Kombi med ett leende.

Test av Honda Accord Tourer 2,4 och Saab 9-5 2,3t Kombi.

Honda Accord 2,4 Tourer

Praktisk men bullrig

Senaste versionen av Accord har vuxit och för första gången utmanar man på allvar i stora kombiklasen. Hyfsat lastutrymme med smarta lastlösningar attraherar, men högt vägljud irriterar. Fin automatlåda.

Basfakta

Motor

Tvärställd 4-cyl med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,5. Borrning/slag 87/99 mm, volym 2354 cm3. Max effekt 190 hk (140 kW) vid 6800 r/min. Max vridmoment 223 Nm vid 4500 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell alt. 5-stegs automat. Hastighet på 6:an vid 1000 r/min: 40 km/h.

Styrning

Kuggstång, servo. 2,85 rattvarv. Vändcirkel 11,0 m.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system. 

Fjädring och hjulställ

Individuell upphängning, skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar, bak enkla längslänkar och tre tvärlänkar per sida.

Hjul och däck

Fälgbredd 6,5 tum lättmetall, däck 205/55 R16.

Mått och vikt (cm/kg)

Axelavstånd 272, längd 475, bredd 176, höjd 147, spårvidd fram/bak 152/153. Tjänstevikt ca 1580, maxlast ca 465. Släpvikt 1500 (med B-behörighet 1440). Tanken rymmer 65 liter.

Testresultat - våra egna mätningar

Miljöindex:

89 (medelbilen 100)

Partikelutsläpp:

2 (medelbilen 10, diesel 80)

Acceleration 0-100 km/h:

9,5 sekunder

Bromssträcka från 100 km/h:

38,5 meter

Förbrukning (blandad körning):

10,5 l/mil

 

Saab 9-5 SportCombi 2,3T

Långresekamraten

Nya turbomotorn är verkligen bra, ger riktigt brett kraftregister utan att för den delen bli alltför yster. Annars känns det mesta igen, Saab 9-5 är fortfarande en bra bil om än ganska snålt utrustad. Fina stolar.

Basfakta

Motor

Tvärställd 4-cyl med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo, laddluftkylare. Kompression 9,3. Borrning/slag 90/90 mm, volym 2 290 cm3. Max effekt 220 hk (162 kW) vid 

5500 r/min. Max vridmoment 310 Nm vid 2500 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. Manuell 5-växlad alt. 5-stegs automatlåda. Hastighet på 5:an vid 1000 r/min: 43,2 km/h.

Styrning

Kuggstång, servo. 2,85 rattvarv. Vändcirkel 11,3 m.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system. 

Fjädring och hjulställ

Individuell upphängning, skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben, undre triangellänkar, bak enkla längslänkar och dubbla tvärlänkar på varje sida.

Hjul och däck

Fälgbredd 7 tum lättmetall, däck 225/45 R17.

Mått och vikt (cm/kg

Axelavstånd 270, längd 483, bredd 179, höjd 150, spårvidd fram/bak 152/152. Tjänstevikt ca 1720, maxlast ca 450. Släpvikt 1800 (med B-behörighet 1330). Tanken rymmer 70 liter.

Testresultat - våra egna mätningar

Miljöindex:

107 (medelbilen 100)

Partikelutsläpp:

10 (medelbilen 10, diesel 80)

Acceleration 0-100 km/h:

8,1 sekunder

Bromssträcka från 100 km/h:

38,1 meter

Förbrukning (blandad körning):

1,12 l/mil

Ladda ner: tv0325_test_accord_95.pdf

 

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!