Foto: Patrik Lindgren

Helt nya Mercedes GLB möter tufft motstånd

Mercedes fyller upp i suv-familjen med nykantiga GLB. Vi ställer tysken mot det bästa från Europa: DS 7 Crossback, en lyxig fransman, Land Rover Discovery Sport, engelsmannen som kan allt, och Volvo XC60, svenskarnas favorit-suv. Sveriges populäraste biltest Vi testar alla bilar på svenska vägar, där du kör. Vi mäter förbrukning och räckvidd på väg och i labb, vi testar säkerheten och vi redovisar alla ägandekostnader. Allt detta och mycket mer om följande bilar får du i detta test: • DS 7 Crossback Exclusive PureTech 225 • Land Rover Discovery Sport P200 AWD • Mercedes GLB 250 4Matic AMG Line • Volvo XC60 B5 AWD Momentum Advanced Detta test och allt annat exklusivt och unikt material på teknikensvarld.se får du utan kostnad full tillgång till om du scrollar ned en bit på denna sida.

Försäljningssiffrorna talar sitt tydliga språk. Suvar och crossover säljer bättre och bättre, medan kombimodeller blir kyligare än en midsommarafton på Eldslandet. Tillverkarna gör vad de måste – fyller på i sortimentet.

Mercedes gör det genom GLB, en helt ny modell mellan GLA och storsäljaren GLC. Tekniskt sett är bilen byggd på bottenplattan från den mindre modellserien, men storleksmässigt är GLB bara en hårsmån från GLC. Det skiljer bara fyra centimeter i längd och utrymmena är likvärdiga.

Det luktar succé på förhand – Mercedes kan konsten att bygga suvar, GLC har efter den senaste faceliften tagit över förstaplatsen på den europeiska försäljningstoppen. Men med nästan 100 000 kronor lägre pris och en praktisk, rätlinjig kaross känns nya GLB som det smartaste Mercedes-valet.

Foto: Patrik Lindgren

Men är den smartare än konkurrenterna från England, Frankrike och Sverige? Till detta EM kvalar självklart Volvo XC60, bästsäljare i Sverige och tills för något år sedan också nummer ett i Europa i segmentet. I år har Volvo laddat modellen med 48 volt-system och mildhybridteknik och en ny utrustningslinje kallad Momentum Advanced. Har den vad som krävs för en comeback till förstaplatsen?

England representeras av Land Rover Discovery Sport, här utrustad med den prisvärda bensinmotorn på 200 hästkrafter. Trots dess lyxiga image är engelsmannen faktiskt den billigaste modellen i denna testkvartett med ett pris på 406 900 kronor. Vi har i tidigare test hyllat Discovery Sport för bilens fina chassi och fyrhjulsdriftegenskaper. Med rätt prislapp är den en stark utmanare i suvklassen och förtjänar att uppmärksammas.

Det är en smula oklart hur kvalspelet gick till i Frankrike, men på plats har vi en riktigt spännande formfranska, nämligen DS 7 Crossback. Lyx på franska säger tillverkaren. Men förstår vi franskan? Vi tar med oss ordboken och sätter oss bakom ratten, som alltid utan fördomar.

En lyxig fransos. Men med Exklusive-utrustning blir prislappen avskräckande hög. Foto: Patrik Lindgren

DS 7 Crossback

Efter ett succéartat genombrott med lilla DS 3 har DS haft det motigt. Toppåret var första året, 2012, då man lyckades sälja 129 000 bilar, mest i Kina. Sedan dess har det gått utför och märket bottnade 2018 på 53 000 sålda bilar (Volvo säljer cirka 700 000 bilar per år, reds anm.). Där ligger man nu och skvalpar med förhoppningen att de nya suvarna DS 3 och DS 7 ska få folk att få smak för annorlunda billyx med fransk espri.

