Boxplay

Test av Citroën C4 Picasso, Ford S-Max, Renault Grand Scénic

Citroën C4 Picasso HDi

Det är inte svårt att hitta svaga punkter hos C4 Picasso. Instrumentering och reglage är en plumpar i protokollet. På de viktiga områdena glänser däremot C4 Picasso. Den är rymlig, ekonomisk och bekväm. Det är sådant som räknas.

Basfakta

Motor

Tvärmonterad 4-cyl radmotor med två överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 18:0. Borrning/slag 85/88 mm, volym 1 997 cm3. Max effekt 138 hk (100 kW) vid 4 000 r/min. Max vridmoment 270 Nm vid 2 000 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad sekventiell låda med automatfunktion. Motorvarv vid 110 km/h på högsta växeln 2 420 r/min.

Fjädring och hjulställ

Skruvfjädrar fram, luftfjädring bak. Individuell upphängning fram, halvstel axel bak.

Styrning

Kuggstång, servo. 2,75 rattvarv, vänd­cirkel 11,4 m.

Bromsar

Ventilerade skivor fram, skivor bak, låsningsfritt system.

Hjul

Fälgbredd  7 tum, däck 215/50 R17.

Testresultat - våra egna mätningar

Bränsleförbrukning

Sverigecykeln 0,80 l/mil.

Acceleration

0-100 km/h 14,4 s.

Bromssträcka

Ej mätt

Ford S-Max

Ford S-Max verkar i ett poängsammandrag som ett svagare kort. Men S-Max får sina toppbetyg i de omgångar som betyder något – komfort och utrymmen. Det ger den tyngd på marknaden och en given plats på shoppinglistan när familjen ska byta bil.

Basfakta

Kraftöverföring

Tvärmonterad 4-cyl radmotor med två överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 18,0. Borrning/slag 85/88 mm, volym 1 997 cm3. Max effekt 140 hk (103 kW) vid 4 000 r/min. Max vridmoment 330 Nm vid
2 000 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell växellåda. Motorvarv vid 110 km/h på högsta växeln 2 240 r/min.

Fjädring och hjulställ

Krängningshämmare fram och bak.
Fram skruvfjädring (McPherson) med undre triangellänkar. Bak multilänkaxel.

Styrning

Kuggstång, servo. 2,5 rattvarv, vänd­cirkel 11,1m.

Bromsar

Ventilerade skivbromsar fram, skivor bak, låsningsfritt system.

Hjul

Fälgbredd  6,5 tum, däck 215/0 R16.

Testresultat - våra egna mätningar

Bränsleförbrukning

Sverigecykeln 0,87 l/mil.

Acceleration

0-100 km/h 12,2 s.

Bromssträcka

Ej mätt

Renault Grand Scénic

Renault Grand Scénic är ett bra köp för den som inte behöver de extra utrymmen som erbjuds i C4 Picasso och Ford S-Max. Inga större svagheter men är inte priset i högsta laget? 

Basfakta

Kraftöverföring

Tvärmonterad 4-cyl radmotor med två överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 17:1. Borrning/slag 80/93 mm, volym 1 870 cm3. Max effekt 130 hk (98,5 kW) vid 4 000 r/min. Max vridmoment 300 Nm vid 2 000 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell växellåda. Motorvarv vid 110 km/h på högsta växeln 2 320 r/min.

Fjädring och hjulställ

Skruvfjädrar fram och bak. Individuell upphängning fram, halvstel axel bak.

Styrning

Kuggstång, servo. 3,2 rattvarv, vänd­cirkel 10,7m.

Bromsar

Ventilerade skivor fram, skivor bak, låsningsfritt system. 

Hjul

Fälgbredd  6,5 tum, däck 205/60 R16.

Testresultat - våra egna mätningar

Bränsleförbrukning

Sverigecykeln 0,76 l/mil.

Acceleration

0-100 km/h 13,1 s.

Bromssträcka

Ej mätt

Ladda ner: tv0702_c4_smax_gs.pdf

 

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!