Porsche Carrera S Cabriolet
Smärtsamt ljuvlig
Enligt sina många fort-åkande anhängare en bil som bör njutas under ett skyddande plåttak. Det må gälla bankörning, när det gäller komfort är cabrioleten jämbördig. En ljuvlig bil till ett smärtsamt högt pris.
Basfakta
Motor
Längsmonterad 6-cyl boxer med 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 11,8. Borrning/slag 99/82,8 mm, volym 3824 cm3. Max effekt 355 hk (261 kW) vid 6600 r/min. Max vridmoment 400 Nm vid 4600 r/min.
Kraftöverföring
Motorn bak, bakhjulsdrift. 6-växlad manuell alt. 5-växlad automat (Tiptronic). Hastighet på 6:an vid 1000 r/min: 40,0 km/h.
Fjädring och hjulställ
Skruvfjädring. Fram fjäderben och undre triangellänkar, bak fyrlänkad axel. Krängningshämmare fram och bak. Elektronisk chassikontroll samt aktiva stötdämpare.
Styrning
Kuggstång, servo. 2,6 rattvarv, vändcirkel 10,9 meter.
Bromsar
Ventilerade skivbromsar fram och bak. Låsningsfritt system.
Hjul
Fälgbredd fram/bak 8/11 tum. Däck fram 235/35 R19, bak 295/30 R19.
Mått och vikt (cm/kg)
Axelavstånd 235, längd 443, bredd 181, höjd 151, spårvidd fram/bak 149/154. Tjänstevikt 1560 maxlast 260. Taklast 0. Släpvikt 0. Tanken rymmer 64 liter.
Testresultat - våra egna mätningar
Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h: 4,9 sekunder
Toppfart: 293 km/h
Bromssträcka från 100 km/h: 35,3 meter
Bränsleförbrukning
Förbrukning blandad körning (tillv. uppg.): 1,16 l/mil
Testförbrukning: 1,14 l/mil
Chevrolet Corvette C6
Rolig, rivig, risig
Nya Corvette känns inte lika rå som föregångarna. Kanhända det retar en del, resultatet är ändå en bil med högre komfort och vassare köregenskaper. Otroligt rivig och charmig, tyvärr risigt detaljarbete.
Basfakta
Pris
599950 kr (juli 2005)
Motor
Längsmonterad 8-cyl V med stötstänger och centralt placerad kamaxel, 2 ventiler per cylinder. Kompression 10,9. Borrning/slag 101,6/92 mm, volym 5967 cm3. Max effekt 404 hk (297 kW) vid 6000 r/min. Max vridmoment 542 Nm vid 4400 r/min.
Kraftöverföring
Motorn fram, bakhjulsdrift. 6-växlad manuell alt. 4-växlad automat. Hastighet på 6:an, 1000 r/min manuell låda: 73,0 km/h.
Fjädring och hjulställ
Tvärliggande glasfiberbladfjäder samt dubbla triangeltvärlänkar och krängningshämmare fram och bak. Elektronisk chassikontroll samt aktiva stötdämpare.
Styrning
Kuggstång, servo. 2,75 rattvarv, vänd-cirkel 12,6 m.
Bromsar
Ventilerade skivbromsar fram och bak. Låsningsfritt system.
Hjul
Fälgbredd fram/bak 8,5/10 tum, däck fram 245/40 R18, bak 285/35 R19.
Mått och vikt (cm/kg)
Axelavstånd 269, längd 444, bredd 185, höjd 125, spårvidd fram/bak 158/154. Tjänstevikt 1575 maxlast 175. Taklast 0. Släpvikt 0. Tanken rymmer 68 liter.
Testresultat - våra egna mätningar
Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h: 5,2 sekunder
Toppfart: 300 km/h
Bromssträcka från 100 km/h: 36,1 meter
Bränsleförbrukning
Förbrukning blandad körning (tillv. uppg.): 1,17 l/mil
Testförbrukning: 1,27 l/mil
Ladda ner: tv0514_test_corv_911.pdf
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.