Ford Fiesta
Satsa på en renrakad
Finessen med Ford Fiesta är att köpa basmodellen Style, då tar de ekonomiska fördelarna över. Trevlig att köra med fint chassi,men dålig ljudkomfort och aningen bristande kvalitetskänsla.
Basfakta
Motor
Tvärmonterad 4-cyl radmotor med två överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 11,1. Borrning/slag 76/76,5 mm, volym 1 388 cm 3 . Max effekt 80 hk (58 kW) vid 5 700 r/min.Max vridmoment 124 Nm vid 3 500 r/min.
Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell alt. 5-växlad automat. Motorvarv vid 110 km/h på högsta växeln 3 200 r/min
Fjädring och hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben med undre triangelstag, bak halvstel axel.
Styrning
Kuggstång, servo. 2,8 rattvarv, vändcirkel 10,3 m.
Bromsar
Ventilerade skivbromsar fram, trummor bak. Låsningsfritt system.
Hjul
Fälgbredd 5 tum, däck 175/65 R14. Testbilen hade dubbfria vinterdäck 195/55 R15.
Testresultat - våra egna mätningar
Accelration 1-100 km/h
12,7s
Toppfart
163km/h (Tillverkarens uppgift)
Bränsleförbrukning
0,77l/mil
Cliogane
Lilla Clio har blivit stor och är påväg ikapp Megane. Störst innerutrymmen, lättfattlig instrumentering och bra säkerhet. Men desto sämre mekaniskt samspel och en styrning som fick testlaget att slå bakut.
MotorTvärmonterad 4-cyl radmotor med två överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 9,8 Borrning/slag 79,5/80,5 mm, volym 1 598 cm 3 . Max effekt 111 hk (82 kW) vid 6 000 r/min. Max vridmoment 151 Nm vid 4 250 r/min.KraftöverföringMotorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell alt. 4-stegad automat. Motorvarv vid 110 km/h på högsta växeln 3 300 r/min
Fjädring och hjulställSkruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben med undre triangelstag, bak halvstel axel.Styrning
Kuggstång, servo. 2,9 rattvarv, vändcirkel 10,7 m.BromsarSkivbromsar fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.Hjul
Fälgbredd 6 tum, däck 185/65 R15
Testresultat - våra egna mätningar
Accelration 1-100 km/h
10,7s
Toppfart
190 km/h (Tillverkarens uppgift)
Bränsleförbrukning
0,88l/mil
Toyota Yaris
Minimalt format
När alla andra växer hållerToyota Yaris fast vid sitt nätta format. En trevlig och bra bil, men snålt bagageutrymme och högtpris. Fem stjärnor hos Euro-NCAP och antisladdsystem standard – bra.
Basfakta
Motor
Tvärmonterad 4-cyl radmotor med två överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 11,0 Borrning/slag 72/79,7 mm, volym 1 298 cm 3. Max effekt 87 hk (64 kW) vid 6 000 r/min. Max vridmoment 121 Nm vid 4 200 r/min.
Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell alt. 5-växlad halvautomat. Motorvarv vid 110 km/h på högsta växeln 3 400 r/min
Fjädring och hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben med undre triangelstag, bak halvstel axel.
Styrning
Kuggstång, servo. 3,1 rattvarv, vänd cirkel 9,4 m.
Bromsar
Skivbromsar fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.
Hjul
Fälgbredd 5,5 tum, däck 185/60 R15.
Testresultat - våra egna mätningar
Accelration 1-100 km/h
11,5s
Toppfart
170km/h (Tillverkarens uppgift)
Bränsleförbrukning
0,74l/mil
Ladda ner: tv0605_smabilar.pdf
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.