Folkligaste folkan

Test av Skoda Fabia 1,4 MPI Classic, Renault Clio 1,4 RT, Seat Ibiza 1,4, Toyota Yaris 1,0 och Volkswagen Polo 1,4i 75 hk.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Skoda Fabia 1,4 MPI

Bra bil men motorn en miss

Mycket bil för pengarna är det i alla fall. Och absolut mer folklig än någon Folka.

Basfakta

MÅTT OCH VIKT (cm/kg)

Axelavstånd 246, längd 396, bredd 165, höjd 145, spårvidd fram/bak 144/142. Tjänstevikt ca 1180, maxlast ca 400, släpvikt 800, taklast 75. Tankrymd 45 liter.

MOTOR

4-cyl tvärmonterad radmotor med stötstänger, 2 ventiler per cylinder. Kompression 10,0. Borrning/slag 75,5/78 mm, volym 1397cm3. Max effekt 68 hk (50 kW) vid 5000 r/min. Max vridmoment 120 Nm vid

2500 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING

Motorn fram, framhjulsdrift, 5-växlad låda.

STYRNING

Kuggstång, elektronisk servo. 

HJUL

Fälgbredd 5 tum, däck 165/70 R14.

BROMSAR

Skivor fram (ventilerade) och trummor bak. Låsningsfritt system.

FJÄDRING/HJULSTÄLL

Skruvfjädring. Fram fjäderben med triangellänkar. Bak halvstel axel. Krängningshämmare fram och bak.

Testbetyg

Utrymmen/kvalitetsintryck

Bra utrymmen med skön körställning för långbenta. Bästa utrymmesindex.

Småväxta förare kan ha svårare att finna sig till rätta vid ratten.

Köregenskaper

Hög klass med säkra kurvegenskaper. Stadig fjädring. Några testförare hade synpunkter på "död" styrning (Fabia har elektronisk styrservo).

Motor/kraftöverföring

Motorn går tyst även i hög fart men är slö och osmidig. Bättre alternativ finns men säljs inte i Sverige.

Utrustning

Säkerheten är väl tillgodosedd, bland annat ingår sidokrockkuddar. Utrustningslistan inskränker sig till metalliclack!

Ekonomi

Lågt pris. Andra Skoda har nästan omotiverat högt andrahandsvärde. Kör inte hårt med Fabia, när hon svettas blir hon också törstig. Dyrt på macken!

Miljö

Miljöindex 109. Ett klent resultat.

Säkerhet

Säkerheten förefaller hög med exempelvis sidokuddar som standard. Bara två nackskydd/trepunktsbälten bak.

Toyota Yaris 1,0

Liten men naggande

Till både form och funktion en modernare bil än konkurrenterna, mycket bränslesnål och med roliga interiörlösningar - bland annat ett baksäte som går att flytta. Men inte ens detta kan dölja ett Yaris är en liten bil.

Basfakta

MÅTT OCH VIKT (cm/kg)

Axelavstånd 237, längd 362, bredd 166, höjd 150, spårvidd fram/bak 144/142. Tjänstevikt 1015, maxlast 305, släpvikt 650, taklast 70. Tankrymd 45 liter.

MOTOR

4-cyl tvärmonterad radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,0. Borrning/slag 69/66,7mm, volym 998 cm3. Max effekt 68 hk (50 kW) vid 6000 r/min. Max vridmoment 90 Nm vid 4100 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING

Motorn fram, framhjulsdrift, 5-växlad låda, alt med automatisk koppling.

STYRNING

Kuggstång, servo. 2,9 rattvarv, vändcirkel 9,8 meter.

HJUL

Fälgbredd 5,5 tum, däck 175/65 R14.

BROMSAR

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

FJÄDRING/HJULSTÄLL

Skruvfjädring. Fram fjäderben med triangeltvärlänkar. Bak torsionsaxel. Krängningshämmare fram och bak.

Testbetyg

Utrymmen/kvalitetsintryck

Baksätet kan flyttas fram för att variera utrymmena. Bilen klarar knappast fyra personer med bagage.

Köregenskaper

Det behändiga formatet gör Yaris oslagbart smidig i stadstrafik. Mycket lastkänslig, inte bra i en undanmanöver.

Motor/kraftöverföring

Automatisk koppling är ett intressant tillval. Motorn är avancerad men liten. Det märks att den får jobba hårt.

Utrustning

Radio är standard. Baksätet är inte delat. Det går inte att beställa soltak.

Ekonomi

Låg förbrukning, billig försäkring och hyggligt pris på många reservdelar. Högt inköpspris.

Miljö

Miljöindex 66. Yaris är den mest miljövänliga av testbilarna.

Säkerhet

Klarade sig nyligen dåligt i ett tyskt krocktest. Saknar sidokrockkuddar som standardutrustning.

Volkswagen Polo 1,4

Klass som kostar

Polo är något av småbilsklassens Rolls-Royce, aptitlig och med många tillvalsmöjligheter. Men liksom Rolls-Royce bekräftar Polo en gammal sanning: klass kostar.

Basfakta

MÅTT OCH VIKT (cm/kg)

Axelavstånd 240, längd 372, bredd 166, höjd 142, spårvidd fram/bak 137/140. Tjänstevikt 1030, maxlast 370, släpvikt 800, taklast 75. Tankrymd 45 liter. 

MOTOR

4-cyl tvärmonterad radmotor med 1 överliggande kamaxel, 2 ventiler per cylinder. Kompression 10,5. Borrning/slag 76,5/75,6 mm, volym 1390 cm3. Max effekt 75 hk (55 kW) vid 5000 r/min. Max vridmoment 126 Nm vid 3800 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING

Motorn fram, framhjulsdrift, 5-växlad låda alt 4-stegad automat.

