Skoda Octavia 1,9 4x4 Kombi och Subaru Legacy 2,0 LX Kombi

Heta vintervagnar

Test av Skoda Octavia 1,9 4x4 Kombi och Subaru Legacy 2,0 LX Kombi i vinterväglag.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Skoda Octavia 1,9 TDI 4x4

Nypressad

Inte så dum men blir vettigare för de flesta med tvåliters bensinmotor som kommer senare. De största invändningarna mot Octavia är det trånga baksätet och den skumpiga fjädringen. Fyrhjulsdriften sköter sig bra men bilen går inte lika stadigt och bestämt som Legacy.

Basfakta

MÅTT OCH VIKT (cm/kg)

Bredd 173, höjd 145, spårvidd fram/bak 152/149. Axelavstånd 251.Längd 451. Tjänstevikt 1365, maxlast 435, släpvikt 1300. Tankrymd 55 liter.

MOTOR

4-cyl tvärställd radmotor med 1 överliggande kamaxel , 2 ventiler per cylinder. Direktinsprutning, turbo. Kompression 19,5. Borrning/slag 79,5/95,5 mm, volym 1896 cm3. Max effekt 90 hk (66 kW) vid 4000 r/min. Max vridmoment 210 Nm vid 1900 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING

Motorn fram, fyrhjulsdrift, 5-växlad låda.

STYRNING

Kuggstång, servo. 3,1 rattvarv, vändcirkel 10,8 meter.

HJUL

Fälgbredd 6,0 tum, däck 195/65 R 15.

BROMSAR

Ventilerade skivor fram och trummor bak. Låsningsfritt system.

FJÄDRING/HJULSTÄLL

Skruvfjädring och krängningshämmare runt om. Fram fjäderben (McPherson) och undre triangeltvärlänkar, bak flerlänksupphängning och längsgående bärarmar.

Testbetyg

Köregenskaper

Octavia känns och uppför sig mest som en framhjulsdriven bil. Vilket den också är för det mesta. I kurvor understyr den snällt och i halka får man ta i för att få ut baken.

Fartresurser

Av någon anledning har man valt 90 hk-motorn i Octavia 4x4. Bilen skulle må bättre av 110 hk, vilket finns i den tvåhjulsdrivna.

Komfort

Jämfört med Legacy går Octavia stötigt och struttigt. Stötdämparna verkar billiga. De flesta testförare ansåg att stolarna är i hårdaste laget.

Utrymmen

Att Octavia bygger på samma bottenplatta som Golf lyser igenom. Baksätet är trångt och bökigt att komma in i eftersom bakdörrarna är små. 

Utrustning

Välutrustad i GLX-versionen, den enda med fyrhjulsdrift. Bland annat är farthållare och färddator standard. Nackskydd och trepunktsbälte saknas på mittplatsen bak.

Motor/Växellåda

Dieseln går tryggt och lugnt, lite för lugnt kanske. Stoppa i 110-hästaren i stället. Växellådan är exakt men spaken något kärv.

Förbrukning

Vi har inte laboratoriemätt förbrukning och avgasemissioner för dessa bilar.

Däremot hållit ett öga på snittförbrukningen under testets cirka 300 mil. Octavia drog 0,74 l/mil mot fabrikens angivelse 0,58 l/mil. Legacy drog 0,94 l/mil - precis vad fabriken anger.

Kvalitet

Riktigt okey men materialen i inredningen är lite billigare än i VW. På dålig väg skramlar och rister det en del.

Ekonomi

Skoda är ett bra köp. Bilarna har ett högt andrahandsvärde i förhållande till inköpspriset och verkar hålla ihop bra. Dieselskatten är hög men det drabbar alla dieselbilar.

 

Subaru Legacy LX

Pressprisad

Förra året hette bilen Arctica och var lite väl spartanskt utrustad. Inte ens krockkudde fanns. Nu har man rättat till fadäsen, bytt namn till LX och höjt priset. Men inte så mycket. Subaru är ett underskattat märke och en av de absolut bästa vinterbilarna. Priset understryker att Legacy är bästa köpet i den här kategorin.

Basfakta

MÅTT OCH VIKT (cm/kg)

Bredd 169, höjd 151, spårvidd fram/bak 146/145. Axelavstånd 265.Längd 468. Tjänstevikt 1435, maxlast 460, släpvikt 1500. Tankrymd 64 liter.

MOTOR

4-cyl boxermotor, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Bränsleinsprutning. Kompression 10,0. Borrning/slag 92,0/75,0 mm, volym 1994 cm3. Max effekt 125 hk (92 kW) vid 5600 r/min. Max vridmoment 184 Nm vid 3600 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING

Motorn fram, fyrhjulsdrift, 5-växlad låda.

STYRNING

Kuggstång, servo. 3,2 rattvarv, vändcirkel 10,6 meter.

HJUL

Fälgbredd 6,0 tum, däck 195/60 R 15.

BROMSAR

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

FJÄDRING/HJULSTÄLL

Skruvfjädring och krängningshämmare runt om. Fram fjäderben (McPherson) och undre triangeltvärlänkar, bak flerlänksupphängning med längsgående bärarmar.

Testbetyg

Köregenskaper

Legacy går i det närmaste neutralt på torr asfalt. I halka understyr den måttligt men med gaspådrag i kurva kan man få fina uppställ. Är man inte van vid 4WD kan den vara lite svår. När man lärt sig är den kul.

Fartresurser

125 hästkrafter räcker bra, att betala mer för 156-hästaren verkar onödigt.

Komfort

Utmärkt fjädringskomfort även när det är usel väg. Lagom stötdämpning. Mycket sköna stolar men 

höjdreglering av förarstolen saknas.

Utrymmen

Legacy har bättre plats både i baksätet och i lastutrymmet. Bilen är aningen bredare än Octavia vilket tre kroppar i baksätet tackar för.

Utrustning

Elhissar, centrallås, elvärmda backspeglar, lågväxel och yttertempmätare ? det går ingen nöd på Subaruföraren. Men sidokrockkuddar och strålkastarspolning saknas.

Motor/Växellåda

Subaru ger inte upp boxermotorn och varför skulle de det? Den känns stark och har turbinliknande gång. Växellådan exakt och smidig.

Förbrukning

Vi har inte laboratoriemätt förbrukning och avgasemissioner för dessa bilar. Däremot hållit ett öga på snittförbrukningen under testets cirka 300 mil. Octavia drog 0,74 l/mil mot fabrikens angivelse 0,58 l/mil. Legacy drog 0,94 l/mil - precis vad fabriken anger.

Kvalitet

Legacy känns väl hopskruvad. Går tyst även på risiga vägar, inget gnissel någonstans. Inredningen är bra med stoppade paneler men klädseln är inte snygg.

Ekonomi

Subaru är ett uddamärke men på väg uppåt. I norra delarna av landet är märket populärt och andrahandsvärdet bra. Stort plus för fri service upp till 5000 mil.

Säkerhet

Subaru har den sedvanliga säkerhetsutrustningen, plus kudde på passagerarsidan som inte kan kopplas ur.

Ladda ner: tv0001_test_octav_legacy.pdf

 

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!