Peugeot 607 HDI
Relativ miljövän
Om man enbart ser till miljön vinner Peugeot 607 lätt. Men motorn är, utöver sitt partikelfilter, en trist historia som inte kan mäta sig med de övriga. 607 klarar sig bra tack vare det låga priset och miljöhänsynen.
Basfakta
MOTOR
4-cyl tvärställd radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 18,0. Borrning/slag 85/96 mm, volym 2179 cm3. Max effekt 136 hk (100 kW) vid 4000 r/min. Max vridmoment 317 Nm vid 2000 r/min.
KRAFTÖVERFÖRING
Motorn fram, framhjulsdrift, 5-växlad låda alt. 4-stegs automatlåda. Hastighet vid 1000 r/min på högsta växeln 47,8 km/h.
STYRNING
Kuggstång, servo. 3,3 rattvarv, vändcirkel 11,4 m.
HJUL
Fälgbredd 6 tum, däck 225/55 R16.
BROMSAR
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfria. Panikbromsförstärkare.
FJÄDRING/HJULSTÄLL
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänkar. Bak dubbla triangellänkar och en tvärlänk.
MÅTT OCH VIKT (cm/kg)
Axelavstånd 280, längd 487, bredd 183, höjd 144, spårvidd fram/bak 154/154. Tjänstevikt 1610, maxlast 505. Max taklast 80. Släpvikt 1800. Tankrymd 80 liter.
Testbetyg
Utrymmen/kvalitetsintryck
+ Stor och generös kupé.
- Vi bedömer detaljkvaliteten som lägre än i de övriga.
Köregenskaper
+ Kommer till sin rätt på riktigt långa sträckor.
- Inte lika bra som de övriga på krokiga vägar.
Motor/kraftöverföring
+ Ren, tyst och relativt snål.
- Kraftlös på låga varvtal.
Utrustning
+ Välutrustad och ändå billigast i testet.
- Tiptronicfunktion överflödig i den här bilen.
Ekonomi
+ Lågt pris.
- Tappar troligen mest i andrahandsvärde räknat i procent.
Säkerhet
Tre stjärnor - Försiktigt betyg trots riklig säkerhetsutrustning, beroende på att 607 inte krocktestats av ett oberoende institut och att 406 fått relativt dåligt betyg av Euro NCAP.
Testresultat - våra egna mätningar
Miljöindex:
112 (medelbilen 100)
Partikelutsläpp:
9 (medelbilen 10, diesel 80)
Acceleration: 0-100 km/h:
12,94 sekunder
Bromssträcka från 100 km/h:
39,43 meter
Förbrukning (blandad körning):
0,69 l/mil
Volvo S80 D5
Must och miljö
Volvos egen diesel är en fullträff i mycket. Snabb, härlig karaktär samt både snål och hyfsat ren - utan partikelfilter. Klarar inte riktigt att möta de bästa tyska motorerna men den räcker långt mot Saab och Peugeot.
Basfakta
MOTOR
5-cyl tvärställd radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 18,0. Borrning/slag 81,0/93,2 mm, volym 2401 cm3. Max effekt 163 hk (120 kW) vid 4000 r/min. Max vridmoment 340 Nm mellan 1750 och 3000 r/min.
KRAFTÖVERFÖRING
Motorn fram, framhjulsdrift, 5-växlad låda. Hastighet vid 1000 r/min på högsta växeln 48,2 km/h.
STYRNING
Kuggstång med servo. 3,0 rattvarv, vändcirkel 10,9 meter.
HJUL
Fälgbredd 6,5 tum, däck 205/65 R15.
BROMSAR
Skivor fram (ventilerade)och bak. Låsningsfritt system. Elektronisk bromskraftförstärkare (EBD).
FJÄDRING/HJULSTÄLL
Skruvfjädring och krängningshämmare och bak. Fram fjäderben (McPehrson) och undre triangellänkar. Bak multilänkaxel.
