Saab 9-5 Aero SportCombi och Volvo V70 T5

Kanonloppet

Test av Saab 9-5 Aero SportCombi och Volvo V70 T5

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Saab 9-5 Aero SportCombi

Saabs bästa bil

Tioårsdagen är inte alltför avlägsen för denna körglada veteran, men utseendet tilltalar fortfarande många och 9-5 är bekväm, välutrustad och krocksäker - det är nästan bara lastrummet som inte är riktigt i klass med de bästa.

Basfakta

Motor

Tvärställd 4-cyl rak med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 9,3. Borrning/slag 90/90 mm, volym 2290 cm3. Max effekt 250 hk (184 kW) vid 5300 r/min. Max vridmoment 350 Nm vid 1900 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell alt. 5-växlad automat. Hastighet på 5:an, 1000 r/min manuell låda: 43,4 km/h.

Fjädring och hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben och undre triangellänkar, bak fjäderben, längslänkar och dubbla tvärlänkar.

Styrning

Kuggstång, servo. 2,9 rattvarv, vändcirkel 10,9 meter.

Bromsar

Låsningsfria skivor fram (ventilerade) och bak.

Hjul

Fälgbredd 7 tum, däck 225/45 R17.

Mått och vikt (cm/kg)

Axelavstånd 270, längd 483, bredd 179, höjd 150, spårvidd fram/bak 152/152. Tjänstevikt 1740, maxlast 430. Taklast 100. Släpvikt 1800. Tanken rymmer 70 liter.

Testresultat - våra egna mätningar

Miljöindex: 217 (medelbilen 100)

Partikelutsläpp: 4 (medelbilen 10, diesel 80)

Acceleration 0-100 km/h: 7,70 sekunder

Toppfart: 245 km/h

Bromssträcka från 100 km/h: 38,2 meter

Förbrukning (blandad körning): 1,14 l/mil

 

Volvo V70 T5

Puts med pulverdiet

Mer kraft och fart i den lättlyfta T5, helhetsintrycket handlar trots allt mer om åkkomfort och smarta lastlösningar. Kampen mot Saab är stenhård. Om T5 är värd drygt 80000 mer än den något slöare Vectra är en minst lika knivig fråga.

Basfakta

Motor

Tvärställd 5-cyl rak med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Variabla ventiltider. Kompression 8,5. Borrning/slag 81/93,2 mm, volym 2401 cm3. Max effekt 260 hk (191 kW) vid 5500 r/min. Max vridmoment 350 Nm vid 2100-5000 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell alt. 5-växlad automat. Hastighet på 6:an (5:an automat) vid 1000 r/min: 45,0 (47,3) km/h.

Fjädring och hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och undre triangellänkar, bak övre triangellänkar, undre tvärlänkar och snedställda stag.

Styrning

Kuggstång, servo. 3,0 rattvarv, vändcirkel 11,9 meter.

Bromsar

Låsningsfria skivor fram (ventilerade) och bak.

Hjul

Fälgbredd 7 tum, däck 215/55 R16, testbilen 225/45 R17.

Mått och vikt (cm/kg)

Axelavstånd 276, längd 471, bredd 180, höjd 149, spårvidd fram/ bak 155/155. Tjänstevikt 1631, maxlast 519. Taklast 100. Släpvikt 1800. Tanken rymmer 70 liter.

Testresultat - våra egna mätningar

Miljöindex: 125 (medelbilen 100)

Partikelutsläpp: 1 (medelbilen 10, diesel 80)

Acceleration 0-100 km/h: 7,18 sekunder

Toppfart: 250 km/h

Bromssträcka från 100 km/h: 39,4 meter

Förbrukning (blandad körning): 1,12 l/mil

Ladda ner: tv0418_test_v70_95.pdf

 

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!