Citroën Evasion 2,0 16V
Basfakta
MÅTT OCH VIKT (cm/kg)
Axelavstånd 282, längd 445, bredd 182, höjd 171, spårvidd fram/bak 153/154. Tjänstevikt 1680, maxlast 640, släpvikt 1300, taklast 75. Tankrymd 80 liter.
MOTOR
4-cyl tvärmonterad radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,8. Borrning/slag 85/88 mm, volym 1997 cm3. Max effekt 138 hk (100 kW) vid 6000 r/min. Max vridmoment 190 Nm vid 4100 r/min.
KRAFTÖVERFÖRING
Motorn fram, framhjulsdrift, 5-växlad låda. Hastighet på högsta växeln vid 1000 r/min: 35 km/h.
STYRNING
Kuggstång, servo. 3,0 rattvarv, vändcirkel 11,7 meter.
HJUL
Fälgbredd 6 tum, däck 205/65 R15.
BROMSAR
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.
FJÄDRING/HJULSTÄLL
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och undre triangellänkar. Bak halvstel axel i bakåtriktade bärarmar och panhardstag.
Testbetyg
Utrymmen/kvalitetsintryck
PLUS: Överraskande rymlig i förhållande till sin längd.
MINUS: Dåligt med prylfack. Inga drickahållare fram.
Köregenskaper
PLUS: Bra styrning, bra chassi. Bra runt-om-sikt.
MINUS: Inte lika väl avstämd fjädring som Sharan.
Motor/kraftöverföring
PLUS: Förvånande bra prestanda och rimlig förbrukning.
MINUS: Lite sladdrig växellåda.
Utrustning
PLUS: Har det mesta utom AC som standard.
MINUS: Inga sidokrockkuddar. Inget trepunktsbälte på mittplats.
Ekonomi
PLUS: Lågt inköpspris. Rimliga ägandekostnader.
MINUS: Citroën är inget stort märke i Sverige, vilket påverkar andrahandsvärdet.
Säkerhet
Fick tre stjärnor av Euro-Ncap. Vid frontalkollision trängde rattstången långt upp i kupén. Fotutrymmet demolerades också kraftigt.
Mazda MPV
Basfakta
MÅTT OCH VIKT (cm/kg)
Axelavstånd 283, längd 463, bredd 181, höjd 176, spårvidd fram/bak 153/152. Tjänstevikt 1840, maxlast 610, släpvikt 1900, taklast 75. Tankrymd 70 liter.
MOTOR
4-cyl tvärmonterad radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 5 ventiler per cylinder. Turbo, laddluftkylare. Kompression 9,5. Borrning/slag 81/86,4 mm, volym 1 781 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 5800 r/min. Max vridmoment 220 Nm vid 1800 r/min.
KRAFTÖVERFÖRING
Motorn fram, framhjulsdrift, 6-växlad låda. Hastighet på högsta växeln vid 1000 r/min: 41,4 km/h.
STYRNING
Kuggstång, servo. 3,3 rattvarv, vändcirkel 11,9 meter.
HJUL
Fälgbredd 6 tum, däck 205/60 R15.
BROMSAR
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.
FJÄDRING/HJULSTÄLL
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. fram undre triangellänkar. Bak tvärgående centralbalk med bakåtriktade bärarmar.
Testbetyg
Utrymmen/kvalitetsintryck
PLUS: Utrymmen. Plastig men förmodligen hög kvalitet.
MINUS: Osköna stolar.
Köregenskaper
PLUS: Mjuk och komfortabel men samtidigt stadig.
MINUS: Känns för mjuk vid full last.
Motor/kraftöverföring
PLUS: Stark på låg- och mellanvarv.
MINUS: 122 hästkrafter är lite för lite. Dåligt miljöindex.
Utrustning
PLUS: Luftkonditionering är standard. Och sidokrockkuddar.
MINUS: Inget trepunktsbälte på mittplats. Bakre stolar kostar extra.
Ekonomi
PLUS: Tryggt köp, bra garantier.
MINUS: Saknar vagnskadegaranti. Det gör övriga testbilar också. Men inte VW.
Säkerhet
Mazda MPV har krocktestats av amerikanska NHTSA och klarade sig mycket bra i kollision både framifrån och från sidan. Bilen som krockades var inte utrustad med sidokrockkuddar.
Volkswagen Sharan
Basfakta
MÅTT OCH VIKT (cm/kg)
Axelavstånd 283, längd 463, bredd 181, höjd 176, spårvidd fram/bak 153/152. Tjänstevikt 1840, maxlast 610, släpvikt 1900, taklast 75. Tankrymd 70 liter.
MOTOR
4-cyl tvärmonterad radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 5 ventiler per cylinder. Turbo, laddluftkylare. Kompression 9,5. Borrning/slag 81/86,4 mm, volym 1781 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 5800 r/min. Max vridmoment 220 Nm vid 1800 r/min.
KRAFTÖVERFÖRING
Motorn fram, framhjulsdrift, 6-växlad låda. Hastighet på högsta växeln vid 1 000 r/min: 41,4 km/h.
STYRNING
Kuggstång, servo. 3,3 rattvarv, vändcirkel 11,9 meter.
HJUL
Fälgbredd 6 tum, däck 205/60 R15.
BROMSAR
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.
