Grupptryck

Test av Volkswagen Golf 1,6 Trendline (AC) 5-d och Mazda 3 1,6

Volkswagen Golf 1,6 Trendline (AC) 5-d

Dyrast men inte bäst

Golf har rymligast baksäte och bäst vägegenskaper. Men jämfört med Peugeot är den törstigare, långsammare, bullrigare och har sämre utrustning. Dessutom är den inte mindre än 23600 kronor dyrare.

Basfakta

Motor

Tvärställd 4-cyl rak, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Direktinsprutning med skiktad bränsletillförsel. Kompression 12,0. Borrning/ slag 76,5/86,9 mm, volym 1598 cm3. Max effekt 115 hk (85 kW) vid 6000 r/min. Max vridmoment 155 Nm vid 4000 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell alt. 6-stegs automat. Hastighet på 6:an vid 1000 r/min 36,1 km/h.

Styrning

Kuggstång med elmekanisk servo. 2,9 rattvarv. Vändcirkel 10,9 m.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system. Antisladdsystem. 

Fjädring och hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänkar, bak multilänkaxel.

Hjul och däck

Fälgbredd 6 tum lättmetall, däck 195/65 R15H.

Mått och vikt (cm/kg)

Axelavstånd 258, längd 420, bredd 176, höjd 149, spårvidd fram/bak 154/153. Tjänstevikt ca 1340, maxlast 430. Släpvikt 1200. Tanken rymmer 75 liter.

Testresultat - våra egna mätningar

Miljöindex:

76 (medelbilen 100)

Partikelutsläpp:

1 (medelbilen 10, diesel 80)

Acceleration 0-100 km/h:

11,1 sekunder

Bromssträcka från 100 km/h:

Ej mätt 

Förbrukning (blandad körning):

0,80 l/mil

 

Mazda 3 1,6

Når nästan toppen

Mazda 3 är en bil som är bra på mycket. Stor kupé, rolig att köra, modern säkerhetsutrustning. Men bagageutrymmet är betydligt mindre än i Peugeot 307, motorn törstigare och vägljudet alltför påträngande.

Basfakta

Motor

Tvärställd 4-cyl rak, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,0. Borrning/slag 78/83,6 mm, volym 1598 cm3. Max effekt 105 hk (77 kW) vid 6000 r/min. Max vridmoment 145 Nm vid 4000 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell alt 4-stegs automat. Hastighet på 5:an vid 1000 r/min 32,1 km/h.

Styrning

Kuggstång, elmekanisk servo. 2,9 rattvarv. Vändcirkel 10,4 m.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system. Antisladdsystem med Touring-paket. 

Fjädring och hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben, bak multilänkaxel.

Hjul och däck

Fälgbredd 6,5 tum, däck 195/65 R15.

Mått och vikt (cm/kg)

Axelavstånd 264, längd 442, bredd 175, höjd 147, spårvidd fram/bak 153/152. Tjänstevikt ca 1320, maxlast ca 375. Taklast 75 kg. Släpvikt 1200. Tanken rymmer 55 liter.

Testresultat - våra egna mätningar

Miljöindex:

110 (medelbilen 100)

Partikelutsläpp: 

1 (medelbilen 10, diesel 80)

Acceleration 0-100 km/h:

10,3 sekunder

Bromssträcka från 100 km/h:

37,9 meter

Förbrukning (blandad körning):

0,85 l/mil

Ladda ner: tv0326_test_vw_golf_maz_3.pdf

 

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!