2-3-2!

2-3-2!

Test av Mazda 5 2,0, Opel Zafira 2,2, Renault Grand Scenic 2,0 och VW Touran 2,0 FSI.

Mazda 5

Mazda har tagit ett enormt steg framåt med 5:an jämfört med föregångaren Premacy. Problemet är att de flesta konkurrenterna gjort det samma. Smarta lösningar, men behöver en sjätte växel.

Basfakta

Motor

Tvärställd 4-cyl rak. 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,8. Borrning/slag 87,5/83, volym 1998 cm3. Max effekt 145 hk(107kW) vid 6000 r/min. Max vridmoment 185 vid 4500 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift, 5-växlad manuell låda.

Fjädring och hjulställ

Skruvfjädring. Fram fjäderben (McPherson) med undre länkarm, bak multilänkaxel med två särställda och en längsgående länk per sida. Krängninmgshämmare fram och bak.

Styrning

Kuggstång, elektrohydralisk servo. 2,9 rattvarv. Vänddiameter 11,2.

Bromsar

Skivro fram(ventilerade) och bak. Låsningsfritt system, elektronisk bromskraftfördelning och nödbromsassistent.

Hjul

Fälgbredd 6 tum, stålfälgar. Däck 195/65-15. Testbilen utrustad med 6,5 tum breda lättmetalfälgar och 205/55-16 däck. hastighetsklass V (240 km/h).

Testresultat - våra egna mätningar

Bränsleförbrukning

Blandad körning 0,82l/mil.

Accelration

0-100 km/h 10,3 s.

Bromssträcka

Från 100 km/h38,7 meter.

Renault Grand Scenic

Renault Grand Scenic vinner mycket på sin flexibilitet och sitt låga inköpspris, men blir ändå dyr att äga beroende på höga servicekostnader. Bra utrymme i förta och andra sätesraden, uselt i tredje.

Basfakta

Motor

Tvärställd 4-cyl rak. 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,0. Borrning/slag 82,7/93, volym 1998 cm3. Max effekt 135 hk(99kW) vid 5500 r/min. Max vridmoment191 vid 3750 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift, 6-växlad manuell låda alt. 4-stegs automatlåda.

Fjädring och hjulställ

Skruvfjädring. Fram fjäderben (McPherson) med undre länkarm, baktorsionaxel med bakåtriktade bärarmar.Krängninmgshämmare fram och bak.

Styrning

Kuggstång, elektrohydralisk servo.3,2 rattvarv. Vänddiameter 10,9.

Bromsar

Skivor fram(ventilerade) och bak. Låsningsfritt system, elektronisk bromskraftfördelning.

Hjul

Fälgbredd 6,5 tum, stålfälgar. Däck 195/65-15. Testbilen utrustad med 6,5 tum breda lättmetalfälgar och 205/55-16 däck. hastighetsklass V (240 km/h).

Testresultat - våra egna mätningar

Bränsleförbrukning

Blandad körning 0,86l/mil.

Accelration

0-100 km/h 11,3 s.

Bromssträcka

Från 100 km/h38,5 meter.

 

Opel Zafira

Förväntningarna var högt ställda på Opel Zafira, men tysken höll inte för trycket. Visserligen billigast att äga, men flexibiliteten är sämst i gänget, likaså ljud- och stötkomforten. Men motorn är i alla fall den starkaste...

Basfakta

Motor

Tvärställd 4-cyl rak. 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,1. Borrning/slag 86/94,6, volym2198 cm3. Max effekt 150 hk(110kW) vid 5600 r/min. Max vridmoment213 vid 4000 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift, 6-växlad manuell låda alt. 4-stegs automatlåda.

Fjädring och hjulställ

Skruvfjädring. Fram fjäderben (McPherson) med undre länkarm, bak torsionaxel.Krängninmgshämmare fram och bak.

Styrning

Kuggstång, elektrohydralisk servo. 3,1 rattvarv. Vänddiameter 11,2.

Bromsar

Skivro fram(ventilerade) och bak. Låsningsfritt system, elektronisk bromskraftfördelning och bromskraftförstärkare.

Hjul

Fälgbredd 6,5 tum, stålfälgar. Däck 205/55-16. Testbilen utrustad med 6,5 tum breda lättmetalfälgar och 205/55-16 däck. hastighetsklass V (240 km/h).

Testresultat - våra egna mätningar

Bränsleförbrukning

Blandad körning 0,82l/mil.

Accelration

0-100 km/h 10,0 s.

Bromssträcka

Från 100 km/h38,9 meter.

Volkswagen Touran

VW Touran har fina kvaliteter och har inga större brister -därför vinner den testet. Bra kör- och åkkomfort kombinerat med lastvänlighet och flexibilitet. Högt pris, men godkända ägandekostnader.

Basfakta

Motor

Tvärställd 4-cyl rak. 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kompression 11,5. Borrning/slag 82,5/92,8, volym 1984 cm3. Max effekt 150 hk(110kW) vid 6000 r/min. Max vridmoment200 vid 3500 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift, 6-växlad manuell låda alt. 6-stegs automatlåda.

Fjädring och hjulställ

Skruvfjädring. Fram fjäderben (McPherson) med undre länkarm, bak multilänkaxel med två särställda och en längsgående länk per sida. Krängninmgshämmare fram och bak.

Styrning

Kuggstång, elektromekanisk servo. 2,8 rattvarv. Vänddiameter 11,2.

Bromsar

Skivor fram(ventilerade) och bak. Låsningsfritt system, elektronisk bromskraftfördelning.

Hjul

Fälgbredd 6 tum, stålfälgar. Däck 195/65-15. Testbilen utrustad med 6 tum breda lättmetalfälgar och 205/55-16 däck. hastighetsklass V (240 km/h).

Testresultat - Våra egna mätningar

Bränsleförbrukning

Blandad körning 0,79l/mil.

Accelration

0-100 km/h 10,8 s.

Bromssträcka

Från 100 km/h39,4 meter.

Ladda ner: tv0519_test_familjebuss_x4.pdf

 

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!