MÅTT OCH VIKT (cm/kg)
Axelavstånd 279, längd 482, bredd 183, höjd 143, spårvidd fram/bak 158/156. Tjänstevikt 1639, maxlast 431. Max taklast 100. Släpvikt 1800. Tankrymd 75 liter.
Testbetyg
Utrymmen/kvalitetsintryck
+ Det känns som om S80 håller för mycket.
- Inte alltför upphetsande interiör.
Köregenskaper
+ Känns stor och trygg.
- Dålig på att ta upp mindre ojämnheter.
Motor/kraftöverföring
+ Trevligaste motorn i detta test.
- Växellådan kärvar en del.
Utrustning
+ Hyfsad nivå, men inte i toppklass. Hög säkerhet.
- Luftkonditionering borde ingå i priset.
Ekonomi
+ Borde stå sig i pris.
- Så länge vägskatten håller i sig blir inte S80 D5 någon volymbil.
Säkerhet
Fem stjärnor - Även Volvo får högsta betyg. Troligen en av världens säkraste bilar och med krockgardiner och skydd mot pisksnärtskador.
Testresultat - våra egna mätningar
Miljöindex:
114 (medelbilen 100)
Partikelutsläpp:
19 (medelbilen 10, diesel 80)
Acceleration: (0-100 km/h):
9,50 sekunder
Bromssträcka från 100 km/h:
39,63 meter
Förbrukning (blandad körning):
0,66 l/mil
Saab 9-5 3,0 V6 TiD
Roligast vid ratten
Den roligaste bland testbilarna att köra när vägen kröker till. Men en urusel växellåda förtar det mesta och avgasvärdena är under all kritik. Det gör att Saab inte har en riktig chans att ta hem den här matchen.
Basfakta
MOTOR
6-cyl tvärställd V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 18,5. Borrning/slag 87,5/82,0 mm, volym 2958 cm3. Max effekt 176 hk (130 kW) vid 4000
r/min. Max vridmoment 350 Nm vid 1800 r/min.
KRAFTÖVERFÖRING
Motorn fram, framhjulsdrift, 5-växlad låda. Hastighet vid 1000 r/min på högsta växeln 46,0km/h.
STYRNING
Kuggstång, servo. 3,0 rattvarv, vändcirkel 10,8 m.
HJUL
Fälgbredd 7 tum, däck 225/45 R17.
BROMSAR
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system. Elektronisk bromskraftfördelning (EBD).
FJÄDRING/HJULSTÄLL
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben (McPherson) med triangellänkar. Bak längslänkar och dubbla tvärlänkar.
MÅTT OCH VIKT (cm/kg)
Axelavstånd 270, längd 481, bredd 179, höjd 145, spårvidd fram/bak 152/152. Tjänstevikt 1760, maxlast 450. Max taklast 100. Släpvikt 1800. Tankrymd 75 liter.
Testbetyg
Utrymmen/kvalitetsintryck
+ Saab brukar ha hög kvalitet.
- Udda, tillkrånglade lösningar som stör.
Köregenskaper
+ Roligast i trion när vägen svänger.
- Inte så komfortabel på längre resor.
Motor/kraftöverföring
+ Härligt kraftfull motor.
- Växellådan är inte speciellt smidig.
Utrustning
+ Hyfsad nivå.
- Inget antisladdystem! Ingen automat!
Ekonomi
+ Förmodat gott andrahandsvärde.
- Dyr!
Säkerhet
Fem stjärnor - Saab 9-5 har de bästa värdena hittills i Euro NCAP:s krockprovningsprogram. Redan föregångaren 9000 var mycket bra. Sålunda högsta betyg!
Testresultat - våra egna mätningar
Miljöindex:
201 (medelbilen 100)
Partikelutsläpp:
88 (medelbilen 10, diesel 80)
Acceleration: 0-100 km/h:
9,15 sekunder
Bromssträcka från 100 km/h:
39,22 meter
Förbrukning (blandad körning):
0,85 l/mil
Ladda ner: tv0123_test_diesel.pdf
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.