Autobahn Express

Autobahn Express

Test av Audi A6 3,2 FSI Quattro mot Saab 9-5 Aero

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Audi A6

Autobahnexpress

Imponerar med komfort, stabil styrning och fin motor. Stora yttermått, mindre lastutrymme. Framför allt märks detaljfinishen som gör att andra tillverkare har Audi som måttstock. Men det kostar.

Basfakta

Motor

Längsmonterad V6-motor med två överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder.Direktinsprutning. Kompression 12,5. Borrning/slag 84,5/92,8 mm, volym 3 123 cm 3 . Max effekt 255 hk (188 kW) vid 6 500 r/min. Max vridmoment 330 Nm vid 3 250 r/min.



Kraftöverföring


Motorn fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad automat alt. manuell låda. Fart vid 1 000 r/min på högsta växeln 43 km/h (man).

Fjädring och hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram övre triangellänkar och undre tvärlänkar,bak dubbla tvärlänkar.



Styrning

Kuggstång, servo. 2,6 rattvarv, vänd cirkel 11,9 m.

Bromsar

Skivbromsar fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system. Aktivt antisladdsystem.

Hjul

Fälg 7,5 tum alu, däck 225/55 R16 (testbilen 245/55-R17, tillval för 15 000 kr)

Testresultat - våra egna mätningar

Accelration 0-100 km/h

8,1 s

Toppfart

250 km/h

Bränsleförbrukning

1,36 l/mil

 

Saab 9-5 Aero

Förnuft i lyxklassen

Det är svårt att komma runt Volvo V70 och Saab 9-5. Bättre lastare än Audi och BMW, lika kvicka och mycket billigare än de tyska prestigemärkena. Enda bristen är lyxkänslan där varken Saab eller Volvo når Audi-nivå.

Basfakta

Motor

Tvärmonterad 4-cyl radmotor med två överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 9,3 Borrning/slag 90/90 mm, volym 2 290 cm 3. Max effekt 260 hk (191 kW) vid 5 300 r/min. Max vridmoment 350 Nm vid 1 900 r/min.



Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad automat alt. 5-växlad manuell. Fart vid 1 000 r/min på högsta växeln 46,9 km/h (auto), 44,1 (man).

Fjädring och hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram undre triangellänkar, bak längslänkar och dubbla tvärlänkar.

Styrning

Kuggstång, servo. 2,9 rattvarv, vänd cirkel 10,8 m.

Bromsar

Ventilerade skivbromsar fram och bak. Låsningsfritt system. Aktivt antisladdsystem.

Hjul

Fälg 7 tum alu, däck 235/45 R17

Testresultat - våra egna mätningar

Accelration 0-100 km/h

6,9s

Toppfart

250 km/h

Bränsleförbrukning

1,17 l/mil

Ladda ner: tv0526_sabbvsaudi.pdf

 

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr