Kombikalaset

Test av Citroën C5 2,0, Opel Vectra 2,2 direct, Subaru Legacy 2,0 och Toyota Avensis 2,0

Citroën C5 2,0

Lever ett eget liv

Testlaget var ense om att C5 är utmärkt för dem som vill ha en stor, bekväm kombibil med bra utrustning till ett vettigt pris. Fjädringen lever verkligen ett eget liv och har lite hyss för sig. Charmigt eller vidrigt, där gick åsikterna isär. Nu har Citroën fått vagnskadegaranti och vi anser C5 vara bästa storkombiköp.

Basfakta

Motor

Tvärställd 4 cyl rak med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler/cylinder. Kompression 10,8. Borrning/slag 85/88 mm, volym 1997 cm3. Max effekt 136 hk (100 kW) vid 6000 r/min. Max vridmoment 190 Nm vid 4100 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell, alt. 4-stegs automat. Hastighet på 5:an vid 1000 r/min: 36 km/h.

Styrning

Kuggstång, servo, 3,0 rattvarv. Vändcirkel 11,8 meter.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system. 

Fjädring och hjulställ

Gasvätskefjädring med nivåreglering. Fram fjäderben och triangellänka. Bak längsgående länkarma. Krängningshämmare fram och bak.

Hjul och däck

Fälgbredd 6 tum, däck 205/65 HR 15. 

Mått och vikt (cm/kg)

Axelavstånd 275, längd 462, bredd 177, höjd 148, spårvidd fram/bak 155/151. Tjänstevikt 1500, maxlast 467, släpvikt 1500. Tanken rymmer 66 liter.

Testresultat - våra egna mätningar

Miljöindex:

113 (medelbilen 100)

Partikelutsläpp:

2 (medelbilen 10, diesel 80)

Acceleration 0-100 km/h:

10,4 sekunder

Toppfart:

205 km/h

Bromssträcka från 100 km/h:

- meter

Förbrukning (blandad körning):

0,86 l/mil

Subaru Legacy 2,0

Den siste samurajen

Alla i testlaget rankade Legacy som etta. Kul att köra och med vägegenskaper de andra bilarna inte kommer i närheten av. Dessutom vass, egen design och egen teknik där boxermotorn är ett udda element. Om Legacy haft strålkastarspolare och vagnskadegaranti så hade den fått stämpeln bästa köp. Nu är den bara roligaste köp.

Basfakta

Motor

Längsmonterad 4 cyl boxer, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler/cylinder. Kompression 10. Borrning/slag 92/75 mm, volym 1 994 cm3. Max effekt 138 hk (101 kW) vid 5600 r/min. Max vridmoment 187 Nm vid 4400 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, fyrhjulsdrift. 5-växlad manuell alt. 4-stegs automat. Hastighet på 5:an vid 1000 r/min: 35,7 km/h.

Styrning

Kuggstång, servo, 3,2 rattvarv. Vändcirkel 10,8 meter.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Fjädring och hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben (McPherson) och undre triangellänkar. Bak enkla längslänkar och tre tvärlänkar.

Hjul och däck

Fälgbredd 6 tum, däck 205/55 HR 16.

Mått och vikt (cm/kg

Axelavstånd 267, längd 472, bredd 173, höjd 147, spårvidd fram/bak 150/149. Tjänstevikt 1435, maxlast 490, släpvikt 1600. Tanken rymmer 64 liter.

Testresultat - våra egna mätningar

Acceleration 0-100 km/h:

10,2 sekunder

Bromssträcka från 100 km/h:

- meter

Toppfart (km/h):

195

Förbrukning blandad körning (tillv. uppg.):

- l/mil

 

Opel Vectra 2,2 direct

Värdig arvtagare till Omega

Opels nya kombi är rejält stort och det tackar väl inte minst Omegakombiägarna för när de ska byta bil. Vectra är bra i många avseenden och motorn är ett lyft. Men testlaget är ändå inte övertygat om Vectras förträfflighet, bland annat på grund av kvalitetsfrågetecken. Flera Vectra har till exempel drabbats av svårbotade el/elektronikfel.

Basfakta

Motor

Tvärställd 4 cyl rak med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler/cylinder. Kompression 12,1. Borrning/slag 86/94,6 mm, volym 2198 cm3. Max effekt 155 hk (114 kW) vid 5600 r/min. Max vridmoment 220 Nm vid 3800 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell alt. 5-stegs automat. Hastighet på 5:an vid 1000 r/min: 36,9 km/h.

Styrning

Kuggstång, elektrisk servo. 2,8 rattvarv. Vändcirkel 11,3 meter.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system och antisladd.

Fjädring och hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben (McPherson) och undre triangellänkar.

Bak enkla längslänkar och tre tvärlänkar.

Hjul och däck

Fälgbredd 6,5 tum, däck 215/55 VR16.

Mått och vikt (cm/kg)

Axelavstånd 283, längd 482, bredd 180, höjd 150, spårvidd fram/bak 153/153. Tjänstevikt 1470, maxlast 535, släpvikt1 300. Tanken rymmer 60 liter.

Testresultat - våra egna mätningar

Miljöindex:

126 (medelbilen 100)

Partikelutsläpp:

26 (medelbilen 10, diesel 80)

Acceleration 0-100 km/h:

9,8 sekunder

Toppfart:

210 km/h

Bromssträcka från 100 km/h:

- meter

Förbrukning (blandad körning):

0,98 l/mil

Toyota Avensis 2,0

Den triste samurajen

Nya Avensis kombi är den kloke och långsiktige bilägarens val. En pålitligare bil finns antagligen inte, om Toyota byggt den enligt traditionen. Testlaget var ganska ljumt inställda till Avensis. En bil som gör sitt jobb ganska omärkligt och som inte lämnar några större avtryck. En bra bil helt enkelt men knappast personlig eller kul.

Basfakta

Motor

Tvärställd 4 cyl rak, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler/cylinder. Kompression 11,0. Borrning/slag 86/86 mm, volym 1998 cm3. Max effekt 147 hk (108 kW) vid 5700 r/min. Max vridmoment 196 Nm vid 4000 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell alt.4-stegs automat. Hastighet på 5:an vid 1000 r/min: 38 km/h.

Styrning

Kuggstång, servo. 2,9 rattvarv. Vändcirkel 10,8 meter.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system och antisladd. Panikbromsförstärkare.

Fjädring och hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben (McPherson) och undre triangellänkar.

Bak enkla längslänkar och dubbla triangellänkar.

Hjul och däck

Fälgbredd 6,5 tum, däck 205/55 VR16.

Mått och vikt (cm/kg)

Axelavstånd 270, längd 470, bredd 176, höjd 153, spårvidd fram/bak 151/151. Tjänstevikt 1480, maxlast 420, släpvikt 1400. Tanken rymmer 60 liter.

Testresultat - våra egna mätningar

Miljöindex:

140 (medelbilen 100)

Partikelutsläpp:

16 (medelbilen 10, diesel 80)

Acceleration 0-100 km/h:

9,5 sekunder

Toppfart:

200 km/h

Bromssträcka från 100 km/h:

- meter

Förbrukning (blandad körning):

0,95 l/mil

Ladda ner: tv0407_kombitest.pdf

 

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!