STYRNING

Kuggstång, servo. 2,9 rattvarv, vändcirkel 10,8 meter.

HJUL

Fälgbredd 6,0 tum, däck 185/55 HR 14.

BROMSAR

Skivor fram, trummor bak. Låsningsfritt system.

FJÄDRING/HJULSTÄLL

Skruvfjädring. Fram fjäderben med triangellänkar. Bak halvstel axel med längslänkar.

Testbetyg

Utrymmen/kvalitetsintryck

Storbilskänsla, bra stolar och över huvud taget hög komfort. Fabia har bättre utrymmen.

Köregenskaper

Bra vägegenskaper. Plus för styrningen. Lite stötig, ljudisoleringen kunde vara bättre.

Motor/kraftöverföring

Motorn är en riktig pärla. Snabb, snål och bra avgasrenad. En smula högljudd under acceleration.

Utrustning

Dubbla krockkuddar och sidokuddar fram är standard. I övrigt påver utrustning, inte ens ABS är standard.

Ekonomi

Låg förbrukning och hyggliga priser på reservdelarna. Uppseendeväckande dyr med tanke på den snåla utrustningen.

Miljö

Miljöindex 77.

Säkerhet

Polo missar poäng eftersom ABS-bromsar saknas och det bara finns två trepunktsbälten bak.

 

Seat Ibiza 1,4

Att lita på

Ibiza är som Polo fast några tusenlappar billigare. Den känns också billigare gjord.

Basfakta

MÅTT OCH VIKT (cm/kg)

Axelavstånd 244, längd 388, bredd 164, höjd 144, spårvidd fram/bak 143/139. Tjänstevikt ca 1070, maxlast 385, släpvikt 800, taklast 75. Tankrymd 45 liter.

MOTOR

4-cyl tvärmonterad radmotor med 1 överliggande kamaxel och 2 ventiler per cylinder. Kompression 9,3. Borrning/slag 76,5/75,6 mm, volym 1390 cm3. Max effekt 60 hk (44 kW) vid 4700 r/min. Max vridmoment 116 Nm vid 3000 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING

Motorn fram, framhjulsdrift, 5-växlad låda.

STYRNING

Kuggstång, servo. 3,2 rattvarv, vändcirkel 10,9 meter.

HJUL

Fälgbredd 5 tum, däck 175/70 R 13.

BROMSAR

Skivor fram (ventilerade) och trummor bak. Låsningsfritt system.

FJÄDRING/HJULSTÄLL

Skruvfjädring. Fram fjäderben med triangeltvärlänkar. Bak torsionsaxel med svängarmar.

Testbetyg

Utrymmen/kvalitetsintryck

Man sitter hyggligt fram. Men inte bak.

Köregenskaper

Bra samspel mellan styrning, fjädring, motor och växellåda. Tyvärr är fjädringen rätt stötig och ljudisoleringen inte så bra.

Motor/kraftöverföring

Motorn är piggare än man skulle kunna tro av specifikationerna. Ganska rå i gången och en riktig liten miljögris.

Utrustning

Satsning på lågt grundpris i stället för prylglädje. Men centrallås kanske man ändå hade velat ha...

Ekonomi

Billig att köpa. Kvalitetsproblem påverkar andrahandsvärdet. Vagnskadegaranti saknas.

Miljö

Miljöindex 116. Ett klent resultat.

Säkerhet

Varken krockkudde till framsätespassageraren eller sidokrockkuddar är standard.

Renault Clio 1,4 RT

En skön bekantskap

En vettig bil men är merpriset jämfört med Fabia motiverat?

Basfakta

MÅTT OCH VIKT (cm/kg)

Axelavstånd 247, längd 377, bredd 163, höjd 142, spårvidd fram/bak 140/138. Tjänstevikt ca 1035, maxlast ca 465, släpvikt 1150, taklast 75. Tankrymd 50 liter.

MOTOR

4-cyl tvärmonterad radmotor med 1 överliggande kamaxel, 2 ventiler per cylinder. Kompression 9,6. Borrning/slag 75,8/77 mm, volym 1390 cm3. Max effekt 75 hk (55 kW) vid 5500 r/min. Max vridmoment 114 Nm vid 4250 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING

Motorn fram, framhjulsdrift, 5-växlad låda.

STYRNING

Kuggstång, servo. 3,0 rattvarv, vändcirkel 10,3 meter.

HJUL

Fälgbredd 5,5 tum, däck 165/65 R14.

BROMSAR

Skivor fram (ventilerade) och trummor bak. Låsningsfritt system.

FJÄDRING/HJULSTÄLL

Skruvfjädring. Fram fjäderben med triangellänkar. Bak torsionsaxel. Krängningshämmare fram och bak.

Testbetyg

Utrymmen/kvalitetsintryck

Bekvämt i framsätet även för långa förare. Låg taklinje gör att det blir onödigt ont om plats i baksätet.

Köregenskaper

Bra styrning, mycket smidig att köra. Bekväm fjädring. Fullastad tål inte Clio en häftig gir utan att bakvagnen sviker. Bilen kan i värsta fall sladda runt.

Motor/kraftöverföring

Lättväxlad. Smidig motor. Låga utsläpp. Inte speciellt varvvillig.

Utrustning

Man har inte sparat in på säkerhetsprylarna. Lite synd att Clio inte säljs med automatisk växellåda som tillval.

Ekonomi

Säljs genom Volvohandeln vilket ger Clio en stark marknadsposition. Att byta koppling är en uppseendeväckande dyrbar operation.

Miljö

Miljöindex 86

Säkerhet

Säkerhetsmässigt genomtänkt med bland annat listig upphängning av mittbältet bak. Sidokuddar fram.

Ladda ner: tv0008_test_smabilar.pdf

 

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!