Mazda 6 2,3I Sport
Sport kostar komfort
Verkligt lyckade vägegenskaper, bra fartresurser och generös utrustning talar för att den nya Mazdan blir en säljsuccé. Mot ett köp talar framför allt ljudkomforten. Det kan delvis skyllas på de breda hjulen.
Testresultat - våra egna mätningar
Miljöindex:
95 (medelbilen 100)
Partikelutsläpp:
(medelbilen 10, diesel 80)
Acceleration 0-100 km/h:
8,7 sekunder
Bromssträcka från 100 km/h:
38,1 meter
Förbrukning (blandad körning):
0,94 l/mil
Körglädje så det bara dånar
Basfakta
Motor
Tvärställd 4-cyl rak med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,6. Borrning/slag 87,5/94,0 mm, volym 2261 cm3. Max effekt 166 hk (122 kW) vid 6500 r/min. Max vridmoment 207 Nm vid 4000 r/min.
Kraftöverföring
Framhjulsdrift. 5-växlad manuell växellåda. Hastighet på 5:an vid 1000 r/min: 34,4 km/h.
Styrning
Kuggstång, servo. 2,75 rattvarv. Vändcirkel 10,8 m.
Bromsar
Skivbromsar, de främre ventilerade. Låsningsfritt system. Elektronisk bromskraftfördelning. Aktivt antisladdsystem (DSC) med integrerat antispinn.
Fjädring och hjulställ
Skruvfjädring. Hjälpram fram och bak. Fram dubbla triangelänkar, bak multilänkaxel.
Hjul och däck
Fälgbredd 7 tum, däck 215/45 R17.
Mått och vikt (cm/kg)
Axelavstånd 268, längd 468, bredd 178, höjd 144, spårvidd fram/bak 155/155. Tjänstevikt ca 1500, maxlast 380. Taklast 100. Släpvikt 1500. Tanken rymmer 64 liter.
Ladda ner: tv0218_test_mazda6.pdf
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital Prenumeration
ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR
Gratis första månaden - därefter 99/mån.
Ingen bindningstid.
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.