För annorlunda är den. Det börjar redan när man låser upp bilen. Upplåsningen får prismorna i strålkastarna att snurra runt och tändas. En elegant öppning. I reklamen kallar DS sin egen look för ”karismatisk, muskulös och sensuell”. Men exteriördesignen är trots allt relativt konventionell, det är när man tittar in i kupén man får en smärre chock. De som har utformat instrumenteringen har jobbat hårt för att få den att inte likna något annat, en vetenskap fransoser brukar vara duktiga i. Interiören vill stå för fransk haute couture men alltemellanåt får man också en bismak av en nattklubb i Pigalle, den typen som har inkastare. Ytorna är genomgående läderklädda, mönsterstickat med trianglar och romber. De geometriska figurerna går igen på allt – knappar, vred, mätare. Är det snyggt eller bara ”tacky”? Till slut bestämmer sig testlaget för att det är annorlunda, ombonat och stramt på samma gång. Och visst ser det exklusivt ut.

Bagageutrymmet är relativt stort. Tvådelat ryggstöd med genomlastningslucka, som i XC60. Foto: Patrik Lindgren

Instrumentet är helt digitalt och föraren kan ställa in olika grader av underlighet i designen. Mittbildskärmen är stor och hyggligt konventionell i hanteringen. Men att lägga temperaturinställningen i skärmmenyn gör att det krävs några extra tryckningar för att få till önskad värme. Opraktiskt.

Jag letar upp startknappen som självklart sitter på ett ovanligt ställe, alldeles under den snurrande klockan som gör en volt när du sätter igång bilen. Precis som i Peugeot krävs det att man trycker in knappen hela tiden tills motorn går i gång. I dag lite… ovanligt. Med 225 hästkrafter är den lika stark som Land Rover och Volvo, trots mindre cylindervolym. DS har 1,6-liters motor, övriga har tvåliters-motorer. Accelerationen är det inget fel på, vi klockar omkörningsacceleration 70-130 km/h till fina 7,6 sekunder. Till och med något snabbare än Volvo XC60 med 250 hästkrafter.

Thomas Robertsson har inte fastnat med örat i luckan, han bara visar hur lågt luckan öppnar. Foto: Patrik Lindgren

DS går tyst, tystare än Mercedes och lika tyst som Volvo. På väg är DS en komfortabel resenär.Bilen är skönt fjädrad, lagom sportig, lagom avslappnad. Stötdämparna är adaptiva, en kamera scannar av vägen och anpassar dämparna på en millisekund. Lite märkligt är det att koncernen inte utrustar DS med de fina stötdämparna Citroën har utvecklat, med hydrauliska ändlägen. Varför inte använda det bästa från den egna koncernen?

Styrningen är bra och ger en fin vägkänsla. I älgtestet styr bilen in fint i körriktningen, antisladdsystemet hjälper till bra. Vi klarar konbanan i 76 km/h, ett bra resultat. Framför allt känns chassireaktionerna förutsägbara och trygga.

Inredningen håller hög klass och svämmar över av finesser och udda design. Foto: Patrik Lindgren

Stolarna är något mjukare stoppade än de i Volvo XC60, och definitivt att föredra framför pinoredskapen i Mercedes GLB. DS 7 mäter 4,6 meter i längd och är alldeles lagom stor för en familj. På centimetern lika lång som Land Rover Discovery Sport, tre centimeter kortare än Mercedes GLB och nio centimeter kortare än Volvo XC60. Men benutrymmet i baksätet är det bästa av alla fyra testbilarna, med ett platt golv för baksätesfolket eftersom den till skillnad från övriga testbilar är framhjulsdriven. DS 7 finns med fyrhjulsdrift, men då är det en elmotor som driver bakaxeln och golvet är fortfarande platt.

1 av 2: Urverket från franska klocktillverkaren BRM kan snurra runt sin egen axel. Foto: Patrik Lindgren
2 av 2: Trådlös laddning är standard. Foto: Patrik Lindgren

Lastutrymmet är inte dåligt. På papperet rymmer det 1 752 lådliter. När vi testlastar med drickabackar får vi in in 32 backar i DS. Ett bra resultat, men sämre än testkonkurrenterna.

