Busbilar

Busbilar

Test av Skoda Octavis RS och Ford Focus ST 170.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Ford Focus ST 170

En lyckad kompromiss

En sportigare Focus har varit efterlängtad länge. När ST 170 nu dyker upp visar den sig vara nära idealet som kombinerad familje- och entusiastbil. Duktigt av Ford att bevara det mesta av basmodellens komfort.

Basfakta

Motor

Tvärställd 4-cyl rak med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,2. Borrning/slag 84,8/88 mm, volym 1998 cm3. Max effekt 170 hk (125 kW) vid 7000 r/min. Max vridmoment 197 Nm vid 5500 r/min.

Kraftöverföring

Framhjulsdrift. 6-växlad. Hastighet på 5:an vid 1000 r/min: 37,0 km/h.

Styrning

Kuggstång, servo. 2,9 rattvarv. Vändcirkel 10,9 m.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system. Elektroniskt

antisladdsystem (ESP) som tillval.

Fjädring och hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben med triangeltvärlänkar. Bak individuell upphängning med längs- och tvärlänkar.

Hjul och däck

Fälgbredd 7 tum lättmetall, däck 215/45 R17.

Mått och vikt (cm/kg)

Axelavstånd 262, längd 417, bredd 170, höjd 143, spårvidd fram/bak 149/149. Tjänstevikt ca 1240, maxlast ca 430. Släpvikt 0. Tanken rymmer 55 liter.

Testresultat - våra egna mätningar

Miljöindex:

158 (medelbilen 100)

Partikelutsläpp:

6 (medelbilen 10, diesel 80)

Acceleration 0-100 km/h:

8,9 sekunder

Bromssträcka från 100 km/h:

38,4 meter

Förbrukning (blandad körning):

0,91 l/mil

 

Skoda Octavia RS

Kul för varenda krona

Inte direkt spartansk men heller inte behängd med en massa betungande extra utrustning. Kompromisslöst avstämt chassi där körglädjen har prioriterats. Enda raka sättet att bygga en bil med riktig GTI-karaktär.

Basfakta

Motor

Tvärställd 4-cyl rak med 2 överliggande kamaxlar, 5 ventiler per cylinder. Kompression 9,5. Borrning/slag 81/86,4 mm, volym 1781 cm3. Max effekt 180 hk (132 kW) vid 5500 r/min. Max vridmoment 235 Nm vid 1950 r/min.

Kraftöverföring

Framhjulsdrift. 5-växlad. Hastighet på 5:an vid 1000 r/min: 37,5 km/h.

Styrning

Kuggstång, servo. 2,9 rattvarv. Vändcirkel 10,8 m.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system. Elektroniskt

antisladdsystem (ESP) som tillval.

Fjädring och hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben med triangeltvärlänkar. Bak torsionsaxel med längsgående bärarmar.

Hjul och däck

Fälgbredd 7 tum lättmetall, däck 205/55 R16.

Mått och vikt (cm/kg)

Axelavstånd 251, längd 451, bredd 173, höjd 143, spårvidd fram/bak 152/149. Tjänstevikt ca 1380, maxlast ca 430. Släpvikt 1300. Tanken rymmer 55 liter.

Testresultat - våra egna mätningar

Miljöindex:

103 (medelbilen 100)

Partikelutsläpp:

3 (medelbilen 10, diesel 80)

Acceleration 0-100 km/h:

7,8 sekunder

Bromssträcka från 100 km/h:

36,9 meter

Förbrukning (blandad körning):

0,93 l/mil

Ladda ner: tv0214_test_st_rs.pdf

 

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!