Hårdrockare i radhusområdet

Test av Alfa Romeo 156 2,5 V6, Ford Mondeo ST220 och Opel Vectra GTS

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Alfa Romeo 156 V6 2,5

Bella, bella...

Härlig motor både att köra och kanske ännu mer titta på. Och visst är karossen läcker, har hållt i fem år och gör det länge till. Man undrar om resten av bilen gör det. Dyr i inköp, dyr i drift. För finsmakaren.

Pris: 274 500 kr (november 2002)

Basfakta

Motor

Tvärställd V6, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,3. Borrning/slag 80,0/68,3 mm, volym 2492 cm3. Max effekt 192 hk (141 kW) vid 6300 r/min. Max vridmoment 218 Nm vid 5000 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell alt. 4-stegad automat. Hastighet på 6:an vid 1000 r/min: 34,0 km/h.

Styrning

Kuggstång, servo. 2,2 rattvarv. Vändcirkel 11,6 m.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system. 

Fjädring och hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram dubbla triangellänkar. Bak fjäderben, dubbla undre tvärlänkar, enkla längslänkar.

Hjul och däck

Fälgbredd 6,5 tum lättmetall, däck 205/55 WR 16.

Mått och vikt (cm/kg)

Axelavstånd 260, längd 443, bredd 175, höjd 142, spårvidd fram/bak 142/142. Tjänstevikt 1 430, maxlast 430. Släpvikt 1400. Tanken rymmer 63 liter.

Testresultat - våra egna mätningar

Miljöindex: 143  (medelbilen 100)

Partikelutsläpp: 1 (medelbilen 10, diesel 80)

Acceleration 0-100 km/h: 7,4 sekunder

Bromssträcka från 100 km/h: 39,5 meter

Förbrukning (blandad körning): 1,14 l/mil

Ford Mondeo ST 220

Mer sport än komfort

Man kan tycka vad man vill om Mondeos blandande av olika stilar, men ett fränt utseende har den och motor, låda och styrning som matchar det. Prissättningen är perfekt, för kunden, och här har du vinnarbilen!

Pris: 260 900 kr (november 2002)

Basfakta

Motor

Tvärställd V6, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,0. Borrning/slag 89/79,5 mm, volym 2967 cm3. Max effekt 226 hk (166 kW) vid 6150 r/min. Max vridmoment 280 Nm vid 4900 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda.Hastighet på 5:an vid 

1000 r/min: 39,2 km/h.

Styrning

Kuggstång, servo. 2,7 rattvarv. Vändcirkel 11,6 m.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system. 

Fjädring och hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben och underliggande L-formade länkarmar, bak dubbla tvärlänkar, enkla längslänkar.

Hjul och däck

Fälgbredd 6 tum lättmetall, däck 225/40 R 18

Mått och vikt (cm/kg)

Axelavstånd 275 längd 473, bredd 181, höjd 142, spårvidd fram/bak 152/154. Tjänstevikt 1 550, maxlast 450. Släpvikt 0. Tanken

rymmer 59 liter.

Testresultat - våra egna mätningar

Miljöindex: 121 (medelbilen 100)

Partikelutsläpp: 6 (medelbilen 10, diesel 80)

Acceleration 0-100 km/h: 6,96 sekunder

Bromssträcka från 100 km/h: 38 meter

Förbrukning (blandad körning): 1,12 l/mil

 

Opel Vectra 3,2 GTS

Mer komfort än sport

För den som till äventyrs bara vill ha en bil som ser lite tuffare ut utvändigt men samtidigt vill ha komforten kvar. Halvkombi är ett vettigt val för familjen som behöver lasta. Men fart och fläkt får du inte på köpet.

Pris: 271 500 kr (november 2002)

Basfakta

Motor

Tvärställd V6, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,0. Borrning/slag 87,5/88,0 mm, volym 3175 cm3. Max effekt 211 hk (155 kW) vid 6200 r/min. Max vridmoment 300 Nm vid 4000 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell, alt 5-växlad automat med möjlighet att växla manuellt.

Styrning

Kuggstång, servo. 2,8 rattvarv. Vändcirkel 10,9 m.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system. 

Fjädring och hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänkar, bak multilänkaxel med tre länkar per sida och bakåtriktad bärarm.

Hjul och däck

Fälgbredd 7 tum lättmetall, däck 215/50 VR 17.

Mått och vikt (cm/kg)

 Axelavstånd 270, längd 460, bredd 180, höjd 146, spårvidd fram/bak 154/153. Tjänstevikt 1530, maxlast 520. Släpvikt 1600. Tanken rymmer 61 liter.

Testresultat - våra egna mätningar

Miljöindex: 210 (medelbilen 100)

Partikelutsläpp: 6 (medelbilen 10, diesel 80)

Acceleration 0-100 km/h: 7,87 sekunder

Bromssträcka från 100 km/h: 40,4 meter

Förbrukning (blandad körning): 1,28 l/mil

Ladda ner: tv0224_test_vec_st220_156.pdf

 

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!