Ford Fiesta 1,4i Ghia
Favorit i fotarbetet
Frisk form med utmärkta utrymmen, spänstigast i klassen på vägen och förväntat bra ekonomi - Fiesta är tuff mot konkurrenterna. Vi hade väntat oss mer av motorn och ibland skiner sparivern igenom.
Testresultat - våra egna mätningar
Miljöindex:
88 (medelbilen 100)
Partikelutsläpp:
6 (medelbilen 10, diesel 80)
Acceleration 0-100 km/h:
13,2 sekunder
Bromssträcka från 100 km/h:
39,7 meter
Förbrukning (blandad körning):
0,74 l/mil
I form för folkhemmet
Basfakta
Motor
Tvärställd 4-cyl rak med två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Kompression 11,0. Borrning/slag 76,0/76,5 mm, volym 1388 cm3. Max effekt 80 hk (59 kW) vid 5700 r/min. Max vridmoment 124 Nm vid 3500 r/min.
Kraftöverföring
Framhjulsdrift. 5-växlad manuell växellåda. Hastighet på 5:an vid 1000 r/min: 34,5 km/h.
Styrning
Kuggstång, servo. 3,0 rattvarv. Vändcirkel 10,3 m.
Bromsar
Skivor fram, trummor bak. Låsningsfritt system.
Fjädring och hjulställ
Skruvfjädring. Fram fjäderben, krängningshämmare och triangeltvärlänkar, bak torsionsaxel och längslänkar.
Hjul och däck
Fälgbredd 5 tum, däck 175/65 R14.
Mått och vikt (cm/kg)
Axelavstånd 249, längd 392, bredd 168, höjd 143, spårvidd fram/bak 148/144. Tjänstevikt 1162, maxlast 378. Taklast 75. Släpvikt 900. Tanken rymmer 45 liter.
Ladda ner: tv0216_test_fiesta.pdf
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.