Sammantaget är DS 7 Crossback en trevlig bekantskap. Med motorvalet inställt på den 225 hästkrafter starka 1,6-liters fyran säljs den bara i utrustningsversionen Exclusive, vilket kan översättas till ”fullspäckad”. Tyvärr är prislappen också därefter, 465 000 kronor. Våra prisexperter på bilpriser. se bedömer andrahandsvärdet som relativt svagt, som så ofta på topputrustade versioner. Ekonomikalkylen tyngs därför av en stor värdeminskningspost.

Å andra sidan får man en hel del lyxkänsla som vi inte hittar i konkurrenterna. Läderklädsel är standard, liksom elstyrda framstolar, 3D-navigation, mörkerkamera, trådlös laddning, smarta LED-strålkastare, panoramaglastak. På minussidan noterar vi att DS 7 med denna motor är framhjulsdriven. En bil med siktet inställt på livets goda snarare än fjällstugan i Storlien.

Form före funktion? Nej, förpackningen är effektiv och rymmer tre stolsrader (tillval). Foto: Patrik Lindgren

Land Rover Discovery Sport

Testlaget har ett gott öga till Discovery Sport. Den tidigare så bruksbetonade Discovery har förvisso blivit betydligt mer flärdfull med åren, men den nuvarande generationen har en god portion förnuft i behåll. Och det gillar vi.

Man sitter utmärkt i stolarna. Fjädringen är den bästa i testet, stötdämparna ger bra komfort samtidigt utan att bilen tenderar att bli svampig. Tvärtom, styrningen är klippstabil både på dålig vinterväg och på motorväg.

Interiören ger en lyxig känsla, med hög kvalitet på materialen. Till och med skinnklädsel är standard. Synd att växelväljarpucken har försvunnit, den var en rolig detalj. Nu drar vi i en konventionell växelspak. Klimatanläggningen sköts separat och har enkla, greppvänliga rattar för värme. Infotainmentenheten sitter högre upp på panelen men imponerar inte. Framför allt är det navigationen som är påtagligt långsam jämfört med konkurrenterna. Men tummen upp för att det ingår i instegsmodellens utrustning.

1 av 2: Lastutrymmet är stort och här får vi in 42 backar, tio backar mer än i DS 7. Foto: Patrik Lindgren
2 av 2: Under golvet ett rejält stuvutrymme. Foto: Patrik Lindgren

Utrustningen är omfattande även i basversionen som har ett instegspris på 406 900 kronor. Det ger anständigt låg värdeminskning och en total milkostnad som ligger i nivå med Volvo XC60 och Mercedes XC60. Förutom att priset är bra slipper man en del opraktiska ”lyxdetaljer”, till exempel mörktonade rutor baktill. Testbilen var dock extrautrustad med backspegel med kamerabildskärm, standard i dyrare Discovery-versioner.

Ingen i testlaget gillar att ha bildskärmslösningen. Djupseendet försämras. Å andra sidan är fördelen att man kan fylla bagageutrymmet till taket och ändå ha bra backspegelbild. Till sist: En plump i utrustningslistan är att Apple Car Play/Android Auto är extra, 3 900 kronor.

Skinnklädsel är faktiskt standard för grundpriset 406 900 kronor! Bra värmevred. Foto: Patrik Lindgren

Motorn är på två liter och ger 200 hästkrafter på papperet. Men vi hittar bara 177 hästkrafter när vi testar den i bromsbänk. Dessutom är den törstig. I Sverigecykeln drar den 1,09 liter per mil, en törst som bekräftas under testkörningen. Men automatlådan växlar mjukt, det får vi ge drivlinan.

Utvändigt ser bilen extravagant ut, men det har inte kostat så mycket i fråga om kupé- och lastutrymme. Benutrymmet i baksätet är något mindre än i testkonkurrenterna men å andra sidan är golvet nästan plant. Bagageutrymmet förvånar. Vi provlastar med läskbackar och får in 42 backar, något av ett rekord i klassen. Det fyrkantiga lastutrymmet är som skräddarsytt för våra svenska backar. Att det är rymligt bevisas också av att Discovery Sport går att beställa med en tredje sätesrad. Det erbjuder även Mercedes GLB, men inte Volvo XC60 eller DS 7.

