Familjebuss för alla

Test av 10 familjebussar

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Fiat Idea 1,4 16V

En bil för vem?

Fiatentusiaster med smak för långa relationer.

Milkostnad: 29,80 kr

Plats för: 5

Maxlast: 430 kg

Testförbrukning l/mil: 0,82 l/mil

Utrymmen, ljudnivå , fjädring

Klen motor, ESP ej standard, dyr

Basfakta

Motor

Tvärställd 4-cyl rak, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 11,0. Borrning/slag 72/84 mm, volym 1368 cm3.. Max effekt 95 hk (70 kW) vid 5800 r/min. Max vridmoment 128 Nm vid 4500 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell. Hastighet vid 1000 r/min på högsta växeln: 32,5 km/h.

Styrning/hjul

Kuggstång, elservo. 3,0 rattvarv. Vändcirkel 10,4 m. Fälgbredd 6 tum, däck 195/60 R15.

Bromsar

Skivor fram, trummor bak. ABS.

Fjädring och hjulställ

 Skruvfjädring. Fram fjäderben (McPherson), undre triangellänkar och krängningshämmare. Bak torsionsaxel, bakåtriktade bärarmar.

Renault Scénic 1,9 DCi

En bil för vem?

Kvarterets trendriktiga komfortälskare och säkerhetsmedvetna.

Milkostnad: 33,60 kr

Plats för: 5

Maxlast: 500 kg

Testförbrukning l/mil: 0,68 l/mil

Säkerhet, åkkomfort, utrustning

Pris, instrument

Basfakta

Motor

Tvärställd 4-cyl rak, 1 överliggande kamaxel, 4 ventiler per cylinder. Direktinsprutning, common rail-turbodiesel. Kompression 18,3. Borrning/slag 80/93 mm, volym 1870 cm3. Max effekt 120 hk (88 kW) vid 4000 r/min. Max vridmoment 300 Nm vid 2000 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell. Hastighet vid 1000 r/min på högsta växeln: ca 45,0 km/h.

Styrning/hjul

Kuggstång, elservo. 3,2 rattvarv. Vändcirkel 10,7 m. Fälgbredd 6,5 tum, däck 195/65 HR15.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. ABS.

Fjädring och hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben (McPherson), undre triangellänkar. Bak torsionsaxel och bakåtriktade bärarmar.

Mitsubishi Grandis 2,4

En bil för vem?

Innehavare av låga garage som önskar flexibla Volvo-alternativ.



Milkostnad:
46,80 kr

Plats för: 7

Maxlast: 630 kg

Testförbrukning l/mil: 1,01 l/mil

Smidig att köra och att möblera

Pris, låg inredningskvalitet

Basfakta

Motor

Tvärställd 4-cyl rak, 1 överliggande kamaxel, 4 ventiler per cylinder. Kompression 9,5. Borrning/slag 87/100 mm, volym 2378 cm3. Max effekt 165 hk (121 kW) vid 6000 r/min. Max vridmoment 221 Nm vid 4000 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell. Hastighet vid 1000 r/min på högsta växeln: 38,8 km/h.

Styrning/hjul

Kuggstång, servo. 3,1 rattvarv. Vändcirkel 11,0 m. Fälgbredd 7 tum, däck 215/55 VR17.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. ABS.

Fjädring och hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben (McPherson), triangeltvärlänkar. Bak längs- och tvärlänkar.

Renault Grand Espace 2,2 dCi

En bil för vem?

Alla som inte avskräcktes av de tidigare generationerna.

Milkostnad: 51,90 kr

Plats för: 7

Maxlast: 700 kg

Testförbrukning l/mil: 0,88 l/mil

Utrymmen, bränslesnål, flexibilitet

Kursstabilitet, högt golv ger obekväm sittställning i stolarna bak

Basfakta

Motor

Tvärställd 4-cyl rak, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Direktinsprutning, common rail-turbodiesel. Kompression 18,0. Borrning/slag 87/92 mm, volym 2188 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 4000 r/min. Max vridmoment 320 Nm vid 1750 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell. Hastighet vid 1000 r/min på högsta växeln: 46,4 km/h.

Styrning/hjul

Kuggstång, elservo. 3,3 rattvarv. Vändcirkel 11,4 m. Fälgbredd 7 tum, däck 225/55 R17.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. ABS.

Fjädring och hjulställ

Skruvfjädring. Fram fjäderben (McPherson), undre triangellänkar, krängningshämmare. Bak torsionsaxel, längslänkar och Panhardstag.

Volkswagen Transporter

En bil för vem?

Högfertila kollektivboende, Statoil, fotbolls-Sverige, Hallanstalten? 

Milkostnad: 64,85 kr

Plats för: 7

Maxlast: 780 kg

Testförbrukning l/mil:- l/mil

Gedigen, extrema utrustningsmöjligheter

Ljudnivå, dyr

Motor

Tvärställd 5-cyl rak, 1 överliggande kamaxel, 2 ventiler per cylinder. Direktinsprutning, common rail-turbodiesel. Kompression 18,0. Borrning/slag 81/95,5 mm, volym 2460 cm3. Max effekt 174 hk (128 kW) vid 3500 r/min. Max vridmoment 400 Nm vid 2000 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad tiptronic. Hastighet vid 1000 r/min på högsta växeln: 52,0 km/h.

Styrning/hjul

Kuggstång, servo. 2,75 rattvarv. Vändcirkel 13,2 m. Fälgbredd 6,5 tum, däck 215/65 R16.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. ABS.

Fjädring och hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben (McPherson), undre triangellänkar. Bak längs- och tvärlänkar.

