I nöd och last

Test av Alfa Romeo 156 2,5 V6 Sportwagon och Jaguar X-type 2,5 Estate

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Alfa Romeo 156 2,5 V6 Sportwagon

Sista versen

Till nästa år kanske, kanske efterträdaren 157 dyker upp. Tills dess får vi nöja oss med 156 - och det gör vi gärna. Trång som få andra kombibilar men kul som ännu färre kombibilar. I allra högsta grad ett personligt val.

Basfakta

Motor

Tvärställd 6-cyl V-motor, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,3. Borrning/slag 88/68,3 mm, volym 2492 cm3. Max effekt 192 hk (141 kW) vid 6300 r/min. Max vridmoment 218 Nm vid 5000 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell alt. 4-växlad automat. Hastighet på 6:an vid 1000 r/min: 36 km/h.

Fjädring och hjulställ

Skruvfjädrar och krängningshämmare fram och bak. Fram dubbla triangellänkar, bak fjäderben, dubbla undre tvärlänkar och enkla längslänkar.

Styrning

Kuggstång, servo. 2,1 rattvarv, vändcirkel 11,1 meter.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system. Antisladdsystem.

Hjul

Fälgbredd 6,5 tum lättmetall, däck 215/45 YR 17.

Mått och vikt (cm/kg)

Axelavstånd 260, längd 444, bredd 176, höjd 143, spårvidd fram/bak 151/150. Tjänstevikt 1480, maxlast 420. Släpvikt 1400. Tanken rymmer 63 liter.

Testresultat - våra egna mätningar

Acceleration 0-100 km/h:

7,8 sekunder

Toppfart:

230 km/h

Bromssträcka från 100 km/h:

37,6 meter

Förbrukning blandad körning:

1,18 l/mil

 

Jaguar X-type 2,5 Estate

Rikemans-Forden?

X-Type är inte helt lätt att begripa. Den är inte tillräckligt välbyggd för att kosta mer än Audi eller BMW. Utseendemässigt lär den dock gå hem och flertalet lär köpa den av just den anledningen - och den goda komforten.

Basfakta

Motor

Tvärställd 6-cyl V-motor, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,3. Borrning/slag 81,6/79,5 mm, volym 2495 cm3. Max effekt 194 hk (145 kW) vid 6800 r/min. Max vridmoment 244 Nm vid 3000 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, fyrhjulsdrift. 5-växlad manuell alt. 5-växlad automat. Hastighet på 5:an (manuell) vid 1000 r/min: 39,5 km/h.

Fjädring och hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och triangeltvärlänkar, bak multilänkaxel.

Styrning

Kuggstång, servo. 2,6 rattvarv, vändcirkel 10,9 meter.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälgbredd 6,5 tum lättmetall, däck 205/55 VR 16.

Mått och vikt (cm/kg)

Axelavstånd 271, längd 472, bredd 179, höjd 148, spårvidd fram/bak 152/154. Tjänstevikt 1620, maxlast 530. Släpvikt 1500. Tanken rymmer 61,5 liter.

Testresultat - våra egna mätningar

Acceleration 0-100 km/h:

10,0 sekunder

Toppfart:

220 km/h

Bromssträcka från 100 km/h:

39,9 meter

Förbrukning blandad körning (tillv. uppg.):

10,4 l/mil

Ladda ner: tv0411_test_alfa_jag_.pdf

 

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!