Fjädrande dörrfickor och en låg kardantunnel. Foto: Patrik Lindgren

Land Rover är kända för att göra bra offroad-bilar och vi vet sedan vårt senaste vintertest att fyrhjulsdriften i Discovery Sport är riktigt bra, med blixtsnabba reaktioner i halka. Det är alltså med höga tankar om Land Rover Discovery vi tar ut den på testbanan i Björkvik. Här älgtestar vi alla bilar, och klockar accelerationstider och mäter bromssträckor. Men efter testerna på Björkvik har inställningen till Discovery förändrats. I älgtestet säger vi ”underkänd”. Antisladdsystemet tar visserligen ned farten, men gör det så abrupt att bilen inte går att styra under inbromsningen. Det är inte så ett antisladdsystem ska fungera, föraren måste kunna kontrollera bilen även i en nödsituation. Hur mycket som beror på däcken vet vi inte. Standardmonterat sitter det europeiska ”året runt-däck” på bilen. Det är däck som varken är bra på sommaren eller på vintern. De är för övrigt inte godkända som vinterdäck i Sverige, så Discovery-ägarna lär ändå behöva köpa en ny uppsättning vinterhjul.

Micro-sim, usb-portar... det är mycket som ska laddas. Foto: Patrik Lindgren

Bromstestet visar tydligt svagheterna. Land Rovern stannar först efter 39,4 meter när vi bromsar från 100 km/h. Det är riktigt dåligt. Som jämförelse stannade DS 7 på 36,0 meter Mercedes GLB på 36,6 meter. Skillnaden kan i värsta fall vara skillnaden mellan att köra över en människa eller inte göra det.

Men det behöver inte vara så dåligt. Importören uppger att fabriken monterar året runt-däck, men att de ger svenska kunder ett fritt val. Antingen väljer de bilen med året runt-däck eller med sommardäck – Pirelli, Continental eller Michelin, priset är detsamma. Med rätt däck skulle Land Rover Discovery kunna vara en vinnare i ett test. Hög komfort, bra utrymme, bra pris, riktigt bra vinteregenskaper och en trevlig förarmiljö. Dessutom med flashig lyxutrustning redan i instegsmodellen. Men det faktum att Discovery Sport beter sig som om den aldrig varit i närheten av ett undanmanöverprov under utvecklingsarbetet sänker den.

GLB bygger på bottenplattan från de små Mercedes-modellerna med tvärställda motorer. Foto: Patrik Lindgren

Mercedes GLB

Den senaste suv-nyheten från Stuttgart är GLB, en smula kantig suv som placerar sig mellan GLA och GLC. Spontant undrar vi om hur många versioner som marknaden behöver. Det är ju inte skor vi köper, det måste ju inte passa på centimetern. Men efter att ha umgåtts ett tag med GLB tänker vi om. Det är just den här storleken som sitter bäst.

Mycket hänger på den nya designen. Äntligen har killarna som ritar calzonebilar fått gå hem, in kliver vänner av linjaler. GLB för arvet från första mellanklasssuven GLK vidare, och för den delen även arvet från ikoniska G-klass.

Med ett axelavstånd på 2,83 meter och en karosslängd på 4,63 meter är den rymlig och ändå relativt kompakt. En tredje sätesrad går att beställa till, inte för riktigt fullvuxna men som lösning för korta transporter är det bra. Bagageutrymmet är godkänt, vi lastar in 34 backar och det är helt okej. Riktigt bra är att baksätets ryggstöd är tredelat, 40/20/40. Det ger den flexibilitet som man vill ha när man till exempel vintersportar på skidor. Land Rovers baksäte har samma flexibilitet, medan DS 7 och Volvo XC60 sparar in på konstruktionen och bara erbjuder tvådelat baksäte.

