Opel Corsa 1,2 och Peugeot 206 1,4

Glader och Kloker

Test av Opel Corsa 1,2 och Peugeot 206 1,4.

Opel Corsa

Bra men inte bäst

Corsa är rymlig och vägsäker och bland de bästa i klassen. Sniket utrustad och hög ljudnivå drar ned betyget något. Att den är så tråkig att köra borde inte spela någon roll. Eller?

Basfakta

MOTOR

4-cyl tvärmonterad radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,1. Borrning/slag 72,5/72,6 mm, volym 1199 cm3. Max effekt 75 hk (55 kW) vid 5600 r/min. Max vridmoment 110 Nm vid 4000 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING

Motorn fram, framhjulsdrift, 5-växlad alt 5-stegad halvautomatisk låda. Hastighet på femman vid 1000 r/min: 32,2 km/h

STYRNING

Kuggstång, servo. 2,9 rattvarv mellan fulla hjulutslag. Vändcirkel 10,4 meter.

HJUL

Fälgbredd 5,5 tum, däck 175/65 R 14. 

BROMSAR

Skivor fram, trummor bak. Låsningsfritt system.

FJÄDRING/HJULSTÄLL

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänkar. Bak halvstel axel.

MÅTT OCH VIKT (cm/kg)

Axelavstånd 249. Längd 382, bredd 165, höjd 144 spårvidd fram/bak 143/142. Tjänstevikt 1080, maxlast 350. Tankrymd 44 liter.

Testbetyg

Utrymmen/kvalitetsintryck

Längsta axelavståndet i klassen ger goda innerutrymmen, bra kvalitetsintryck.

Fjuttigt bagageutrymme. Opel har en del att bevisa vad gäller byggkvalitet.

Köregenskaper

Följsam i böjarna, neutralt uppträdande, riktningsstabil. Bra vid undanmanöver.

Okänslig och trist styrning.

Motor/kraftöverföring

Lysande miljöindex, låg bensinförbrukning, exakt växellåda.

Tunn motorkaraktär, surrig i motorvägsfart eftersom bilen är för lågt växlad.

Utrustning

ABS-bromsar och cd-radio är standard.Mycket saknas som elsitsar, strålkastarspolare, ställbar ratt etc som kostar extra.

Ekonomi

Att äga en Corsa blir billigt. Bra andrahandsvärde och låga driftkostnader.

Bara ett års nybilsgaranti är snålt.

Säkerhet

Förra generationen Corsa fick tre stjärnor i Euro-NCAP:s krocktest. Den nya modellen har bra säkerhetsutrustning som aktiva nackskydd och ett pedalställ som viker undan vid krock. Den är även något större än föregångaren, vilket gör att vi vågar oss på fyra stjärnor.

 

Peugeot 206

Glader

206 är den gladaste bilen i gänget med rolig motor och rolig design. Det till synes låga priset håller bara i teorin - de allra flesta vill ha ABS-bromsar och då kostar den 106800 kronor.

Basfakta

MOTOR

4-cyl tvärmonterad radmotor med 1 överliggande kamaxel, 2 ventiler per cylinder. Kompression 10,2. Borrning/slag 75/77 mm, volym 1360 cm3. Max effekt 75 hk (55 kW) vid 5500 r/min. Max vridmoment 111 Nm vid 3400 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING

Motorn fram, framhjulsdrift, 5-växlad låda alt 4-stegad automat. Hastighet på femman vid 1000 r/min: 34,2 km/h.

STYRNING

Kuggstång, servo, vändcirkel 9,9 meter.

HJUL

Fälgbredd 5,5 tum, däck 175/65 R 14. 

BROMSAR

Skivor fram, trummor bak.Låsningsfritt system som tillval.

FJÄDRING/HJULSTÄLL

Krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre tvärlänkar. Bak torsionsstavar med längsgående länkarmar.

MÅTT OCH VIKT (cm/kg)

Axelavstånd 244. Längd 383, bredd 165, höjd 143, spårvidd fram/bak 144/143. Tjänstevikt 1100, maxlast 380. Tankrymd 50 liter.

Testbetyg

Utrymmen/kvalitetsintryck

Bättre bagageutrymme än Opel. 

Godkänt kvalitetsintryck. 

Sämre kupéutrymmen än hos Opel. Plastiga detaljer.

Köregenskaper

Rapp och rolig, snabb i reaktionerna. Godkänd i undanmanöverprovet.

Sämre fjädringskomfort.

Motor/kraftöverföring

Fin kraft från botten, stark i mellanregistret. Låg bensinförbrukning.Smutsig - miljöindex 89 är inget vidare. 

Utrustning

Den har i alla fall elsitsar och strålkastarspolare. 

ABS-bromsar och radio saknas däremot och kostar extra.

Ekonomi

Peugeot 206 är också billig att äga. Två års nybilsgaranti.

Andrahandsvärdet blir något sämre än för Corsa, fast fortfarande bra.

Säkerhet

Peugeot 206 är bland de bästa i storleksklassen enligt senaste Euro-NCAP-krocktesterna.

Ladda ner: tv0026_test_corsa_206.pdf

 

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!