Kombi med knuff

Kombi med knuff

Test av Skoda Octavia RS mot Opel Astra 2,0 och Volvo V50 2,4i

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Skoda Octavia RS

Ful-Folkan

Med ett nästan överdimensionerat tryne kommer Octavia RS farande med stark motor, hög utrustningsnivå ochen kvalitetskänsla som övertygar. Snabb vagn för vettiga pengar.

Basfakta

Motor

Tvärmonterad 4-cyl radmotor med två överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 10,5. Borrning/slag 82,5/92,8 mm, volym 1 984 cm 3 . Max effekt 200 hk (147 kW) vid 5 100-6 000r/min. Max vridmoment 280 Nm vid 1 800 - 5 000 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell. Motorvarv vid 110 km/h på högsta växeln 2 820 r/min.

Fjädring och hjulställ 

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben (McPherson) och undre triangellänkar. Bak multilänkaxel.

Styrning

Kuggstång, elektromekanisk servo. 2,9 rattvarv, vänd cirkel 10,2 m.

Bromsar

Skivbromsar fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system. ESP.

Hjul

Fälgbredd 6,5 tum, däck 225/45 WR17

Testresultat - våra egna mätningar

Opel Astra 2,0

Opel av guld

Det verkar som om Opel inte vill sälja Astra 2,0T Sport. Priset är det sjukaste vi sett på länge. Framför allt i förhållande till den avsaknade utrustningen. Bilen som sådan är däremot

trevlig.

Basfakta

Motor

Tvärmonterad 4-cyl radmotor med två överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 8,8. Borrning/slag 86/86 mm, volym 1 998 cm  3  . Max effekt 200 hk (147 kW) vid 5 400 r/min. Max vridmoment 262 Nm vid 4 200 r/min.

Kraftöverföring

 Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell. Motorvarv vid 110 km/h på högstaväxeln 2 560 r/min.

Fjädring och hjulställ 

 Skruvfjädring och krängningshämmare Fram fjäderben (McPherson) och undre triangellänkar. Bak torsionsaxel.

Styrning 

 Kuggstång, elektromekanisk servo. 2,7 rattvarv, vänd cirkel 11,5 m.

Bromsar

 Skivbromsar fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system. ESP.

Hjul

Fälgbredd 7 tum, däck 225/45 WR17

 

Volvo V50 2,4i

Folk-Volvon

Hur man än vänder sig har man bagageutrymmet bak - och det är inte så stort. V50 2,4i är egen rakt igenom. Egen design, eget stuk och femcylindrig motor. Snyggt jobb, men en ganska liten bil till ett ganska stort pris.

Basfakta

Motor

 värmonterad 5-cyl radmotor med två överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,3. Borrning/slag 83/90 mm, volym 2 435 cm 3 . Max effekt 170 hk (125 kW) vid 6 000 r/min. Max vridmoment 230 Nm vid 4 400r/min.

Kraftöverföring

 Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell alt. 5-växlad automat. Motorvarv vid 110 km/h på högsta växeln 2 820 r/min. 

 Fjädring och hjulställ 

 Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben (McPherson) och undre triangellänkar. Bak multilänkaxel. 

 Styrning 

 Kuggstång, servo. 2,9 rattvarv, vänd cirkel 10,6 m.

Bromsar

 Skivbromsar fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system. DSTC.

Hjul

Fälgbredd 6,5 tum, däck 205/55 VR16.

Testresultat - våra egna mätningar

Ladda ner: tv0525_test_sanbbakombis.pdf

 

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!