Tredelat ryggstöd ger flexibilitet i stuvningen. Perfekt om du är skidintresserad. Foto: Patrik Lindgren

Motorn låter hårt på tomgång, men i fart är det inget man tänker på. I stället är det vindbrus från A-stolparna som irriterar känsliga biltestaröron. Mercedes tar på papperet ut 224 hästkrafter. Vi kan inte mäta effekten på rullar eftersom automatlådan låser sig, men vi tror att motorn ger mer än så i verkligheten. När vi klockar accelerationstider är det Mercedes GLB 250 som är snabbast till 100 km/h, klockan stannar på 7,3 sekunder. Snabbare än vad fabriken uppger och snabbare än testets Volvo XC60 B5. Den ska ha 250 hästkrafter på papperet, men har 230 hästkrafter i verkligheten.

Den nyutvecklade dubbelkopplingslådan med sju växlar gör jobbet bra, växlingarna går distinkt och snabbt. Mercedes-lådorna byggs för övrigt i Rumänien, och GLB monteras i Mexiko.

Till skillnad från de större Mercedes-suvarna är GLB i grunden framhjulsdriven. En Haldex-liknande koppling sätter snurr på bakhjulen när framhjulen tappar fästet. Det brukar fungera ganska bra. Sammantaget blir det ett högt betyg på drivlinan, som dessutom är snålast av de testade bilarna. I Sverigecykeln drar den 0,87 liter per mil, nästan samma törst som i WLTP.

En tredje rad går att beställa extra, 8 600 kronor. Foto: Patrik Lindgren

I älgtestbanan börjar det med förskräckelse. Mercedes GLB klarar knappt ingångsfarten 70 km/h. Men den växer med uppgiften. När vi ökar farten så skärps ingreppet i antisladdsystemet, och bilen går faktiskt bättre i 76 km/h än i 70 km/h. Intrycket blir en smula tveksamt. Ska man gasa om man ser en älg?

Testbilen är av det vanligaste utförandet i Sverige, AMG Line. Det betyder 14 900 kronor i tillägg, 19 -tums hjul, 10-15 millimeter sänkt fjädring och att sportstolar har ersatt komfortstolarna. Tyvärr. AMG-stolarna var något av det sämsta testlaget har suttit i. Vi brukar säga att vi har världens roligaste jobb, men ska vi sitta hela dagen i sådana här stolar är det inte roligt längre. Både sittdyna och ryggstöd är stenhårda, som om någon på fabriken hade klistrat på en bit galon på en tvåtumsplanka. Hade det varit i en Mercedes SLR hade man kunnat förstå det till viss del, men i en familjebil som GLB är det bara tokigt.

Förarmiljön domineras av den stora skärmen. Snyggt, modernt och innehållsrikt. Foto: Patrik Lindgren

Standard är MBUX-systemet som debuterade i lilla A-klassen för några år sedan. Nu har man börjat vänja sig vid det, och det är bara att ta av sig hatten för Mercedes. Röststyrningen fungerar på riktigt, man säger ”Hej Mercedes” och sedan är det bara att önska sig fram i menyn. På svenska. Jag tror personligen dock inte att särskilt många använder röststyrning för att ändra temperaturen eller radiokanal. Det går snabbare att göra det med fingrarna och risken för missförstånd är betydligt mindre. Men i kombination med navigationsönskemål är röststyrningen perfekt. Säg adressen, navigationssystemet fixar resten.

1 av 2: Skinninredningen kostar 11 500 kronor extra om man utgår från AMG Line, annars 16 000 kronor. Foto: Patrik Lindgren
2 av 2: Laddplats för telefonen ingår så klart. Foto: Patrik Lindgren

Ändå har Mercedes både hängslen och 2-3 livremmar. Man kan styra valen i infotainment-systemet med de svepkänsliga knapparna på rattekrarna, via skrivplattan bakom växelväljaren eller via den tryckkänsliga bildskärmen. Systemet har enorma möjligheter, och ska man klaga på någonting är det snarast att det blir för mycket ibland. Hur många ägare tar till sig allt? Varför inte hellre lära sig ett nytt språk eller doktorera i elementarpartikelfysik?

