Mercedes E 270 CDI Kombi och BMW 530d Touring

Ekonomi till varje pris

Test av BMW 530d mot Mercedes E 270 CDI

BMW 530d

Basfakta

MOTOR: 

6-cyl längsmonterad radmotor med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Common rail-insprutning, turbo. Kompression 18,0. Borrning/slag 88/84 mm, volym 2926 cm3. Max effekt 184 hk (135 kW) vid 4000 r/min. Max vridmoment 390 Nm vid 1750 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING

Motorn fram, bakhjulsdrift, 5-växlad låda (automat).

STYRNING: 

Kuggstång, servo. 3,1 rattvarv, vändcirkel 11,3 meter.

HJUL: 

Fälgbredd 7 tum, däck 225/60 R15.

BROMSAR: 

Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

FJÄDRING/HJULSTÄLL: 

Skruvfjädring. Fram fjäderben (McPherson) och undre triangeltvärlänkar, bak flerlänksupphängning och längsgående bärarmar. Krängningshämmare fram och bak.

MÅTT OCH VIKT (cm/kg): 

Bredd 180, höjd 144, spårvidd fram/bak 151/153. Axelavstånd 283. Längd 480. Tjänstevikt 1760, maxlast 550, släpvikt 2000. Tankrymd 70 liter.

Testresultat - våra egna mätningar

Köregenskaper

Med max last uppför sig Touring-versionen inte särskilt bra i ett väjningsprov. I normal körning är bilen däremot behaglig att köra med exakt styrning. Bra passivt antisladdsystem.

Fartresurser

Dieselturbon är nästan lika stark som motsvarande bensinmotor (528i) och har sugande segdragning på låg varv. Glöm det där med trött diesel!

Komfort

Mycket skön långfärdsvagn med bra stolar som också har rikligt med inställningsmöjligheter. 

Ratten är ställbar både horisontellt och vertikalt. Klimatanläggning är standard.

Utrymmen

Trångt baksäte som i de flesta BMW-bilar. Men fram är det gott om plats. Utrymmet för bagage är inte särskilt stort, fyra hjul får inte plats utan att halva baksätet måste fällas.

Utrustning

Basutrustningen är inte överdådig men ett prisvärt "komfortpaket" för 12900 kr innehåller bland annat klimatautomatik, larm och stereo.

Motor/Växellåda

Sexan på 184 hk är en pärla bland dieslar. Den samarbetar väl med den femstegade automatlådan, som också kan växlas manuellt (Steptronic).

Miljö

Tekniska problem förhindrade denna gång vår sedvanliga laboratoriemätning av bränsleförbrukning och avgasutsläpp så något miljöindex blev det inte.

Kvalitetskänsla

BMW tycks försvara sin position som en av de mer välgjorda bilarna. Väl valda material, skön klang i dörrarna, inget skrammel. En skönhetsfläck: testbilen var trög att tanka.

Ekonomi

Faktiskt några tusenlappar billigare att köpa än bensindrivna 528i på 193 hk. Hög fordonsskatt men den som kör mycket kan ta tillbaka en eller annan krona. Förbrukningen är nämligen exemplariskt låg. BMW har ett lockande paket som innebär fria serviceinspektioner i tre år alternativt 8000 mil.

 

Mercedes-Benz E270 CDI

Basfakta

MOTOR: 

5-cyl längsmonterad radmotor med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Common rail bränsleinsprutning, turbo. Kompression 18,0. Borrning/slag 88/88,4 mm, volym 2685 cm3. Max effekt 170 hk (125 kW) vid 4200 r/min. Max vridmoment 350 Nm vid 1600 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING: 

Motorn fram, bakhjulsdrift, 5-växlad låda (automat).

STYRNING: 

Kuggstång, servo. 3,0 rattvarv, vändcirkel 11,3 meter.

HJUL: 

Fälgbredd 7 tum, däck 215/55 R16.

BROMSAR: 

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

FJÄDRING/HJULSTÄLL: 

Skruvfjädring. Fram dubbla triangellänkar, bak multilänkaxel med fem länkarmar per hjul.

MÅTT OCH VIKT (cm/kg): 

Bredd 180, höjd 150, spårvidd fram/bak 154/155. Axelavstånd 283. Längd 482. Tjänstevikt 1730, maxlast 580, släpvikt 1900. Tankrymd 65 liter.

Testresultat - våra egna mätningar

Köregenskaper

Det aktiva antisladdsystemet ESP sätter bestämt stopp för busåkartendenser. En del förare tycker att det är lite väl effektivt. Inte lika rolig som BMW men stabil så det räcker.

Fartresurser

Femman i 270 är inte fullt så snabb, snål eller smidig som sexan i BMW. Men 170 hk räcker en bra bit och någon längtan efter mer effekt känner man egentligen aldrig.

Komfort

Hög komfort trots att automatisk klimatanläggning och ställbar ratt inte är standard. Trots extra kupévärmare blir bilen aldrig lika varm som BMW - där slocknade en stjärna.

Utrymmen

E-klass är marknadens rymligaste kombi och ett exempel på detta är att sommar- eller vinterhjulen får plats i det ordinarie bagageutrymmet. Bra plats i baksätet.

Utrustning

Det saknas några väsentligheter när det gäller komfortutrustningen men på säkerheten har ingenting prutats.

Motor/Växellåda

Turbodiesel av common rail-typ även här men bara fem cylindrar och något lägre effekt. Samma typ av växellåda som i BMW.

Miljö

Tekniska problem förhindrade denna gång vår sedvanliga laboratoriemätning av bränsleförbrukning och avgasutsläpp så något miljöindex blev det inte.

Kvalitetskänsla

Gediget arbete som vanligt när det gäller Mercedes' traditionella personbilssortiment. Mycket bättre än så här blir det inte.

Ekonomi

Ungefär lika dyr att köpa som BMW 530 d men med större bränsletörst. Att åka bensindrivet med samma motorstyrka (E240) betyder lägre inköpspris men högre bränslekostnad. Servicenotan hotar att bli högre än för BMW.

Ladda ner: tv0003_test_e270_530d.pdf

 

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!