Citroen Picasso 1,8i
Bra men inte bäst.
Picasso är snålare och renare än konkurrenterna och har bra åkkomfort. Rymmer bara fem men har rymligt bagageutrymme.
Testbetyg
Utrymmen/kvalitetsintryck
Rymligare än flera av konkurrenterna, skrammelfri och väl ihopskruvad. Materialvalen i inredning är ingen njutning.
Köregenskaper
Tryggt understyrd i undanmanöverprovet. Bra fjädringskomfort. Sidvindskänslig, ingen körkänsla alls.
Motor/kraftöverföring
Lättkörd, måttlig bensinåtgång, trevlig låda. Slö i mellanregistret, skramlig gång på tomgång.
Utrustning
Skaplig grundutrustning. Dåligt med tillval.
Ekonomi
Lysande garantipaket, bra bränsleekonomi. Citroëns andrahandsvärde är fortfarande ostadigt och organisationen är liten.
Miljö
Miljöindex 105 är något över medelbilens men bäst bland konkurrenterna. Låg bensinförbrukning och låga partikelutsläpp.
Säkerhet
Passagerarkudden går att koppla ur med tändningsnyckeln. Bra säkerhetsutrustning och det faktum att Xsara i personbilsutförande klarat sig bra i Euro-NCAP:s krockprov gör att vi bedömer Picasso som bättre än genomsnittet i klassen.
Buss utan bus
Basfakta
MÅTT OCH VIKT (cm/kg)
Axelavstånd 276, längd 428, bredd 175, höjd 164, spårvidd fram/bak 143/145. Tjänstevikt 1320, maxlast 475, taklast 80. Släpvikt 1300 kg. Tanken rymmer 55 liter.
MOTOR
Tvärställd rak 4-cylindrig med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,8. Borrning/slag 82,7/81,4 mm, volym 1749 cm3. Max effekt 117 hk 85 kW) vid 5500 r/min. Max vridmoment 160 Nm vid 4000 r/min.
KRAFTÖVERFÖRING
Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda.
STYRNING
Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,45 m. 3,22 rattvarv mellan fulla hjulutslag.
HJUL
Fälgbredd 5,5 tum, däck 185/65 R15 H.
BROMSAR
Ventilerade skivbromsar fram, trummor bak. Låsningsfritt system.
FJÄDRING OCH HJULSTÄLL
Fram fjäderben McPherson, bak halvstel axel med bakåtriktade bärarmar. Krängningshämmare fram och bak.
Ladda ner: tv0016_test_picasso.pdf
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.