Bilturister

Test av Renault Grand Scénic 2,0 och Toyota Corolla Verso 1,8

Renault Grand Scénic 2,0

Komfortvalet

Renault Grand Scénic är nästan komplett, men har simmig styrning och lite omständlig stolsfällning (jämfört med Corolla Verso). Vi gillar den ljusa interiören, sittkomforten, ljudisoleringen och vägegenskaperna desto mer.

Basfakta

Motor

Tvärställd 4-cyl rak med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,0. Borrning/slag 82,7/93 mm, volym 1998 cm3. Max effekt 134 hk (98,5 kW) vid 5500 r/min. Max vridmoment 191 Nm vid 4200 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda. Hastighet på 6:an, 1000 r/min: 37,3 km/h.

Fjädring och hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och undre triangellänkar, bak torsionaxel i bakåtriktade bärarmar.

Styrning

Kuggstång, servo. 3,2 rattvarv, vändcirkel 10,9 meter.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. ABS och ESP (antilåsnings- och antisladdsystem).

Hjul

Fälgbredd 6,5 tum, däck 205/60 HR16.

Mått och vikt (cm/kg)

Axelavstånd 274, längd 449, bredd 181, höjd 164, spårvidd fram/bak 151/151. Tjänstevikt 1590, maxlast 590. Taklast 80. Släpvikt 1300. Tanken rymmer 60 liter.

Testresultat - våra egna mätningar

Miljöindex: 85 (medelbilen 100)

Partikelutsläpp: 1 (medelbilen 10, diesel 80)

Acceleration 0-100 km/h: 11,7 sekunder

Toppfart: 195 km/h

Bromssträcka från 100 km/h: 37,5 meter

Förbrukning (blandad körning): 0,93 l/mil

 

Toyota Corolla Verso 1,8

Nästan perfekt

Corolla Verso är snudd på genialisk. Med sina snabbt fällbara stolar är bilen flexibel utan att vara bökig. Dessutom snål och relativt billig att äga. Ett gjutet val för dig som ofta växlar mellan olika antal säten. Om du står ut med bullret.

Basfakta

Motor

Tvärställd 4-cyl rak med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Variabla ventiltider. Kompression 10,0. Borrning/slag 79/91,5 mm, volym 1794 cm3. Max effekt 129 hk (95 kW) vid 6000 r/min. Max vridmoment 170 Nm vid 4200 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell alt 5-växlad låda med automatkoppling. Hastighet på 5:an, 1000 r/min: 33 km/h.

Fjädring och hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och undre triangellänkar, bak torsionsaxel i bakåtriktade bär-armar.

Styrning

Kuggstång, servo. 3,0 rattvarv, vändcirkel 11,6 meter.

Bromsar

Ventilerade skivor fram och trummor bak. Låsningsfritt system. Antisladdsystem. 

Hjul

Fälgbredd 6,5 tum, däck 205/55 VR15.

Mått och vikt (cm/kg)

Axelavstånd 275, längd 436, bredd 177, höjd 166 (inkl rails), spårvidd fram/ bak 151/150. Tjänstevikt 1490, maxlast 530. Taklast 100. Släpvikt 1300. Tanken rymmer 60 liter.

Testresultat - våra egna mätningar

Miljöindex: 92 (medelbilen 100)

Partikelutsläpp: 1 (medelbilen 10, diesel 80)

Acceleration 0-100 km/h: 10,6 sekunder

Toppfart: 195 km/h

Bromssträcka från 100 km/h: 37,7 meter

Förbrukning (blandad körning): 0,84 l/mil

Ladda ner: tv0415_test_scenic_c_verso.pdf

 

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!