Opel Signum Cosmo 2,0 Turbo
Ingen basvara
Signum har inget med kooperationens basvaror att göra utan vill vara en speciell bil i eget segment. Bra på många sätt, men bristande kvalitetskänsla drar ner betyget. Och finns det ett kundunderlag?
Testresultat - våra egna mätningar
Miljöindex:
130 (medelbilen 100)
Partikelutsläpp:
3 (medelbilen 10, diesel 80)
Acceleration 0-100 km/h:
8,98 sekunder
Bromssträcka från 100 km/h:
40,2 meter
Förbrukning (blandad körning):
1,01 l/mil
Blandvarning
Basfakta
Motor
Tvärställd 4-cyl rak med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Kompression 9,5. Turbo med laddluftkylare, max laddtryck 0,85 bar. Borrning/slag 86/86 mm, volym 1988 cm3. Max effekt 175 hk (129 kW) vid 5500 r/min. Max vridmoment 265 Nm vid
2500 r/min.
Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad låda. Hastighet på 6:an, 1000 r/min: ca 44 km/h.
Styrning
Kuggstång, elhydraulisk servo. 2,75 rattvarv, vändcirkel 11,2 m.
Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.
Fjädring och hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben (McPherson) med undre triangellänkar. Bak multilänkaxel med enkla längslänkar och tre tvärlänkar.
Hjul och däck
Fälgbredd 7 tum, däck 215/50 WR 17.
Mått och vikt (cm/kg)
Axelavstånd 283, längd 464, bredd 180, höjd 147, spårvidd fram/bak 152/151. Tjänstevikt 1560 (testvikt 1688), maxlast 520. Taklast 100. Släpvikt 1700. Tanken rymmer 60 liter.
Ladda ner: tv0316_test_signum.pdf
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.