Vi stannar till för bilbyte. Mercedes GLB ger definitivt mersmak. Så kliver vi ut, och stänger dörren inte en gång utan två gånger. Som vi har gjort så många gånger under testet – passformen stämmer inte. Även den mexikanska solen har sina fläckar.

48 volts mildhybridteknik hjälper till men bränslemängden man sparar handlar om droppar. Foto: Patrik Lindgren

Volvo XC60

Säkert finns en viss hemmablindhet, men det går inte att sticka under stol med att Volvo XC60 är en av marknadens bästa suvar i sin klass. Mest framträdande egenskapen är komforten. Fjädringen är i toppklass, stolarna är behagliga och styrningen stabil som få andra. Det här är en bil man kan köra långt i utan att behöva kliva ur och sträcka på benen. Tre kopphållare mellan sätena gör att man håller sig vaken länge. Midjelinjen är hög, runt om-sikten kunde ha varit bättre. Tyvärr saknas backkamera.

Den stora bildskärmen är vardagsmat numer. Men med en dåres envishet framhärdar vi med vårt tips till Volvo. Skilj ut klimatanläggningen från bildskärmen. Det är enklare att ställa temperaturen med ett separat vred. Särskilt om vägen är dålig och bilen skakig på stumma 22-tums däck som testbilen är utrustad med.

Men i övrigt är det lätt att komma överens med Volvo XC60. Funktionerna är logiska och lättlästa. Miljön känns påkostad och inredningens ytmaterial håller hög klass.

Tvådelat ryggstöd med genomlastningslucka. Foto: Patrik Lindgren

Nytt i detta test är mildhybridtekniken. B5 kallas modellen och den har ett 48 volts-system som driver startmotorn/generatorn. Den i sin tur hjälper till att dra runt vevaxeln via en rem. Vid inbromsningar lagras energi som pytsas ut vid gaspådrag. Särskilt snål är dock inte bilen. Vi kör den i vår egen Sverigecykel och då drar den 0,94 liter per mil. I WLTP-testet drar den 0,88 liter per mil, inte heller det särskilt snålt. Då imponerade dieselversion av B5-modellen mer. Jo, du läste rätt. Märkligt nog heter både bensin- och dieselmodellen ”B5”. Dieselversionen testade vi i februari och den drog 0,68 liter per mil i Sverigecykeln, nästan 30 procent mindre än bensinmodellen.

Effekten hos bensinmotorn är på papperet 250 hästkrafter och Volvon är därmed starkast i testet. Men i testbänken hittar vi ”bara” 230 hästkrafter. Det är därför Mercedes GLB slår den på fingrarna i accelerationstestet, och det är därför DS 7 kommer ifatt och kör om Volvon när de har nått 130 km/h. Oviktiga fakta kanske, men när vi nu ändå är på testbanan…

Under lastgolvet finns ett stort extra stuvutrymme. Foto: Patrik Lindgren

Ljudmässigt tillhör inte Volvo XC60 B5 de tystaste. Land Rover Discovery går tystare på motorväg. Men det är ändå imponerande att vägljudet är så lågt med tanke på testbilens 22-tums fälgar. På dem sitter det lakritsremmar från Pirelli i storlek 265/35. Vår däckexpert Ruben Börjesson tittar på nätet och ser att nästa däckbyte skulle kosta nästan 9 000 kronor. Mycket pengar för att ha nästan ingenting på fälgen. Resultatet är den normalt sett fina fjädringskomforten som XC60 bjuder på försämras och en viss skakighet framträder. Basversionen har i stället 235/60 på 18-tums fälg. Då kostar däckbytet runt 6 000 kronor.

