Glädjebesked

Glädjebesked

Test av Volvo S60 T5, Mercedes C 320 och BMW 330xi

BMW 330xi

Basfakta

MÅTT OCH VIKT (cm/kg): 

Längd 447, bredd 174, höjd 143, spårvidd fram/bak 148/149. Tjänstevikt 1 670, maxlast 425.Takvikt 75. Testvikt 1618. Tankrymd 63 liter.

MOTOR: 

6-cyl längsmonterad radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. 

Kompression 10,2. Borrning/slag 89,6/84,0 mm, volym 2 979 cm3. 

Max effekt 231 hk (170 kW) vid 5 900 r/min. Max vridmoment 300 Nm vid 3 500 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING: 

Motorn fram, fyrhjulsdrift, 5-växlad låda. Hastighet vid 1 000 r/min på högsta växeln 38 km/h.

STYRNING: 

Kuggstång med servo. 3,5 rattvarv, vändcirkel 10,5 meter.

HJUL: 

Fälgbredd 7,0 tum, däck 205/50 R17.

BROMSAR: 

Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt

system.

FJÄDRING/HJULSTÄLL: 

Skruvfjädring med krängningshämmare fram och bak.

Fram fjäderben med triangellänkar. Bak multilänkaxel.

Testresultat - våra egna mätningar

Utrymmen/kvalitetsintryck

Mycket högt kvalitetsintryck. Fina materialval. Bagageutrymme med skralt inkast.

Köregenskaper

Riktig roliga köregenskaper. Snabb, direkt styrning. För fast fjädring ur komfortsynpunkt.

Motor/kraftöverföring

Härligt drag i motorn. Vad går upp mot en rak sexa? Bra avgasrening. Mycket bra växellåda. 

Testlaget bemödade sig men hade verkligen svårt att se något negativt med denna dundermaskin. 

Utrustning

Aktivt antisladdsystem, många krockkuddar. 

Dåligt att klimatanläggning kostar extra. 

Ekonomi

Fri service men grundpriset är skyhögt. Sådana här bilar är dyra att leva med.

Miljö

Miljöindex 83 (BMW 330i). Mycket bra avgasrening. 

Utsläppen i klass med småbilar trots mer än dubbla motoreffekten.

 

Mercedes-Benz C320

Basfakta

MÅTT OCH VIKT (cm/kg): 

Längd 452, bredd 173, höjd 143, spårvidd fram/bak 149/146. Tjänstevikt 1 565, maxlast 480.

Takvikt 50. Testvikt1694. Tankrymd 62 liter.

MOTOR: 

Längsmonterad V6-motor med en överliggande kamaxel per cylinderrad, 3 ventiler per cylinder. Kompression 10,0. Borrning/slag 89,9/84,0 mm, volym 3 199 cm3. 

Max effekt 218 hk (160 kW) vid5 700 r/min. 

Max vridmoment 310 Nm vid 3 000-4 600 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING: 

Motorn fram, bakhjulsdrift, 5-växlad automatlåda. 

STYRNING: 

Kuggstång med servo. 3,0 rattvarv, vändcirkel 10,7 meter.

HJUL: 

Fälgbredd 7,0 tum, däck 205/55 R 16. 

BROMSAR: 

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system. Bromskraftförstärkare. 

FJÄDRING/HJULSTÄLL: 

Skruvfjädring. Fram fjäderben (McPherson) med tre länkar, bak multilänkaxel. Krängningshämmare fram och bak.

Testresultat - våra egna mätningar

Utrymmen/kvalitetsintryck

Mycket hög kvalitetskänsla. Fina stolar. Bagageutrymmet har för liten lucka.

Köregenskaper

Mycket vägsäker. Antisladdssystemet räddar farliga situationer. 

Inte riktigt konkurrenskraftig i sportbilssegmentet.

Motor/kraftöverföring

Relativt snål maskin med bra rening men någon sportmotor är det inte. Automatlåda är obligatoriskt.

Utrustning

Fantastisk utrustning jämfört med förr. Det mesta finns att köpa till mycket höga priser.

Ekonomi

Bra byggkvalitet får man hoppas. Mycket hög värdeminskningskostnad. 

Miljö

Miljöindex 108. Mycket bra avgasrening. Utsläppen i klass med småbilar trots mer än dubbla motoreffekten.

Säkerhet

Mercedes tar ledningen i kuddkriget med sidokrockkuddar fram och krockgardiner i taket. 

På bilar för Sverige är sidokrockkuddar i baksätet borttagna, men kan beställas utan extra kostnad.

Slutbetyg

Pris och prestige. Mercedes C320 vann många hjärtan på redaktionen. Förfinad, bekväm och stark. Men i en jämförelse där körglädjen står i fokus kommer Mercedes lite på efterkälken. Och vilket pris!

Volvo S60 T5

Basfakta

MÅTT OCH VIKT (cm/kg): 

Längd 458, bredd 180, höjd 143, spårvidd fram/bak 156/156. Tjänstevikt 1 578, maxlast 432. 

Takvikt 100. Testvikt 1 668. Tankrymd 70 liter.

MOTOR: 

Tvärställd 5-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 8,5. Borrning/slag 81/90 mm, volym 2 319 cm3.

Max effekt 250 hk (184 kW) vid 5 200 r/min. Max vridmoment 330 Nm vid 2 400 ? 5 200 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING:

Motorn fram, framhjulsdrift, 5-växlad låda. Hastighet vid 1 000 r/min på högsta växeln 42,0 km/h.

STYRNING: 

Kuggstång med servo. 3,0 rattvarv, vändcirkel 11,8 meter.

HJUL: 

Fälgbredd 7,0 tum, däck 215/55 R 16 (testbilen utrustad med 225/45 R17).

BROMSAR: 

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system med elektronisk bromskraftsfördelning.

FJÄDRING/HJULSTÄLL: 

Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben och undre tvärlänkar. Bak multilänkaxel.

Testresultat - våra egna mätningar

Utrymmen/kvalitetsintryck

Bra stolar, bättre utrymmen än man kan tro. Dåligt bagageutrymme, trångt insteg, låg dyna bak. 

Köregenskaper

Mycket roliga köregenskaper. Klarar undanmanöverprovet enkelt. 

Se upp för 225/45-däcken, de är spårkänsliga.

Motor/kraftöverföring

Mycket varvvillig och harmonisk motor. Dålig styrning, seg växellåda. 

Kraften känns i ratten när man gasar hårt.

Utrustning

Mycket säkerhetsutrustning, bra komfortpaket. Dålig standardutrustning utan paket.

Ekonomi

Bilar i det här segmentet är aldrig billiga att äga. Volvo S60 T5 lär bli det billigaste alternativet av de tre i testet men 43 kronor milen i totalkostnad är trots det häftigt.

Miljö

Miljöindex 134. 

Säkerhet

Volvo brukar ligga i topp vad gäller resultat från verkliga olyckor. 

Och det är ju det som räknas. Krockprovresultat finns på S80 som gjorde bra ifrån sig, främst i sidoskydd.

Slutbetyg

Gasglad och säker. S60 förenar på ett sällsynt lyckat sätt komfort med formidabla vägegenskaper. 

Att motorn är en riktig pärla skadar heller inte. Därför överser vi med de få plumparna: växellådan och styrningen. S60 är dessutom rymligare än vad den ser ut att vara

Ladda ner: tv0021_test_s60_330xi_c320.pdf

 

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!