Honda Civic 1,6i LS
Hotet från öster
Helt plötsligt är Honda Civic en av de säkraste bilarna i segmentet. Hade man sagt det för ett par år sedan skulle folk trott att man skämtade. Med sin effektiva avgasrening och sina stora utrymmen plockar Civic ytterligare poäng, men den är för dyr och högljudd.
Basfakta
MOTOR
4-cyl tvärställd radmotor med 1 överliggande kamaxel, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,4. Borrning/slag 75,0/90 mm, volym 1590 cm3. Max effekt 110 hk (80 kW) vid 5600 r/min. Max vridmoment 152 Nm vid 4300 r/min.
KRAFTÖVERFÖRING
Motorn fram, framhjulsdrift, 5-växlad låda alt 4-stegs automat. Hastighet på femman 1000 r/min: 31,7 km/h.
STYRNING
Kuggstång, servo. 2,9 rattvarv, vändcirkel 11,8 meter.
HJUL
Fälgbredd 6 tum, däck 195/60 R15.
BROMSAR
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.
FJÄDRING/HJULSTÄLL
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram
fjäderben (McPherson) och undre triangellänkar. Bak delad axel, övre och undre tvärlänkar, dubbla längslänkar.
MÅTT OCH VIKT (cm/kg)
Axelavstånd 268. Längd 429, bredd 170, höjd 150 spårvidd fram/bak 147/147. Tjänstevikt 1229, maxlast 401, taklast 75, släpvikt 1200. Testvikt 1347. Tankrymd 50 liter.
Testbetyg
Utrymmen/kvalitetsintryck
+ Extremt rymlig för att vara en ?Golf-klassare?. Bra lastmöjligheter.
- Materialvalen till inredningen känns dåliga.
Köregenskaper
+ Klarar älgtestet utan problem och har rapp styrning.
- Känslig för spårig vägbana, den lätta styrningen blir ett orosmoment.
Motor/kraftöverföring
+ Mycket bra miljöindex, motor och låda väl avstämda för varandra.
- Väldigt lågt växlad, skulle behöva en växel till för motorvägsbruk.
Utrustning
+ Luftkonditionering och cd-stereo är standard liksom elhissar fram.
- Ingen yttertemperaturmätare, snål utrustningsnivå för priset 159 900 kronor.
Ekonomi
+ Tre års nybilsgaranti, pålitlig enligt ägarundersökningar, reservdelspriser.
- Högt pris, ingen vagnskadeförsäkring, bara sex års rostskyddsgaranti.
Säkerhet
FYRA STJÄRNOR
Honda Civic har klarat sig mycket bra vid Euro-NCAP:s tester, fick totalt fyra stjäror villket är ett lyft jämfört med föregående modeller. Dessutom är den revolutionerande säker mot gång- och cykeltrafikanter som blir påkörda. Honda har jobbat hårt för att göra frontpanelerna mer dämpande - och lyckats.
Testresultat - våra egna mätningar
MILJÖINDEX:
65 (medelbilen100)
PARTIKELUTSLÄPP:
1 (medelbilen 10, diesel 80)
ACCELERATION:
(0-100 km/h): 10,6 s
BROMSSTRÄCKA från 100 km/h:
41,5 meter
FÖRBRUKNING (blandad körning):
0,75 l/mil
Peugeot 307 XT 1,6
Klassens ljus
Förväntningarna på Peugeot 307 var stora. Men förutom de generösa innerutrymmena handlar det om beprövad teknik - som fungerar bra, visar det sig. Man åker kungligt i 307, bäst i klassen, stort bagageutrymme. Borde ha renare avgaser för att bli riktigt bra.
Basfakta
MOTOR
4-cyl tvärställd radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 11,0. Borrning/slag 78,5/82 mm, volym 1587 cm3. Max effekt 110 hk (80 kW) vid 5750 r/min. Max vridmoment 147 Nm vid 3900 r/min.
KRAFTÖVERFÖRING
Motorn fram, framhjulsdrift, 5-växlad låda. Hastighet på femman vid 1000 r/min: 32,2 km/h.
STYRNING
Kuggstång, servo, vändcirkel 10,7 meter.
HJUL
Fälgbredd 6 tum, däck 195/65 R15.
BROMSAR
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.
FJÄDRING/HJULSTÄLL
Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben, triangellänkar. Bak torsionsaxel med längsgående länkarmar.
Testbetyg
Utrymmen/kvalitetsintryck
+ Snudd på lika bra innerutrymmen som Honda. Bättre lastmöjligheter.
- Kvalitetsintrycket av testbilen tveksamt. Vibration i karossen vid 2500 r/min.
Köregenskaper
+ Mycket stabil på motorvägen, tryggt understyrd på kurviga partier.
- Växlar snabbt till överstyrning i älgtestet, men bättre än föregångarna.
Motor/kraftöverföring
+ En trevlig bruksmotor med hygligt bottendrag, går relativt snålt.
- Växellådan skrapar på tvåan och trean vid snabba växlingar. Sladdrig.
Utrustning
+ Bra med armstöd på framstolarna, rejäla avlastningsfack och riktigt reservhjul.
- Luftkonditionering och cd-stereo kostar extra.Saknar riktigt bra mugghållare.
Ekonomi
+ Billig i inköp, vagnskadegaranti. Bra totalekonomi. 12 års rostskyddsgaranti.
- Sämre nybilsgaranti än Honda.
Säkerhet
TRE STJÄRNOR
Än så länge har Peugeot 307 inte hunnit testas av Euro-NCAP, så ett definitivt krocksäkerhetsbetyg får vänta. Men Peugeot har klarat testet bra med sina senaste modeller och säkerhetsnivån med sex krockkuddar, bältessträckare och whiplashskydd i stolarna bådar gott. Tre stjärnor tills testresultat kommer.
Testresultat - våra egna mätningar
MILJÖINDEX:
94 (medelbilen100)
PARTIKELUTSLÄPP:
<1 (medelbilen 10, diesel 80)
ACCELERATION: (0-100 km/h):
10,7 s
BROMSSTRÄCKA från 100 km/h:
39,7 meter
FÖRBRUKNING (blandad körning):
0,72 l/mil
Ladda ner: tv0114_test_307_civic.pdf
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.