Audi A4 Avant 2.0 FSI
Gediget arbete
Audi ger på alla sätt ett tungt intryck, tungt och gediget. Och det är inte bara ett intryck, bilen är tung. Det känns också när man kör, Audi är inte lika spänstig och livlig som BMW och Volvo, det här är mer av en tungfotad långdistansare. Inredningen är mörk och man sitter låg, men kvalitetskänslan är påtaglig. Audi är dyr och saknar en del viktig säkerhetsutrustning, men som sagt: Gediget arbete!
Pris: 254300 kr (april 2004)
Basfakta
Motor
Längsmonterad 4-cyl rak, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Direktinsprutning. Kompression 11,5 . Borrning/slag 82,5/92,8 mm, volym 1984 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 5700 r/min. Max vridmoment 200 Nm mellan 3250 och 4250 r/min.
Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell alt. steglös automat. Hastighet på 5:an vid 1000 r/min: 35,7 km/h.
Fjädring och hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram dubbla triangellänkar, bak multilänkaxel.
Styrning
Kuggstång, servo. 2,8 rattvarv, vändcirkel 11,1 meter.
Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.
Hjul
7 tum breda lättmetallfälgar, däck 205/55 R16W.
Mått och vikt (cm/kg)
Axelavstånd 265, längd 455, bredd 177, höjd 143, spårvidd 153/153. Tjänstevikt 1550, testvikt 1560, maxlast 410. Släpvikt 1300. Tanken rymmer 70 liter.
Testresultat - våra egna mätningar
Acceleration 0-100 km/h: 10,1 sekunder
Bromssträcka från 100 km/h: 37,9 meter
Förbrukning blandad körning: 0,98 l/mil
Renault Mégane 2.0 Touring
Är "släkten" värst?
Renault säljs i samma lokaler som Volvo. Att kalla dem släkt är väl att ta i, men "närstående" är de definitivt och därmed blir Mégane Touring automatiskt en konkurrent till Volvo V50 - och på pappret en mycket allvarlig utmanare. I mångt och även mycket är Mégane lika bra som V50 och betydligt billigare, men den kan inte konkurrera när det gäller prestige och kvalitets-känsla och inte heller när det gäller köregenskaper.
Pris: 181900 kr (april 2004)
Basfakta
Motor
Tvärställd 4 cyl rak, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 9.8. Borrning/slag 82,7/93 mm, volym 1998 cm3. Max effekt 136 hk (98,5 kW) vid 5500 r/min. Max vridmoment 191 Nm vid 3750 r/min.
Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell alt 4-växlad automatlåda. Hastighet på 6:an vid 1000 r/min: 36,5 m/h.
Fjädring och hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och undre triangellänkar, bak halvstel torsionsaxel med bakåtriktade bärarmar.
Styrning
Kuggstång, elektromekanisk servo. 3,2 rattvarv, vändcirkel 10,7 meter.
Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system. Bromskraft-
förstärkare.
Hjul
6,5 tum breda plåtfälgar, däck 205/55 R16V.
Mått och vikt (cm/kg)
Axelavstånd 269, längd 450, bredd 178, höjd 147, spårvidd 152/151. Tjänstevikt 1370, testvikt 1 520, maxlast 500. Släpvikt 1 350. Tanken rymmer 60 liter.
Testresultat - våra egna mätningar
Acceleration 0-100 km/h: 9,7 sekunder
Bromssträcka från 100 km/h: 35,9 meter
Förbrukning blandad körning: 0,99 l/mil
BMW 318i Touring
Gammal men yster
Det är lite av av kalv på vårbete över 318i, den känns yster även om inredningen är lite väl dyster. Extra breda däck på testbilen bidrog till ovanligt livlig styrning, men "treorna" är livliga med ett påtagligt "bakhjulsdrivet" beteende - som dock "tas om hand" av ESP om det går för brett. I en del avseenden märks åldern, men jämfört med andra av bilvärldens sexåringar står sig 3-serien fortfarande fint.
Pris: 262 500 kr (april 2004)
Basfakta
Motor
Längsmonterad 4-cyl rak, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,2. Borrning/slag 84/90 mm, volym 1995 cm3. Max effekt 143 hk (105 kW) vid 6000 r/min. Max vridmoment 200 Nm vid 3750 r/min.
Kraftöverföring
Motorn fram, bakhjulsdrift. 5-växlad manuell alt.automat. Hastighet på 5:an (man) vid 1000 r/min 34,3 km/h.
Fjädring och hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och undre triangellänkar, bak multilänkaxel.
Styrning
Kuggstång, servo. 2,9 rattvarv, vändcirkel 10,5 meter.
Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.
Hjul
7 tum breda lättmetallfälgar, däck 205/55 R16V.
Mått och vikt (cm/kg)
Axelavstånd 273, längd 448, bredd 174, höjd 143, spårvidd 147/148. Tjänstevikt 1 480, testvikt 1 530, maxlast 460. Släpvikt 1400. Tanken rymmer 63 liter.
Testresultat - våra egna mätningar
Acceleration 0-100 km/h: 9,4 sekunder
Bromssträcka från 100 km/h: 35,7 meter
Förbrukning blandad körning (tillv. uppg.): 0,94 l/mil
Volvo V50 2,4 Addition
V som i vinnar-Volvo
Volvos S40/V50-modeller har fått många och välförtjänta lovord och detta test är inget undantag. Visst finns en del missar och visst blir den ganska dyr med lämplig utrustning - men helt visst är det också en mycket bra bil utan rikigt allvarliga svagheter. Kombinationen körglädje och säkerhet är lyckad, och eftersom det allmänna kvalitetsintrycket nu är nästan "premium" så känns Volvo V50 ändå inte för dyr.
Pris: 230900 kr (april 2004)
Basfakta
Motor
Tvärställd 5-cyl rak, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,3. Borrning/slag 83/90 mm, volym 2435 cm3. Max effekt 140 hk (103 kW) vid 5000 r/min. Max vridmoment 220 Nm vid 4000 r/min.
Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell al. 5-växlad automatlåda. Hastighet på 5:an vid 1000 r/min: 41,3 km/h (manuell).
Fjädring och hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och und-re triangellänkar. Bak multilänkaxel.
Styrning
Kuggstång, elektrohydraulisk servo. 2,8 rattvarv, vändcirkel 10,6 meter.
Bromsar
Skivbromsar fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system med elektronisk bromskraftsfördelning.
Hjul
6,5 tum breda lättmetallfälgar, däck 205/55 WR 16.
Mått och vikt (cm/kg): Axelavstånd 264, längd 452, bredd 177, höjd 145, spårvidd 154/153. Tjänstevikt 1460, testvikt 1600, maxlast 500. Släpvikt 1500. Tanken rymmer 62 l.
Testresultat - våra egna mätningar
Acceleration 0-100 km/h: 9,6 sekunder
Bromssträcka från 100 km/h: 36,9 meter
Förbrukning blandad körning (tillv. uppg.): 10,2 l/mil
Ladda ner: tv0409_test_v50_konk.pdf
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.