Saab 9-5 Aero Kombi och Volvo V70 T5

Godsflinka

Test av Saab 9-5 Aero Kombi och Volvo V70 T5

Saab 9-5 Aero Kombi

Kraftsamlad

Saabs 9-5 kombi är en lyckad bil och Aeroversionen ännu mer så. Visst känns den redan lite åldersstigen i jämförelse med V70 men 9-5 är en mycket bra bil. Kombinationen prestanda och skapligt pris gör den till en vinnare. Köp den med automatlåda.

Basfakta

MÅTT OCH VIKT (cm/kg)

Längd 481, bredd 179, höjd 150, spårvidd fram/bak 152/152. Tjänstevikt 1655, maxlast 475, släpvikt 1800, taklast 100. Testvikt 1706. Tankrymd 75 liter.

MOTOR

4-cyl tvärmonterad radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo, laddluftkylare. Kompression 9,3. Borrning/slag 90/90 mm, volym 2 290 cm3. Max effekt 230 hk (169 kW) vid 5500 r/min. Max vridmoment 350 Nm vid 1800 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING

Motorn fram, framhjulsdrift, 5-växlad låda alt 4-stegad automat.

STYRNING

Kuggstång, servo. 2,9 rattvarv, vändcirkel 10,8 meter.

HJUL

Fälgbredd 7,0 tum, däck 225/45 R 17.

BROMSAR

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

FJÄDRING/HJULSTÄLL

Skruvfjädring. Fram fjäderben med triangellänkar. Bak längslänkar och dubbla tvärlänkar. Krängningshämmare fram och bak

Testbetyg

Utrymmen/kvalitetsintryck

Rymligast baksäte, störst på bredden. Känns väl ihopskruvad. Sluttande akter ger sämre lastutrymme. Vissa materialval tveksamma.

Köregenskaper

Exakt styrning, kränger måttligt. Kursstabil på bra väg. Känslan av exakthet försvinner på dålig väg. Det drar i ratten vid gaspådrag.

Motor/kraftöverföring

Underbar rå kraft från låga varv, beroendeframkallande. Lite rå i gången, oprecis och trist växelöverföring.

Utrustning

Mycket bra grundutrustning, sådant Volvo tar extra för ingår här.

Vissa tillval saknas såsom aktivt antisladdsystem.

Ekonomi

Billigare att köpa än Volvo, drar mindre bensin. En dyr bil som kommer att tappa mer i värde än volymmodellen.

Miljö

Miljöindex 145. Både Saab och Volvo har utsläpp över medelbilen - väntat av så här motorstarka bilar. Att Saab 9-5 Aero kan kvala in i Miljöklass 1 säger mer om kriterierna än om bilen i sig.

Säkerhet

Dokumenterat säker i krockprov och undersökningar. Full poäng i Euro-NCAP-krockprov. Saknar krockgardin men har stora sidokrockkuddar. Kunden kan inte välja bort högerkudde. Dåligt att Saab inte har bältessträckare bak. Plus för whiplashmotverkande stol.

 

Volvo V70 T5

Dragfritt

Volvo V70 är en mycket lyckad bil och T5-versionen omåttligt trevlig. Fast den som köper bilen för fartresursernas skull (och det gör nog de flesta) blir troligen besviken. T5 är klen på låga varv och i praktiken dyrare än Saab. Kolla en gång till på 2,4T.

Basfakta

MÅTT OCH VIKT (cm/kg)

Längd 471, bredd 180, höjd 149, spårvidd fram/bak 156/156. Tjänstevikt 1640, maxlast 510, släpvikt 1800, taklast 100 kg. Testvikt 1796. Tankrymd 80 liter.

MOTOR

5-cyl tvärställd radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Variabla avgasventiltider. Turbo, laddluftkylare. Kompression 8,5. Borrning/slag 81/95,5 mm, volym 2319 cm3. Max effekt 250 hk (184 kW) vid 5200 r/min. Max vridmoment 330 Nm vid 2400-5200 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING

Motorn fram, framhjulsdrift, 5-växlad låda alt 5-stegad automat.

STYRNING

Kuggstång, servo. 3,0 rattvarv, vändcirkel 11,9 meter.

HJUL

Fälgbredd 7,0 tum, däck 215/55 R 16.

BROMSAR

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

FJÄDRING/HJULSTÄLL

Skruvfjädring. Fram fjäderben och undre tvärlänkar. Bak multilänkaxel. Krängningshämmare fram och bak.

Testbetyg

Utrymmen/kvalitetsintryck

Volvo är rymligare i lastutrymmet än Saab. Känns genomgående välbyggd. Trångt baksäte och något smalare kupébredd än Saab.

Köregenskaper

Imponerar i undanmanöverprovet, underhållande på kurvig väg. Trist styrning, dålig kursstabilitet med breda däck.

Motor/kraftöverföring

Sofistikerad och varvglad femcylindrig turbomotor. Saknar det bottendrag man väntar sig - testbilen var slöare än 2,4 T.

Utrustning

Det finns många prisvärda utrustningspaket men i grundpriset ingår nästan ingenting.

Ekonomi

En ny Volvokombi kommer att stå sig i värde ett tag fram över. Men begagnatkunden kommer att föredra volymbilen 2,4 som kommer i vår.

Miljö

Miljöindex 139. Både Saab och Volvo har utsläpp över medelbilen - väntat av så här motorstarka bilar.

Säkerhet

Extremt hög säkerhetsnivå. Förra generationen V70 är en av fem bilmodeller som enligt Folksams krockstatistik är över 50 procent säkrare än medelbilen. Nya V70 är ännu inte krocktestad. Förra modellen fick "bara" tre stjärnor i Euro-NCAP krocktest. Plus för whiplash-skydd fram.

Ladda ner: tv0007_test_95aero_v70t5.pdf

 

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!