Högsäsong

Test av Peugeot 307 XT 1,6 och Honda Civic 1,6i LS.

Honda Civic 1,6i LS

Hotet från öster

Helt plötsligt är Honda Civic en av de säkraste bilarna i segmentet. Hade man sagt det för ett par år sedan skulle folk trott att man skämtade. Med sin effektiva avgasrening och sina stora utrymmen plockar Civic ytterligare poäng, men den är för dyr och högljudd.

Basfakta

MOTOR

4-cyl tvärställd radmotor med 1 överliggande kamaxel, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,4. Borrning/slag 75,0/90 mm, volym 1590 cm3. Max effekt 110 hk (80 kW) vid 5600 r/min. Max vridmoment 152 Nm vid 4300 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING

Motorn fram, framhjulsdrift, 5-växlad låda alt 4-stegs automat. Hastighet på femman 1000 r/min: 31,7 km/h.

STYRNING

Kuggstång, servo. 2,9 rattvarv, vändcirkel 11,8 meter.

HJUL

Fälgbredd 6 tum, däck 195/60 R15.

BROMSAR

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

FJÄDRING/HJULSTÄLL

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram

fjäderben (McPherson) och undre triangellänkar. Bak delad axel, övre och undre tvärlänkar, dubbla längslänkar.

MÅTT OCH VIKT (cm/kg)

Axelavstånd 268. Längd 429, bredd 170, höjd 150 spårvidd fram/bak 147/147. Tjänstevikt 1229, maxlast 401, taklast 75, släpvikt 1200. Testvikt 1347. Tankrymd 50 liter.

Testbetyg

Utrymmen/kvalitetsintryck

+ Extremt rymlig för att vara en ?Golf-klassare?. Bra lastmöjligheter.

- Materialvalen till inredningen känns dåliga.

Köregenskaper

+ Klarar älgtestet utan problem och har rapp styrning.

- Känslig för spårig vägbana, den lätta styrningen blir ett orosmoment.

Motor/kraftöverföring

+ Mycket bra miljöindex, motor och låda väl avstämda för varandra.

- Väldigt lågt växlad, skulle behöva en växel till för motorvägsbruk.

Utrustning

+ Luftkonditionering och cd-stereo är standard liksom elhissar fram.

- Ingen yttertemperaturmätare, snål utrustningsnivå för priset 159 900 kronor.

Ekonomi

+ Tre års nybilsgaranti, pålitlig enligt ägarundersökningar, reservdelspriser.

- Högt pris, ingen vagnskadeförsäkring, bara sex års rostskyddsgaranti.

Säkerhet

FYRA STJÄRNOR

Honda Civic har klarat sig mycket bra vid Euro-NCAP:s tester, fick totalt fyra stjäror villket är ett lyft jämfört med föregående modeller. Dessutom är den revolutionerande säker mot gång- och cykeltrafikanter som blir påkörda. Honda har jobbat hårt för att göra frontpanelerna mer dämpande - och lyckats.

Testresultat - våra egna mätningar

MILJÖINDEX: 

65 (medelbilen100)

PARTIKELUTSLÄPP:

1 (medelbilen 10, diesel 80)

ACCELERATION:

(0-100 km/h): 10,6 s

BROMSSTRÄCKA från 100 km/h:

41,5 meter

FÖRBRUKNING (blandad körning):

0,75 l/mil

 

Peugeot 307 XT 1,6

Klassens ljus

Förväntningarna på Peugeot 307 var stora. Men förutom de generösa innerutrymmena handlar det om beprövad teknik - som fungerar bra, visar det sig. Man åker kungligt i 307, bäst i klassen, stort bagageutrymme. Borde ha renare avgaser för att bli riktigt bra.

Basfakta

MOTOR

4-cyl tvärställd radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 11,0. Borrning/slag 78,5/82 mm, volym 1587 cm3. Max effekt 110 hk (80 kW) vid 5750 r/min. Max vridmoment 147 Nm vid 3900 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING

Motorn fram, framhjulsdrift, 5-växlad låda. Hastighet på femman vid 1000 r/min: 32,2 km/h.

STYRNING

Kuggstång, servo, vändcirkel 10,7 meter.

HJUL

Fälgbredd 6 tum, däck 195/65 R15.

BROMSAR

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

FJÄDRING/HJULSTÄLL

Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben, triangellänkar. Bak torsionsaxel med längsgående länkarmar.

Testbetyg

Utrymmen/kvalitetsintryck

+ Snudd på lika bra innerutrymmen som Honda. Bättre lastmöjligheter.

- Kvalitetsintrycket av testbilen tveksamt. Vibration i karossen vid 2500 r/min.

Köregenskaper

+ Mycket stabil på motorvägen, tryggt understyrd på kurviga partier.

- Växlar snabbt till överstyrning i älgtestet, men bättre än föregångarna.

Motor/kraftöverföring

+ En trevlig bruksmotor med hygligt bottendrag, går relativt snålt.

- Växellådan skrapar på tvåan och trean vid snabba växlingar. Sladdrig.

Utrustning

+ Bra med armstöd på framstolarna, rejäla avlastningsfack och riktigt reservhjul.

- Luftkonditionering och cd-stereo kostar extra.Saknar riktigt bra mugghållare.

Ekonomi

+ Billig i inköp, vagnskadegaranti. Bra totalekonomi. 12 års rostskyddsgaranti.

- Sämre nybilsgaranti än Honda.

Säkerhet

TRE STJÄRNOR

Än så länge har Peugeot 307 inte hunnit testas av Euro-NCAP, så ett definitivt krocksäkerhetsbetyg får vänta. Men Peugeot har klarat testet bra med sina senaste modeller och säkerhetsnivån med sex krockkuddar, bältessträckare och whiplashskydd i stolarna bådar gott. Tre stjärnor tills testresultat kommer.

Testresultat - våra egna mätningar

MILJÖINDEX:

94 (medelbilen100)

PARTIKELUTSLÄPP:

<1 (medelbilen 10, diesel 80)

ACCELERATION: (0-100 km/h):

10,7 s

BROMSSTRÄCKA från 100 km/h:

39,7 meter

FÖRBRUKNING (blandad körning):

0,72 l/mil

Ladda ner: tv0114_test_307_civic.pdf

 

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!