Citroën C5 2,0
Lever ett eget liv
Testlaget var ense om att C5 är utmärkt för dem som vill ha en stor, bekväm kombibil med bra utrustning till ett vettigt pris. Fjädringen lever verkligen ett eget liv och har lite hyss för sig. Charmigt eller vidrigt, där gick åsikterna isär. Nu har Citroën fått vagnskadegaranti och vi anser C5 vara bästa storkombiköp.
Basfakta
Motor
Tvärställd 4 cyl rak med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler/cylinder. Kompression 10,8. Borrning/slag 85/88 mm, volym 1997 cm3. Max effekt 136 hk (100 kW) vid 6000 r/min. Max vridmoment 190 Nm vid 4100 r/min.
Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell, alt. 4-stegs automat. Hastighet på 5:an vid 1000 r/min: 36 km/h.
Styrning
Kuggstång, servo, 3,0 rattvarv. Vändcirkel 11,8 meter.
Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.
Fjädring och hjulställ
Gasvätskefjädring med nivåreglering. Fram fjäderben och triangellänka. Bak längsgående länkarma. Krängningshämmare fram och bak.
Hjul och däck
Fälgbredd 6 tum, däck 205/65 HR 15.
Mått och vikt (cm/kg)
Axelavstånd 275, längd 462, bredd 177, höjd 148, spårvidd fram/bak 155/151. Tjänstevikt 1500, maxlast 467, släpvikt 1500. Tanken rymmer 66 liter.
Testresultat - våra egna mätningar
Miljöindex:
113 (medelbilen 100)
Partikelutsläpp:
2 (medelbilen 10, diesel 80)
Acceleration 0-100 km/h:
10,4 sekunder
Toppfart:
205 km/h
Bromssträcka från 100 km/h:
- meter
Förbrukning (blandad körning):
0,86 l/mil
Subaru Legacy 2,0
Den siste samurajen
Alla i testlaget rankade Legacy som etta. Kul att köra och med vägegenskaper de andra bilarna inte kommer i närheten av. Dessutom vass, egen design och egen teknik där boxermotorn är ett udda element. Om Legacy haft strålkastarspolare och vagnskadegaranti så hade den fått stämpeln bästa köp. Nu är den bara roligaste köp.
Basfakta
Motor
Längsmonterad 4 cyl boxer, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler/cylinder. Kompression 10. Borrning/slag 92/75 mm, volym 1 994 cm3. Max effekt 138 hk (101 kW) vid 5600 r/min. Max vridmoment 187 Nm vid 4400 r/min.
Kraftöverföring
Motorn fram, fyrhjulsdrift. 5-växlad manuell alt. 4-stegs automat. Hastighet på 5:an vid 1000 r/min: 35,7 km/h.
Styrning
Kuggstång, servo, 3,2 rattvarv. Vändcirkel 10,8 meter.
Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.
Fjädring och hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben (McPherson) och undre triangellänkar. Bak enkla längslänkar och tre tvärlänkar.
Hjul och däck
Fälgbredd 6 tum, däck 205/55 HR 16.
Mått och vikt (cm/kg
Axelavstånd 267, längd 472, bredd 173, höjd 147, spårvidd fram/bak 150/149. Tjänstevikt 1435, maxlast 490, släpvikt 1600. Tanken rymmer 64 liter.
Testresultat - våra egna mätningar
Acceleration 0-100 km/h:
10,2 sekunder
Bromssträcka från 100 km/h:
- meter
Toppfart (km/h):
195
Förbrukning blandad körning (tillv. uppg.):
- l/mil
Opel Vectra 2,2 direct
Värdig arvtagare till Omega
Opels nya kombi är rejält stort och det tackar väl inte minst Omegakombiägarna för när de ska byta bil. Vectra är bra i många avseenden och motorn är ett lyft. Men testlaget är ändå inte övertygat om Vectras förträfflighet, bland annat på grund av kvalitetsfrågetecken. Flera Vectra har till exempel drabbats av svårbotade el/elektronikfel.
Basfakta
Motor
Tvärställd 4 cyl rak med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler/cylinder. Kompression 12,1. Borrning/slag 86/94,6 mm, volym 2198 cm3. Max effekt 155 hk (114 kW) vid 5600 r/min. Max vridmoment 220 Nm vid 3800 r/min.
Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell alt. 5-stegs automat. Hastighet på 5:an vid 1000 r/min: 36,9 km/h.
Styrning
Kuggstång, elektrisk servo. 2,8 rattvarv. Vändcirkel 11,3 meter.
Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system och antisladd.
Fjädring och hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben (McPherson) och undre triangellänkar.
Bak enkla längslänkar och tre tvärlänkar.
Hjul och däck
Fälgbredd 6,5 tum, däck 215/55 VR16.
Mått och vikt (cm/kg)
Axelavstånd 283, längd 482, bredd 180, höjd 150, spårvidd fram/bak 153/153. Tjänstevikt 1470, maxlast 535, släpvikt1 300. Tanken rymmer 60 liter.
Testresultat - våra egna mätningar
Miljöindex:
126 (medelbilen 100)
Partikelutsläpp:
26 (medelbilen 10, diesel 80)
Acceleration 0-100 km/h:
9,8 sekunder
Toppfart:
210 km/h
Bromssträcka från 100 km/h:
- meter
Förbrukning (blandad körning):
0,98 l/mil
Toyota Avensis 2,0
Den triste samurajen
Nya Avensis kombi är den kloke och långsiktige bilägarens val. En pålitligare bil finns antagligen inte, om Toyota byggt den enligt traditionen. Testlaget var ganska ljumt inställda till Avensis. En bil som gör sitt jobb ganska omärkligt och som inte lämnar några större avtryck. En bra bil helt enkelt men knappast personlig eller kul.
Basfakta
Motor
Tvärställd 4 cyl rak, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler/cylinder. Kompression 11,0. Borrning/slag 86/86 mm, volym 1998 cm3. Max effekt 147 hk (108 kW) vid 5700 r/min. Max vridmoment 196 Nm vid 4000 r/min.
Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell alt.4-stegs automat. Hastighet på 5:an vid 1000 r/min: 38 km/h.
Styrning
Kuggstång, servo. 2,9 rattvarv. Vändcirkel 10,8 meter.
Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system och antisladd. Panikbromsförstärkare.
Fjädring och hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben (McPherson) och undre triangellänkar.
Bak enkla längslänkar och dubbla triangellänkar.
Hjul och däck
Fälgbredd 6,5 tum, däck 205/55 VR16.
Mått och vikt (cm/kg)
Axelavstånd 270, längd 470, bredd 176, höjd 153, spårvidd fram/bak 151/151. Tjänstevikt 1480, maxlast 420, släpvikt 1400. Tanken rymmer 60 liter.
Testresultat - våra egna mätningar
Miljöindex:
140 (medelbilen 100)
Partikelutsläpp:
16 (medelbilen 10, diesel 80)
Acceleration 0-100 km/h:
9,5 sekunder
Toppfart:
200 km/h
Bromssträcka från 100 km/h:
- meter
Förbrukning (blandad körning):
0,95 l/mil
Ladda ner: tv0407_kombitest.pdf
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
Endast 99 kr/månaden. Ingen bindningstid
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.