Testbetyg
Utrymmen/kvalitetsintryck
+ Utrymmena bäst i klassen, framför allt i baksätet.
- Ganska tafflig plastkänsla och dåliga mugghållare.
Köregenskaper
+ Kommer till sin rätt på snabba, krokiga vägar
- Struttig som attan i låg fart i stadstrafik.
Motor/kraftöverföring
+ Den sexväxlade lådan är ett av bilens starka kort.
- Motorn saknar den kraft vi minns från 1,8 Turbo.
Utrustning
+ Antispinn/antisladd (bra sådana) är standard.
- Det är inte luftkonditionering och farthållare.
Ekonomi
+ Med jämförbar utrustning billigare än BMW/Mercedes.
- Rätt saftigt pris ändå för en mellanklassbil.
Testresultat - våra egna mätningar
Miljöindex: 112 Jämför! (medelbilen 100)
Partikelutsläpp: 6 (medelbilen 10, diesel 80)
Acceleration 0-100 km/h: 9,3 sekunder
Bromssträcka från 100 km/h: 37,7 meter
Förbrukning (blandad körning): 0,87 l/mil
En riktig kompis
Basfakta
Pris: 225700 kr (juli 2003)
Motor
Tvärställd 4-cyl rak med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 11,5. Borrning/slag 82,5/92,8 mm, volym 1984 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 5700 r/min. Max vridmoment 200 Nm mellan 3250 och 4250 r/min.
Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell. Hastighet på 6:an vid 1000 r/min ca 40,0 km/h.
Styrning
Kuggstång, elservo. 3,0 rattvarv. Vändcirkel 10,7 m.
Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Panikbromsförstärkare. Låsningsfritt system.
Fjädring och hjulställ
Skruvfjädring. Fram fjäderben och
undre triangellänkar, bak fyrlänkaxel. Krängningshämmare fram och bak.
Hjul och däck
Fälgbredd 7,5 tum, däck 225/45 R17.
Mått och vikt (cm/kg)
Axelavstånd 258, längd 420, bredd 177, höjd 142, spårvidd fram/bak 154/152. Tjänstevikt 1430, maxlast 400. Taklast 75. Släpvikt 1400. Tanken rymmer 55 liter.
Ladda ner: tv0314_test_audi_a3.pdf
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.