 

Opel Meriva 1,6

En bil för vem?

Maximalt platssökande på så liten yta som möjligt.

Milkostnad: 26,90 kr

Plats för: 5

Maxlast: 450 kg

Testförbrukning l/mil: 0,77 l/mil

Utrymmen, flexibilitet, ekonomi

Surrig, ESP ej standard, bromsar

Basfakta

Motor

Tvärställd 4-cyl rak, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,5. Borrning/slag 79/81,5 mm, volym 1598 cm3. Max effekt 101 hk (74 kW) vid 6000 r/min. Max vridmoment 150 Nm vid 3600 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell. Hastighet vid 1000 r/min på högsta växeln: 31,3 km/h.

Styrning/hjul

Kuggstång, elservo. 3,1 rattvarv. Vändcirkel 10,3 m. Fälgbredd 6 tum, däck 185/60 HR15.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. ABS.

Fjädring och hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben (McPherson), undre triangellänkar. Bak torsionsaxel, bakåtriktade bärarmar.

Citroën Picasso 1,6 HDi

En bil för vem?

Praktiska ekonomer med fallenhet för snart pensionerade modeller.

Milkostnad: 32,50 kr

Plats för: 5

Maxlast: 430 kg

Testförbrukning l/mil: 0,59 l/mil

Utrymmen, bränslesnål, lättmöblerad

Billig inredning, sikt, instrument

Basfakta

Motor

Tvärställd 4-cyl rak, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Direktinsprutning, common rail-turbodiesel. Kompression 17,6. Borrning/slag 75/88,3 mm, volym 1560 cm3. Max effekt 109 hk (80 kW) vid 4000 r/min. Max vridmoment 240 Nm vid 1750 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell. Hastighet vid 1000 r/min på högsta växeln: 46,2 km/h.

Styrning/hjul

Kuggstång, servo. 3,2 rattvarv. Vändcirkel 11,4 m. Fälgbredd 5,5 tum, däck 185/65 HR15.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade), trummor bak. ABS.

Fjädring och hjulställ

Fram skruvfjädring, fjäderben (McPherson), undre triangellänkar. Bak torsionsfjädring, torsionsaxel och bakåtriktade bärarmar.

Hyundai Trajet V6

En bil för vem?

Jänkeälskande traditionalister som inte vill/vågar ta steget fullt ut.



Milkostnad:
49,50 kr

Plats för: 7

Maxlast: 560 kg

Testförbrukning l/mil: 1,23 l/mil

Utrymmen, åkkomfort

Säkerhetsnivå, törst, milkostnad

Basfakta

Motor

Tvärställd 6-cyl V, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,0. Borrning/slag 86,7/75 mm, volym 2657 cm3. Max effekt 173 hk (127 kW) vid 5900 r/min. Max vridmoment 250 Nm vid 4000 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 4-växlad automatlåda. Hastighet vid 1000 r/min på högsta växeln: 41,5 km/h.

Styrning/hjul

Kuggstång, servo. 3,3 rattvarv. Vändcirkel 11,3 m. Fälgbredd 6 tum, däck 215/65 HR15.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. ABS.

Fjädring och hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben (McPherson), undre tvärlänkar. Bak torsionsaxel, bakåtriktade bärarmar.

Chrysler Grand Voyager 2,8 CDTi

En bil för vem?

Avspända livsresenärer.

Milkostnad: 57,40 kr

Plats för: 7

Maxlast: 520 kg

Testförbrukning l/mil: 0,95 l/mil

Utrymmen, oöm, andrahandsvärde

Serviceintervall, säkerhetsmissar

Basfakta

Motor

Tvärställd 4-cyl rak, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Direktinsprutning, common rail-turbodiesel. Kompression 17,5. Borrning/slag 94/100 mm, volym 2776 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 3800 r/min. Max vridmoment 360 Nm vid 1800 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 4-växlad automatlåda. Hastighet vid 1000 r/min på högsta växeln: 50,0 km/h.

Styrning/hjul

Kuggstång, servo. 3,1 rattvarv. Vändcirkel 12 m. Fälgbredd 6,5 tum, däck 215/65 R15.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. ABS.

Fjädring och hjulställ

Fram skruvfjädring, fjäderben (McPherson), undre triangellänkar. Bak stel axel, bladfjädrar, Panhardstag. Krängningshämmare fram och bak.

Mercedes Viano 3,2

En bil för vem?

Hilton Courtesy Car.

Milkostnad: 76,00 kr

Plats för: 7

Maxlast: 1090 kg

Testförbrukning l/mil: 1,30 l/mil

Gedigen, extrema utrustningsmöjligheter.

Ljudnivå, dyr.

Basfakta

Motor

Tvärställd 6-cyl V, 1 överliggande kamaxel per cylinderrad, 3 ventiler per cylinder. Kompression 10,0. Borrning/slag 89,9/84 mm, volym 3199 cm3. Max effekt 218 hk (160 kW) vid 5500 r/min. Max vridmoment 305 Nm vid 2800 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad automatlåda . Hastighet vid 1000 r/min på högsta växeln: 40 km/h.

Styrning/hjul

Kuggstång, servo. 3,3 rattvarv. Vändcirkel 11,8 m. Fälgbredd 6 tum, däck 205/65 HR16.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. ABS.

Fjädring och hjulställ

 Skruvfjädring fram, luftfjädring bak, krängningshämmare. Fram fjäderben (McPherson), undre triangellänkar. Bak längs- och tvärlänkar.

Ladda ner: tv0424_test_bussar.pdf

 

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!