänhet betydligt tidigare än varvräknarens rödmarkering. I automatväxlade bilar låter vi lådan sköta växlingarna, men innan testet börjar gör vi flera kraftiga accelerationer från stillastående så att de adaptiva väellådorna växlar så att de ger max acceleration.
Segdragning och omkörningsacceleration
Acceleration på höga växlar avslöjar en hel del om hur flexibel motorn är och vi kör två olika test. Det första är full acceleration på näst högsta växeln där vi mäter tiden från 50 till 90 km/h och den andra är full acceleration på högsta växeln och vi mäter tiden från 70 till 110 km/h. Men det är också intressant hur fort det går att köra om under bästa möjliga förhållanden, därför mäter vi maximal acceleration mellan 70 och 130 km/h.
Bromsförmåga
Från 100 km/h bromsar vi maximalt ned till stillastående och mäter sträckan. I dag har de flesta bilar låsningsfria bromsar och då bromsar vi med full ABS-verkan hela tiden. Kör vi en bil utan ABS bromsar vi så nära framhjulslåsning som möjligt. Torr asfalt och originalmonterade sommardäck. Mätningarna sker på samma testbana som accelerationstesterna körs på. Sex inbromsningar i tät följd, tre i varje färdriktning. På det viset märker vi om bromsarna mattas och genomsnittet är den siffra som redovisas i testet.
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
Endast 99 kr/månaden. Ingen bindningstid
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.