Honda HR-V och Renault RX4

Grabbarna grus

Test av Honda HR-V och Renault RX4.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Honda HR-V

Lillebror

HR-V vänder sig till en yngre publik än storebror Honda CR-V. Snärtiga vägegenskaper men surrig på långfärd. Bra utrymme även i baksätet som dock bara är tvåsitsigt. Lågt pris men "trögtänkt" fyrhjulsdrift.

Basfakta

MÅTT OCH VIKT (cm/kg)

Längd 411, bredd 170, höjd 168 spårvidd fram/bak 147/146. Tjänstevikt 1319, maxlast 321. Tankrymd 55 liter.

MOTOR

4-cyl tvärmonterad radmotor med enkel överliggande kamaxel, 4 ventiler per cylinder. Kompression 9,6:1. Borrning/slag 75/90 mm, volym 1590 cm3. Max effekt 105 hk (77 kW) vid 6200 r/min. Max vridmoment 135 Nm vid 3400 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING

Motorn fram, fyrhjulsdrift, 5-växlad låda alt. steglös automat. Hastighet vid 1000 r/min på högsta växeln 30,2 km/h.

STYRNING

Kuggstång, servo. 2,7 rattvarv, vändcirkel 10,4 meter.

HJUL

Fälgbredd 5 tum. Däck 195/70 R15.

BROMSAR

Ventilerade skivor fram, trummor bak. Låsningsfritt system.

FJÄDRING/HJULSTÄLL

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Framfjäderben och underliggande länkarmar. Bak femlänkad de Dionaxel med panhardstag.

Testresultat - våra egna mätningar

Utrymmen/kvalitetsintryck

Bra utrymmen fram, hyfsad plats i baksätet. Litet lastutrymme, plastig interiör, lackerade stötfångare.

Köregenskaper

Nästan som en personbil att köra. Kränger påtagligt vid en plötslig undanmanöver.

Motor/kraftöverföring

Den lilla 1,6-motorn räcker utmärkt. Fin växellåda. Blir surrig i motorvägstempo. Långsamt reagerande fyrhjulsdrift.

Utrustning

Elhissar, runt om, elvärme i backspeglarna. Luftkonditionering borde vara standard.

Ekonomi

Hyggligt pris. Uddamodell med osäkert andrahandsvärde.

Miljö

Ingen vidare avgasrening. Miljöindex 131.

Säkerhet

HR-V har dubbla krockkuddar fram men sidokrockkuddar finns inte. Bilen är fyrsitsig vilket man bör ha i åtanke vid eventuellt köp eftersom det då saknas bälte och nackskydd i mitten bak.

 

Renault Scenic RX4

Ytlig bekantskap

Ytlig bekantskap. Det blir trångt med "livsstilsbilar" hos Volvo framöver. RX4 är en spektakulär skapelse som mest är bara yta. En vanlig Scénic är både trevligare och betydligt billigare.

Basfakta

MÅTT OCH VIKT (cm/kg)

Längd 444, bredd 178, höjd 173, spårvidd fram/bak 151/149. Tjänstevikt 1540, maxlast 450. Testvikt 1605. Tankrymd 60 liter.

MOTOR

4-cyl tvärmonterad radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 9,8:1. Borrning/slag 82,7/93 mm, volym 1998 cm3. Max effekt 140 hk (102 kW) vid 5500 r/min. Max vridmoment 188 Nm vid 3750 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING

Motorn fram, fyrhjulsdrift, 5-växlad manuell låda. Hastighet vid 1000 r/min på högsta växeln 34,6 km/h.

STYRNING

Kuggstång, servo. 3,9 rattvarv, vändcirkel 11,4 meter.

HJUL

Fälgbredd 6,5 tum. Däck 215/65 R16.

BROMSAR

Skivor (ventilerade) fram och bak.

FJÄDRING/HJULSTÄLL

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och underliggande triangellänkar. Bak hjälpram med framåtriktade längslänkar och underliggande tvärlänkar.

Testresultat - våra egna mätningar

Utrymmen/kvalitetsintryck

Mycket bra utrymmen och flexibilitet. Hyfsat kvalitetsintryck. Instrumentpanelen är rörig och känns omodern.

Köregenskaper

Lång fjädringsväg ger bekväm gång på dålig väg. Bättre stötdämpning bak behövs. Stark krängning i undanmanöver.

Motor/kraftöverföring

Motorn räcker till - när den varvas. Lite trist motorkaraktär. Sladdrig växelöverföring.

Utrustning

Det mesta ingår som standard, fattas bara med det priset. Allt fler bilar får aktivt antisladdsystem - men inte Renault.

Ekonomi

Vagnskadegarantin gör försäkringen överkomligt billig. Ej värd merpriset över framhjulsdrivna versionen.

Miljö

Ingen vidare avgasrening. Miljöindex 126.

Säkerhet

Renaults Megane-serie, där Scénic ingår, har utmärkt sig genom att vara bäst i sin storleksklass i Euro-Ncaptester. Den fyrhjulsdrivna modellen förmodas klara sig lika bra.

Ladda ner: tv0017_test_hrv_rx4.pdf

 

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!