Volkswagen Touareg V10 TDI och Mercedes ML 400 CDI

Finslirarna

Test av Volkswagen Touareg V10 TDI och Mercedes ML 400 CDI.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Volkswagen Touareg V10 TDI

Ökenkrigare som vinner

Att rekommendera en bil för 700000 är inte alldeles självklart men i det här sällskapet ger den i grunden lyckade Volkswagen Touareg konkurrenterna åtskilligt att tänka på. Dieseltian gör bilen helt enkelt unik.

Basfakta

Motor

Längsmonterad 10-cyl V-motor, 1 överliggande kamaxel per cylinderrad, 

2 ventiler per cylinder. Direktinsprutning, 2 turbo, 2 laddluftkylare. Kompression 18,5. Borrning/slag 81/95,5 mm, volym 4921 cm3. Max effekt 313 hk (230 kW) vid 3750 r/min. Max vridmoment 750 Nm vid 2000 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, permanent fyrhjulsdrift. 6-stegs automat. Hastighet på 6:an vid 1000 r/min: 65 km/h.

Styrning

Kuggstång, servo. 2,7 rattvarv. Vändcirkel 11,6 m.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. 

Låsningsfritt system. 

Fjädring och hjulställ

Luftfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram triangeltvärlänkar, bak undre triangeltvärlänkar och tre tvärstag per sida.

Hjul och däck

Fälgbredd 8 tum lättmetall, däck 255/55 R18.

Mått och vikt (cm/kg)

Axelavstånd 286, längd 475, bredd 193, höjd 173, spårvidd fram/bak 165/167. Tjänstevikt ca 2530, maxlast ca 550. Släpvikt 3500. Markfrigång variabel 16 till 30. Tanken rymmer 100 liter.

Testresultat - våra egna mätningar

Miljöindex:

244 (medelbilen 100)

Partikelutsläpp:

64 (medelbilen 10, diesel 80)

Acceleration 0-100 km/h:

7,2 sekunder

Bromssträcka från 100 km/h:

39,5 meter

Förbrukning (blandad körning):

1,23 l/mil

 

Mercedes ML 400 CDI

Bättre med åren

ML har förbättrats rejält under åren men fortfarande är det inte riktigt Mercedesstandard när det gäller detaljfinishen. Stark dieselmotor, bra utrymmen och allmänt hög allround-nivå. En avlösare är snart i sikte.

Basfakta

Motor

Längsmonterad 8-cyl V-motor, 1 överliggande kamaxel per cylinderrad, 

4 ventiler per cylinder. Direktinsprutning, 2 turbo, 2 laddluftkylare. Kompression 18,5. Borrning/slag 86/86 mm, volym 3996 cm3. Max effekt 250 hk (184 kW) vid 4000 r/min. Max vridmoment 560 Nm mellan 1700 och 2600 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, permanent fyrhjulsdrift. 5-stegs automatlåda. Hastighet på 5:an vid 1000 r/min: 52 km/h.

Styrning

Kuggstång, servo. 3,3 rattvarv. Vändcirkel 11,9 m.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system. 

Fjädring och hjulställ

Individuell upphängning, gasstötdämpare och krängningshämmare fram och bak. Fram torsionsfjädring och dubbla bärarmar. Bak skruvfjädring och dubbla triangeltvärlänkar.

Hjul och däck

Fälgbredd 8,5 tum lättmetall, däck 275/55 R17.

Mått och vikt (cm/kg)

Axelavstånd 282, längd 464, bredd 184, höjd 182, spårvidd fram/bak 156/156. Tjänstevikt ca 2335, maxlast ca 535. Släpvikt 3500. Markfrigång 20. Tanken rymmer 83 liter.

Testresultat - våra egna mätningar

Miljöindex:

>250 (medelbilen 100)

Partikelutsläpp:

71 (medelbilen 10, diesel 80)

Acceleration 0-100 km/h:

8,9 sekunder

Bromssträcka från 100 km/h:

43,7 meter

Förbrukning (blandad körning):

1,32 l/mil

Ladda ner: tv0310_test_ml_tou.pdf

 

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!