FJÄDRING/HJULSTÄLL
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. fram undre triangellänkar. Bak tvärgående centralbalk med bakåtriktade bärarmar.
Testbetyg
Utrymmen/kvalitetsintryck
PLUS: Bra stolar fram, bra komfort. Hög kvalitetskänsla.
MINUS:Minst lastutrymme.
Köregenskaper
PLUS: Bra vägegenskaper, skön fjädring och fin styrning.
MINUS: Varför så dystert mörksvart inuti?
Motor/kraftöverföring
PLUS: Stark men mjuk motorgång. Utmärkt växellåda.
MINUS: Dåligt miljöindex.
Utrustning
PLUS: Trepunktsbälten på alla sittplatser.
MINUS: Komfortpaket kostar 26600 kronor.
Ekonomi
PLUS: Högt andrahandsvärde. Vagnskadegaranti.
MINUS: Dyrt komfortpaket.
Säkerhet
Sharan säckade ihop oroande mycket i Euro-Ncaptest vid frontalkrock. Sidokrock gick bättre och torde klaras ännu bättre nu med sidokrockkuddar som standard.
Hyundai Trajet
Basfakta
MÅTT OCH VIKT (cm/kg)
Axelavstånd 283, längd 470, bredd 184, höjd 171, spårvidd fram/bak 157/157. Tjänstevikt 1720, maxlast 580, släpvikt 1500, taklast 75. Tankrymd 65 liter.
MOTOR
4-cyl tvärmonterad radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10. Borrning/slag 85/88 mm, volym 1997 cm3. Max effekt 136 hk (99 kW) vid 5800 r/min. Max vridmoment 180 Nm vid 4000 r/min.
KRAFTÖVERFÖRING
Motorn fram, framhjulsdrift, 5-växlad låda. hastighet på högsta växeln vid 1000 r/min: 36,7 km/h.
STYRNING
Kuggstång, servo. 3,3 rattvarv, vändcirkel 11,3 meter.
HJUL
Fälgbredd 6 tum, däck 215/65 R15.
BROMSAR
Skivor fram (ventilerade) och trummor bak. Låsningsfritt system.
FJÄDRING/HJULSTÄLL
Skruvfjädring fram och bak. Fram fjäderben, undre tvärlänkar och krängningshämmare. Bak halvstel axel och bakåtriktade bärarmar.
Testbetyg
Utrymmen/kvalitetsintryck
PLUS: Rymlig, bra stolar fram. Hygglig kvalitetskänsla.
MINUS: Lite sämre sittkomfort i baksätena.
Köregenskaper
PLUS: Bekväm.
MINUS: Fjädringen är väl gungig och styrkänslan vag.
Motor/kraftöverföring
PLUS: Motorn har hygglig ork när den varvas.
MINUS: Svag på låga varvtal. Dåligt miljöindex.
Utrustning
PLUS: I GLS-version saknas inte så mycket.
MINUS: Inga sidokrockkuddar. Inget trepunktsbälte på mittplats.
Ekonomi
PLUS: Lågt inköpspris.
MINUS: Halvdant andrahandsvärde.
Säkerhet
Trajet får tre stjärnor tills den bevisat sig i något oberoende krocktest.
Toyota Previa
Basfakta
MÅTT OCH VIKT (cm/kg)
Axelavstånd 290, längd 475, bredd 179, höjd 178, spårvidd fram/bak 155/153. Tjänstevikt ca 1700, maxlast 470, släpvikt 1600, taklast ej uppgift. Tankrymd 75 liter.
MOTOR
4-cyl tvärmonterad radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 9,6:1. Borrning/slag 88,5/96 mm, volym 2362 cm3. Max effekt 156 hk (115 kW) vid 5600 r/min. Max vridmoment 225 Nm vid 4000 r/min.
KRAFTÖVERFÖRING
Motorn fram, framhjulsdrift, 4-växlad automatlåda. Hastighet vid 1 000 r/min på högsta växeln: 39,7 km/h.
STYRNING
Kuggstång, servo. 3,5 rattvarv, vändcirkel 11,6 meter.
HJUL
Fälgbredd 6 tum, däck 215/60 R16.
BROMSAR
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.
FJÄDRING/HJULSTÄLL
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och undre triangellänkar. Bak torsionsaxel.
Testbetyg
Utrymmen/kvalitetsintryck
PLUS: Förmodad mycket hög byggkvalitet.
MINUS:Extremt plastig interiör, men snygg. Lasttröskel.
Köregenskaper
PLUS: Komfortabel.
Småstötig över broskarvar, brunnslock och dylikt.
Motor/kraftöverföring
PLUS: Stark och smidig motor. Skönväxlande automatlåda.
MINUS: Törstig. Miljöindex.
Utrustning
PLUS: Radio och AC är standard.
MINUS: Sidokrocckuddar finns ej och inget trepunktsbälte påmittplats.
Ekonomi
PLUS: Historiskt ett av de mest problemfria märkena.
MINUS: Toyota Previa har blivit riktigt dyr.
Säkerhet
Enligt Toyota klarar Previa alla nuvarande säkerhetskrav och alla kända kommande. Vi får se när den krockas av ett oberoende institut. Tills vidare ? tre stjärnor.
Ladda ner: tv0022_test_familjebussar.pdf
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.