Skoda Octavia 1,9 TDI 4x4
Nypressad
Inte så dum men blir vettigare för de flesta med tvåliters bensinmotor som kommer senare. De största invändningarna mot Octavia är det trånga baksätet och den skumpiga fjädringen. Fyrhjulsdriften sköter sig bra men bilen går inte lika stadigt och bestämt som Legacy.
Basfakta
MÅTT OCH VIKT (cm/kg)
Bredd 173, höjd 145, spårvidd fram/bak 152/149. Axelavstånd 251.Längd 451. Tjänstevikt 1365, maxlast 435, släpvikt 1300. Tankrymd 55 liter.
MOTOR
4-cyl tvärställd radmotor med 1 överliggande kamaxel , 2 ventiler per cylinder. Direktinsprutning, turbo. Kompression 19,5. Borrning/slag 79,5/95,5 mm, volym 1896 cm3. Max effekt 90 hk (66 kW) vid 4000 r/min. Max vridmoment 210 Nm vid 1900 r/min.
KRAFTÖVERFÖRING
Motorn fram, fyrhjulsdrift, 5-växlad låda.
STYRNING
Kuggstång, servo. 3,1 rattvarv, vändcirkel 10,8 meter.
HJUL
Fälgbredd 6,0 tum, däck 195/65 R 15.
BROMSAR
Ventilerade skivor fram och trummor bak. Låsningsfritt system.
FJÄDRING/HJULSTÄLL
Skruvfjädring och krängningshämmare runt om. Fram fjäderben (McPherson) och undre triangeltvärlänkar, bak flerlänksupphängning och längsgående bärarmar.
Testbetyg
Köregenskaper
Octavia känns och uppför sig mest som en framhjulsdriven bil. Vilket den också är för det mesta. I kurvor understyr den snällt och i halka får man ta i för att få ut baken.
Fartresurser
Av någon anledning har man valt 90 hk-motorn i Octavia 4x4. Bilen skulle må bättre av 110 hk, vilket finns i den tvåhjulsdrivna.
Komfort
Jämfört med Legacy går Octavia stötigt och struttigt. Stötdämparna verkar billiga. De flesta testförare ansåg att stolarna är i hårdaste laget.
Utrymmen
Att Octavia bygger på samma bottenplatta som Golf lyser igenom. Baksätet är trångt och bökigt att komma in i eftersom bakdörrarna är små.
Utrustning
Välutrustad i GLX-versionen, den enda med fyrhjulsdrift. Bland annat är farthållare och färddator standard. Nackskydd och trepunktsbälte saknas på mittplatsen bak.
Motor/Växellåda
Dieseln går tryggt och lugnt, lite för lugnt kanske. Stoppa i 110-hästaren i stället. Växellådan är exakt men spaken något kärv.
Förbrukning
Vi har inte laboratoriemätt förbrukning och avgasemissioner för dessa bilar.
Däremot hållit ett öga på snittförbrukningen under testets cirka 300 mil. Octavia drog 0,74 l/mil mot fabrikens angivelse 0,58 l/mil. Legacy drog 0,94 l/mil - precis vad fabriken anger.
Kvalitet
Riktigt okey men materialen i inredningen är lite billigare än i VW. På dålig väg skramlar och rister det en del.
Ekonomi
Skoda är ett bra köp. Bilarna har ett högt andrahandsvärde i förhållande till inköpspriset och verkar hålla ihop bra. Dieselskatten är hög men det drabbar alla dieselbilar.
Subaru Legacy LX
Pressprisad
Förra året hette bilen Arctica och var lite väl spartanskt utrustad. Inte ens krockkudde fanns. Nu har man rättat till fadäsen, bytt namn till LX och höjt priset. Men inte så mycket. Subaru är ett underskattat märke och en av de absolut bästa vinterbilarna. Priset understryker att Legacy är bästa köpet i den här kategorin.
Basfakta
MÅTT OCH VIKT (cm/kg)
Bredd 169, höjd 151, spårvidd fram/bak 146/145. Axelavstånd 265.Längd 468. Tjänstevikt 1435, maxlast 460, släpvikt 1500. Tankrymd 64 liter.
MOTOR
4-cyl boxermotor, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Bränsleinsprutning. Kompression 10,0. Borrning/slag 92,0/75,0 mm, volym 1994 cm3. Max effekt 125 hk (92 kW) vid 5600 r/min. Max vridmoment 184 Nm vid 3600 r/min.
KRAFTÖVERFÖRING
Motorn fram, fyrhjulsdrift, 5-växlad låda.
STYRNING
Kuggstång, servo. 3,2 rattvarv, vändcirkel 10,6 meter.
HJUL
Fälgbredd 6,0 tum, däck 195/60 R 15.
BROMSAR
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.
FJÄDRING/HJULSTÄLL
Skruvfjädring och krängningshämmare runt om. Fram fjäderben (McPherson) och undre triangeltvärlänkar, bak flerlänksupphängning med längsgående bärarmar.
Testbetyg
Köregenskaper
Legacy går i det närmaste neutralt på torr asfalt. I halka understyr den måttligt men med gaspådrag i kurva kan man få fina uppställ. Är man inte van vid 4WD kan den vara lite svår. När man lärt sig är den kul.
Fartresurser
125 hästkrafter räcker bra, att betala mer för 156-hästaren verkar onödigt.
Komfort
Utmärkt fjädringskomfort även när det är usel väg. Lagom stötdämpning. Mycket sköna stolar men
höjdreglering av förarstolen saknas.
Utrymmen
Legacy har bättre plats både i baksätet och i lastutrymmet. Bilen är aningen bredare än Octavia vilket tre kroppar i baksätet tackar för.
Utrustning
Elhissar, centrallås, elvärmda backspeglar, lågväxel och yttertempmätare ? det går ingen nöd på Subaruföraren. Men sidokrockkuddar och strålkastarspolning saknas.
Motor/Växellåda
Subaru ger inte upp boxermotorn och varför skulle de det? Den känns stark och har turbinliknande gång. Växellådan exakt och smidig.
Förbrukning
Vi har inte laboratoriemätt förbrukning och avgasemissioner för dessa bilar. Däremot hållit ett öga på snittförbrukningen under testets cirka 300 mil. Octavia drog 0,74 l/mil mot fabrikens angivelse 0,58 l/mil. Legacy drog 0,94 l/mil - precis vad fabriken anger.
Kvalitet
Legacy känns väl hopskruvad. Går tyst även på risiga vägar, inget gnissel någonstans. Inredningen är bra med stoppade paneler men klädseln är inte snygg.
Ekonomi
Subaru är ett uddamärke men på väg uppåt. I norra delarna av landet är märket populärt och andrahandsvärdet bra. Stort plus för fri service upp till 5000 mil.
Säkerhet
Subaru har den sedvanliga säkerhetsutrustningen, plus kudde på passagerarsidan som inte kan kopplas ur.
Ladda ner: tv0001_test_octav_legacy.pdf
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.