1 av 2: Volvos stora skärm börjar kännas hemtam. Hög material­kvalitet. Foto: Patrik Lindgren
2 av 2: Fågelvy underlättar parkeringen. Tillval. Foto: Patrik Lindgren

I älgtestet märks dock däckbestyckningen av positivt. Lågprofildäcken ger mycket grepp och bilen tar styrning direkt. De låga däcken rör sig nästan inte alls när bilen kör runt konerna i 74 km/h. Även i bromstestet märks greppet. Som enda bil i testkvartetten stannar Volvon på under 36 meter.

Bland testbilarna är Volvo XC60 längst med 4,69 meter längd. Kupéutrymmet är bra, med familjevänligt benutrymme i baksätet. Bagageutrymmet är normalbra med tanke på storleken. Utformningen passar våra läskbackar och vi får in hela 39 backar, ett bra resultat.

Tyvärr är baksätets ryggstöd bara tvådelat, till skillnad från Land Rover Discovery och Mercedes GLB som båda erbjuder tredelade ryggstöd. Till råga på allt är genomlastningsluckan i XC60 inte särskilt stor.

Stolarna tillhör de bästa. Hög kardantunnel tar utrymme i baksätet. Foto: Patrik Lindgren

Suvar förväntas vara bra vinterbilar och XC60 håller måttet. I grunden är den framhjulsdriven men systemet skickar snabbt drivkraft till bakhjulen om de börjar slira. Även i sidled fungerar fyrhjulsdrivningen bra – om vänster hjul tappar greppet låses det snabbt och i stället driver höger hjul.

Sammantaget är Volvo XC60 en väldigt komplett bil, utan någon allvarlig svaghet. Prismässigt ligger den också bra till – 429 900 kronor kostar fyrhjusldrivna B5 med den enklaste utrustningsnivån, ”Advanced Momentum”. Med relativt bra andrahansvärde blir Volvo XC60 testets billigaste bil att äga. Men skillnaden är så liten att det inte är ekonomin som avgör köpet.

Sammanfattning

Det roliga med testkvartetten den här gången är att det handlar om fyra skilda karaktärer. På både gott och ont.

DS 7 Crossback är kanske den som sticker ut mest från suv­etikens mittfåra. Fokus är ställt på komfort snarare än sport, vilket borde locka den majoritet av bilister som inte tävlar med sina suvar. En annan egenhet är att den är framhjulsdriven. I det här sällskapet innebär det en negativ avvikelse. Vi gillar ändå resultatet, DS 7 är rymlig, bekväm och exklusiv. Tyvärr är det testade utförandet för dyrt för sitt eget bästa. Ska DS 7 konkurrera på allvar är det nog med laddhybridversionen.

Mercedes GLB är billigare än DS 7 och erbjuder mindre lyx men däremot fyrhjulsdrift. Vi hade höga förväntningar på GLB som är ett slags ekonomialternativ till GLC, byggd på Mercedes småbilsplattform. GLB har bra utrymmen, avancerad infotainmentenhet och hyfsat pris. Men den faller framför allt på komfortbristen i AMG Line, den vanligaste versionen. Fabriken skulle också behöva se över byggkvaliteten och antisladdsystemet.

Foto: Patrik Lindgren

Över till Land Rover Discovery Sport, också den en förhandsfavorit. Komfortabelt chassi, mycket bra fyrhjulsdriftsystem, hög komfort och dessutom ett mycket bra pris. En vinnare? Nej, fabriken sätter nämligen på året runt-däck som ger dåliga bromsresultat och, tror vi, även gör att Discovery gör bort sig i älgtestet.

Kvarstår gör Volvo XC60 B5. Rymlig, bekväm och spårsäker i älgtest. Komforten är i toppklass, XC60 är en milslukare. Den är helt enkelt ganska felfri och tar därför hem finalsegern i detta EM. Dags att öva på ”Du gamla, du fria...”

Nedan kan du ta del av testet i sin helhet med ännu fler bilder, utlåtanden, extra testmoment, alla specifikationer och av oss uppmätta värden, samt så klart allt som har med den ekonomiska biten att göra, plus vår betygsättning för respektive bil.

Ladda ner: 2014-suv-test-mercedes-glb-volvo-xc60-ds-7-crossback-land-rover-d.pdf

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!